Metro-grensesnittet i Windows 8. (Bilde: Hardware.no)

Windows 8 får drahjelp av skjermkortet ditt

Microsoft tar solide grep for å øke ytelsen.

I en solid bloggpost har Microsoft redegjort for hvilke massive endringer de har gjort i måten Windows 8 håndterer grafikken på. Windows 8 vil ta i bruk den nye DirectX 11.1-standarden, som de nyeste skjermkortene til AMD og Nvidia støtter.

Microsoft gjør det klart at så godt som alt av grafikk i Windows 8, med hovedfokus på Metro-grensesnittet, blir maskinvare-akselerert. Dette gjelder både 2D- og 3D-innhold, som vil få en solid ytelsesforbedring og dermed gi en bedre flyt i det kommende operativsystemet.

I tillegg har programvaregiganten overhalt den nye DirectX-standarden, noe som vil forbedre ytelsen i spill og programmer som tar den i bruk.

Opp mot fire ganger ytelsen

Utviklerne bak det kommende operativsystemet har jobbet iherdig med å forbedre måten operativsystemet behandler geometri. Det vil si linjer, sirkler, firkanter, bilder og tekst – former som Metro-programmene i hovedsak er bygget på.

Ytelsesforbedring over Windows 7.
Ytelsesforbedring over Windows 7.Foto: Microsoft

I følge Microsoft har arbeidet resultert i at Windows 8 vil rendre rektangler over 400 prosent raskere enn Windows 7. Ellipser dras 370 prosent raskere enn før, mens linjer ligger på snaut 200 prosent.

Rendring av JPEG, PNG og GIF-bilder skal også gå langt raskere enn før. I en demonstrasjonsvideo viser selskapet at 64 JPEG-bilder rendres på 4,4 sekunder, mot 7,3 sekunder i Windows 7. Dette vil slå ut på en rekke områder, da de fleste programmer og nettlesere med jevne mellomrom må gjøre en slik jobb.

Microsoft har også tilpasset DirectX 11.1-motoren slik at den nå kan akselerere kun spesifikke deler av skjermbildet. Om du for eksempel ser en Youtube-video i Internet Explorer 9, er det kun videosnutten som blir rendret – ikke hele bildet. Da blir andre resurser i maskinen din, som minnet, spart.

Skalerbar vektorgrafikk, som .SVG-filer, har fått en ny funksjon som forbedrer ytelsen. Microsoft kaller det Target Independent Rasterisation (TIR), som blir en del av DirectX 11.1. Dette er en utvidelse av tesselerings-egenskapene som i dag ligger i grafikkmotoren, og skal øke ytelsen til det som betegnes om uregelmessig grafikk med mellom 170 og 520 prosent – i følge Microsoft selv.

Foreløpig er det i hovedsak Nvidias GeForce GTX 600-serie og AMDs Radeon HD 7000-serie som støtter DirectX 11.1. Grafikken som er integrert i Intels prosessorer støtter ikke denne standarden, men det er forventet at det vil komme i den neste generasjonen.

Windows 8 vil bli lansert 26. oktober, og kommer i fire forskjellige versjoner.

(Kilde: Microsoft)

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen