Guide

Webhotell eller dedikert system? (del 2)

De fleste små- og mellomstore bedrifter velger et webhotell når de skal sette sin nettstrategi ut i livet. Grunnen til dette er naturligvis at webhotellene tilsynelatende tilbyr den funksjonalitet man trenger til en relativt fornuftig penge. Innenfor dette segmentet er det store prisforskjeller. Som i så mange andre bransjer er det ikke nødvendigvis det dyreste som er "best" eller det billigste som er "dårligst" - derimot kommer det mest an på hva man bruker løsningen til.

Et webhotell har sine klare fordeler dersom man passer inn i et standard segment for internettløsninger. Et eksempel på dette kan være en firmanettside med databasedrevet publiseringsløsning basert på MySQL. Ulike leverandører kan gjerne tilby forskjellige løsninger, men rent teknisk er det mange likheter med tanke på hva slags funksjonalitet som er tilgjengelig.

Dersom man ligger på en Linux/Unix-server tilbys man gjerne PHP, Perl, SSI og MySQL, mens man på Windows-hotell kan få tilgang til ASP. Det skal påpekes at visse leverandører tilbyr både PHP og ASP uavhengig av Windows eller Linux, men dette har vist seg å ikke alltid være like hensiktsmessig hverken funksjonelt eller sikkerhetsmessig.

Et webhotell basert på et Linux/Unix-serversystem pleier vanligvis å dekke de flestes behov. For tjenesteleverandøren har gjerne disse systemene mange fordeler ettersom store deler av programvaren som man benytter faktisk er gratis - Apache, Perl, PHP, osv. Windows-løsningene kan på sin side by på fordeler i forbindelse med integrasjon mot allerede eksisterende Windows-løsninger og Sharepoint-tjenester.

Den største fordelen med et webhotell er definitivt prisen. Dersom man forholder seg til det norske markedet kan man oppdrive webhotell (og e-post) som knapt har månedspris av det en soft-is koster. I tillegg trenger man gjerne et domenenavn som typisk betyr noen hundre kroner pr. år. Totalkostnaden ligger dermed gjerne fra litt under tusenlapper til maks 5000 kroner pr. år for driften av den grunnleggende tekniske løsningen. I tillegg kommer eventuelt webdesign og programmeringstjenester.

Mange bedrifter har allerede et par personer innenfor veggene som oppfattes som teknisk oppegående og det er gjerne disse som får ansvar for valg av leverandør og det tekniske i etterkant - i enkelte tilfeller hele strategien for nett. For en strategi som hører hjemme i et webhotellsegment kan dette faktisk være en svært lønnsom fremgangsmåte ettersom kostnadene holdes nede til et minimum.

Som en generell tommelfingerregel bør nettløsninger som skal ligge på et webhotell ikke være virksomhetskritiske. Leverandøren kan tilsynelatende virke sikker nok i sin sak at deres webhotell kan møte et hvilket som helst behov, men slik er det faktisk sjelden i virkeligheten.

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil man på en eller annen måte dele ressurser med andre kunder. En slik ressurs kan være selve webserveren - Apache, motoren for eksekvering av dynamiske nettsider - PHP eller databaseserveren som kjører MySQL.

Et vanlig problem med webhotell er nettopp hvordan disse ressursene deles på de ulike brukerne. Så lenge alle kundene gjør alt etter læreboka og ikke overdriver ressursforbruket vil alt vanligvis gå problemfritt. Ettersom slike webhotellsystemer kan huse flere tusen kunder hender det imidlertid ofte at situasjoner oppstår.

Det klassiske eksempelet er programkodebugs i gratis tilgjengelige forum (eks. phpbb) der en forumtråd etterhvert spiser 100 prosent prosessorkraft av webserveren eller drar ned databaseserveren som følge av uforholdsmessig mange spørringer. Med flere kunder på samme server øker også sannsynligheten for at slike problemer kan oppstå.

Ettersom alle kundene deler samme installasjon av en applikasjon kan det være vanskelig for leverandøren å styre nøyaktig ressursforbruk pr. kunde. Det finnes mulighet for å redusere risikoen for at slike "ulykker" oppstår, men standard konfigurasjon blant det vanlige segmentet webhotelleverandører er at slik funksjonalitet mangler eller ikke støttes av systemet.

Hundrevis av nettsider på én server betyr gjerne også at muligheten for "hacking" øker ettersom enkelte av nettsidene kanskje har innhold som provoserer eller ganske enkelt kjører webapplikasjoner som er kjent for sikkerhetshull. I beste fall skjer kun "defacing" - dvs. ødelegging av én enkelt nettside ved å legge inn noe annet innhold enn det originale. I verste fall kan det føre til at hele serveren må installeres på nytt med både operativsystem, applikasjoner og konfigurasjon - noe som kan bety nedetid på timer eller dager for alle kundene på systemet.

Man skal naturligvis ikke svartmale alt som har med webhotell å gjøre. Det finnes flere leverandører der ute som er dyktige på levere nettopp slike tjenester og som har bygget opp kraftige referanseporteføljer med fornøyde kunder. Disse leverandørene har gjerne utarbeidet gode rammebetingelser for serverkonfigurasjon, sikkerhetspolitikk og ett eller flere dyktige driftsteam.

Forhold som taler til fordel for webhotell:

  • Din virksomhet er ikke fullstendig avhengig av webløsningen
  • Du har ikke helt spesielle krav med tanke på serverkonfigurasjon
  • Du ønsker en enkel og billig måte å legge ut informasjon på nett på
  • Webløsningen passer funksjonelt inn i en standardpakke og du har ingen sikkerhetsmessige eller ressursmessige krav på at du skal være eneste bruker av en applikasjon (eks. Apache, PHP)
  • Du ønsker å sette opp en billigst mulig testløsning
  • Du er beredt til å godta politikken, "fellesskapet fremfor individet"
  • Din bedrift har et lavt budsjett til internettsatsning
  • Du ønsker at en profesjonell leverandør skal ta seg av all drift til en rimelig penge

Det finnes tusenvis av norske kunder som kjører ulike typer webhotelløsninger. Kundelojaliteten blant webhotellkunder kan av en eller annen grunn neppe sies å være spesielt stor - avhengig av hvilken bransje man sammenlikner med. Standardiserte webhotellpakker og domenenavn er relativt enkle å flytte fra en leverandør til en annen . I bedriftssegmentet er heller ikke prisnivået spesielt avskrekkende ettersom man gjerne snakker hundrelapper eller noen få tusenlapper.

Dersom du har ikke har så store summer tilgjengelig til internettsatsningen eller kanskje ikke har en fullstendig klar fremtidsstrategi, kan webhotell være et fint sted å starte. Dersom skalérbarheten ikke er tilstede på den tekniske løsningen, er det gjerne ikke verre enn at man kan flytte til en annen leverandør i løpet av timer eller få dager.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen