(Bilde: De JET Works / Varg Aamo, Hardware.no)

«VR-briller» fra Polen vil gi deg Oculus Rift-opplevelsen på billigsalg

Lar deg bruke mobilen som en Rift.

Virtuell virkelighet har virkelig tatt av etter at Oculus Rift kom på banen. Stadig kommer det nye produkter som skal utvide opplevelsen disse brillene gir, og innimellom får de til og med en utfordrer.

Det siste skuddet på stammen heter Vrizzmo, fra polske De JET Works. Dette er ikke egentlig VR-briller i seg selv, men et tomt visir med linser på innsiden som du monterer din egen mobiltelefon i. Ved hjelp av De JET Works' VR-apper skal du så kunne få en fullverdig VR-opplevelse uten noe ekstra tilbehør.

Kabelfri og billig

På innsiden av Oculus Rift sitter det én skjerm som viser to bilder; ett til hvert øye, og Vrizzmo vil da bruke skjermen på mobilen din på akkurat samme måte. En løsning som dette har flere fordeler, noe som utviklerne også påpeker tydelig på sine nettsider.

For det første er mobilen din både skjerm, lagringsenhet og prosessor for VR-opplevelsen. Det betyr at du slipper å plugge noen kabler i en PC, og du kan ta den med hvor som helst.

Hvis du senere får en telefon med bedre skjerm blir samtidig VR-skjermen din bedre, og på samme vis vil en oppgradering til en raskere telefon også gi deg raskere VR-bildeflyt.

At Vrizzmo egentlig bare er et tomt skall gjør også at prisen kan bli mye lavere enn hva noen som putter elektronikk på innsiden kan hamle opp med. De JET Works hevder også at deres briller skal by på bedre optisk kvalitet i linsene enn andre løsninger.

Nok av ulemper også

Vrizzmo er likevel ikke uten sine ulemper. En liten og nett mobiltelefon, med en strømgjerrig ARM-prosessor på innsiden, vil aldri bli noen match for en fullverdig PC med både grom x86-prosessor, dedikert grafikkort og tonnevis av minne.

I tillegg er de fleste enige om at selv moderne konsoller, som PlayStation 4 og Xbox One, er for veike til å levere god nok bildeflyt til en akseptabel VR-opplevelse. Da kan neppe en dings du får i lomma måle seg heller.

For å følge med på hvilken vei du snur hodet skal Vrizzmo dessuten bruke telefonens innebygde gyroskop og akselerometer, som også gir mer rendyrkede VR-løsningene en fordel. Enn så lenge er nemlig ikke disse små bitene ekstremt viktige for mobilmakere, mens de for en glatt VR-opplevelse definitivt må være av høy kvalitet.

Kan kanskje fungere?

En siste ulempe er innhold. PC-spill kan forholdsvis enkelt tilpasses VR, og det er et stort miljø utviklere som lager spill til Oculus Rift allerede (Ekstra). Hvorvidt det er like interessant å lage innhold til mobiltelefoner er vi ikke så sikre på.

Samtidig skjer det jo ting hele tiden. Nvidia lanserte tidligere i år Tegra K1, en prosessor for mobile enheter med 192 CUDA-kjerner som vil bli støttet av Unreal Engine 4. Slik maskinvare vil kanskje kunne drive grafikk på en bitteliten skjerm godt nok til god VR.

Enn så lenge må vi bare vente i spenning, for Vrizzmo er ikke i salg ennå. Man kan melde sin interesse på produsentens nettside, men prisen er fortsatt ukjent. Ars Technica melder imidlertid en stykkpris på 50 dollar, som blir en god del rimeligere enn Rift.

Har du troen på Vrizzmo? Er dette «det neste store», en gimmick, eller forut for sin tid? Diskutér i kommentartråden nedenfor!

Det kan bli vanskelig å ta igjen populariteten til Rift:
Etter at Facebook kjøpte Oculus Rift vil «alle» lage innhold til dem »

(Kilde: De JET Works, via Ars Technica)

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen