Vurderer rettslige skritt

To måneder er gått siden teleselskapet Ipea langet ut mot de store mobiloperatørene og krevde at myndighetene skulle sette en stopper for subsidieringen av mobiltelefoner.

I et brev sendt til Forbrukerombudet, Post- og teletilsynet (PT) og Konkurransetilsynet, ba Ipea om en vurdering av lovligheten av bindingstid på mobilabonnement. Som kjent foregår slik binding i hovedsak ved at forbrukerne kjøper billige mobiltelefoner, telefoner som er subsidiert av mobilselskapene.

Forbrukerombudet avviser klagen

Svaret fra Forbrukerombudet har latt vente på seg, og foreligger ennå ikke. Men på direkte forespørsel fra Mobilen.no, kan seksjonssjef Berit Øverli i Forbrukerombudet fortelle at klagen ikke vil føre fram.

– Vi har stor sympati for Ipeas synspunkter, men loven gir oss ikke anledning til å stanse ordningen med bindingstid på mobilabonnementer, stadfester Øverli.

Ipea hevder subsidiering av mobiltelefoner rammes av markedsføringslovens bestemmelser om tilgift, noe Forbrukerombudet avviser.

Avventer svar

– Markedsrådet har tidligere fastslått at ordningen er lovlig. Vi vil ikke benytte lovens tilgiftsbestemmelse på dette området, forklarer Øverli.

Hos Ipea avventer man det formelle svaret fra Forbrukerombudet, et svar som altså har latt vente på seg.

– Vi forventer at Forbrukerombudets svar inneholder konkrete, juridiske betraktninger. Dersom vi ikke synes betraktningene holder mål, vil vi prøve vårt synspunkt for retten, sier daglig leder Ole Norstad i Ipea.

Om nødvendig vil Ipea ta saken ”hele veien”, hvilket kan innebære å få et EØS-perspektiv på problemet.

– Vi er i kontakt med juridisk ekspertise som mener det kan være hensiktsmessig å ta saken helt til topps. Men disse vurderingene må vi vente med til svaret fra myndighetene foreligger, sier Norstad.

Frykter ikke reaksjonene

Svaret fra Forbrukerombudet vil neppe foreligge før etter fellesferien. I mellomtiden er ikke Norstad bekymret for negative reaksjoner fra forbrukerne.

– Vi anser dagens praksis for å være forbrukerfiendtlig. Mobilselskapene må gjerne tilby kundene sine lån slik at de fortsatt kan få kjøpt mobiler til en rimelig penge, men vi ser ingen grunn til at dette absolutt skal sys inn i abonnementene slik at prisene kamufleres, avslutter Ipea-sjefen.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen