Zemgo lopper deg på ny

3. april var en gledens dag for norske mobilbrukere; Operatørene hadde i fellesskap besluttet å stenge ute fire useriøse innholdsaktører på grunn av manglende/misvisende prisinformasjon eller lignende. Innholdsleverandøren Zemgo var blant de utestengte aktørene. Nå har imidlertid Zemgo ryddet opp i forholdet – etter operatørenes oppfatning – og har fått lov til å prøve seg igjen på å svindle uforsiktige mobilbrukere med sine SMS-”puslespill”.
Det hele går ut på at du må betale 50 kroner per uke i abonnementsavgift pluss 15 kroner per ekstra ”puslespill”-oppgave du får tilsendt per SMS. Vinneren blir den med flest poeng, og for å vinne må du sannsynligvis sende inntil 324 meldinger på en måned – som er den absolutte maksgrensen.
Frister med bil, penger, iPhone, TV og konsoller
At Zemgo, som drives av nederlandske R&D Media, er blant de sleipeste, mest uredelige aktørene i denne bransjen, hersker det liten tvil om. De setter selv ringetonepusherne Jamba og Glomobi i skyggen. For i motsetning til å kjøpe en überoverpriset ringetone eller wallpaper til mobilen fra Jamba – hvor du faktisk får noe i retur for pengene –, kan du risikere å kaste bort bortimot 5 000 kroner i måneden hvis du roter deg bort i Zemgos puslespill-lotteri. Her får du potensielt ingenting i retur, med unntak av eventuell lav underholdningsverdi ved å løse de superenkle puslespilloppgavene (du trenger neppe å ha fullført barneskolen for å kunne løse oppgavene.)
Premiene i Zemgos konkurranser er eksempelvis en Fiat 500, en iPhone 3GS, eller en pengepremie. Men innholdsleverandøren forbeholder seg retten til å endre kampanjepremien til en annen premie, hvis kampanjen har mindre enn 50 deltakere. Med én vinner per puslespillkonkurranse, betyr det at et stort antall deltakere ikke vinner noen verdens ting, men snarere taper inntil 5 000 kroner per måned (som er den lovlige maksgrensen, utrolig nok).

(Artikkelen fortsettes.)
 
Lokker unge brukere?
Det er forbudt å markedsføre produkter direkte til barn her til lands. Likevel kommer Zemgo unna med å reklamere på TV for et puslespill til en potensiell verdi av 10 000 kroner til alenevinneren, som viser nokså tydelig at svaret er en hai. Det hadde utvilsomt en mobilkyndig 12-åring klart å svare på like lett som en desperat og pengelens voksen.
Når en abonnent abonnerer og/eller deltar, tar R&D Media det for gitt at abonnenten har nødvendig tillatelse eller godkjenning fra den som betaler regningen, foresatt eller forelder.
Dette står skrevet under vilkårene for tjenesten. Slik ”sikrer” Zemgo (R&D Media) seg - ved å legge alt ansvaret over på foreldrene til barn som har latt seg lure av puslespillene. Dette kan imidlertid bestrides dersom du har bevis på at barnet på egenhånd har deltatt. Det beste rådet, som flere av operatørene også anbefaler, er å ta kontakt med kundeservice og registrere barnet som en såkalt ”mindreårig bruker”. Barn har etter norsk lov ikke lov til å pådra seg gjeld. Etter vår oppfatning ser også operatørene svært alvorlig på det at mindreårige benytter seg av innholdstjenester under foreldrenes samtykke, så ta først kontakt med din operatør dersom du skulle rote deg inn i en slik situasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)
 
Personopplysninger
Hvis du utrolig nok ikke skulle tape tusenvis av kroner på denne svindelen, og i stedet stikke av med seieren, har du muligens noe annet å bekymre deg over; nemlig dine personopplysninger. I vilkårene for Zemgos tjeneste står følgende skrevet:
R&D Media reserverer seg retten til å bruke vinnerens bilde, navn og bosted i fremtidig markedsføring uten at selskapet må innhente ekstra tillatelse fra vinneren og uten at denne blir gjort oppmerksom på dette på forhånd. Vinneren vil ikke få betalt for slik markedsføring.
11.3 R&D Media reserverer seg retten til å bruke mobiltelefonnummeret og epostadressen til kunden i markedsføringsøyemed.
Vinner du, kan altså Zemgo bruke ditt navn, bilde og bosted for å promotere tjenesten – ettersom du har godtatt dette ved å delta i SMS-puslespillene. Dessuten kan du risikere å bli nedringt og SPAM-et som direkte følge av at du har vunnet en iPhone. Dette virker totalt urimelig.
Død over Zemgo
Det finnes en rekke useriøse innholdsleverandører på det norske markedet, men særdeles få som leverer mobilinnhold til en rettferdig pris – og uten løpende abonnement. Dette er en uting, og burde ikke vært akseptert fra noe hold. Operatørene ønsker i fellesskap å luke ut verstingene fra å operere i Norge, men vi har inntrykk av at operatørenes syn på profitt veier aller tyngst på dette området. Beviset på det er at innholdsleverandører som Zemgo fortsatt har livets rett.
Derfor må de rette myndigheter komme på banen og sette strengere krav til de som vil tilby mobilt innhold til norske mobilbrukere. At grensen for hvor mye en innholdsaktør kan kreve per måned er på hele 5 000 kroner per i dag, er fullstendig vanvittig. At de fortsatt kan kreve at brukeren skal betale en abonnementsavgift for mobilt innhold, er intet annet enn åndssvakt, og at de samme aktørene kan reklamere for sine tulletjenester på TV – fortsatt med relativt liten skrift –, og ofte slik at de appellerer til unge mobilbrukere, er nærmest uforståelig. Her trenger vi forandring. Zemgo, og tilsvarende innholdsaktører, må snarest mulig avgå med døden.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen