Vklr R ut

Vokaler har blitt gammeldags. Produsenter har begynt å kvitte seg med bokstavene A, E, I, O og U i produktnavnene sine. Vokalløse navn er hipt og moderne, og SMS-språket har mye av æren, skriver den amerikanske nettavisen Boston.com.

Bare tenk på produktnavnene Razr og Slvr fra Motorola. Med alle vokalene hadde disse telefonene blitt kalt Razor, som i barberblad, og Sliver som i strimmel. Det hadde kanskje ikke vært like tøft? Hos Motorola har vokaldropping blitt regelen heller enn unntaket. I tillegg til Razr og Slvr, har selskapet også telefonene Rokr og Pebl. Klesprodusenten Levi´s har også kastet seg på SMS-bølgen, og kalt sine nye iPod-tilpassede bukser for RedWire DLX, som i Deluxe.

– Det virker mer stilig, moderne og artig, og merkevareprodusenter vil formidle at de har disse kvalitetene, sier Andrew Lynch, kulturantropolog ved Arnold Worldwide til Boston.com.

Under utviklingen av Razr, var modellen bare kjent som "Razor" internt hos Motorola. Men under et møte i selskapet, skrev markedssjefen "Razr" på en tavle. Dette ble en umiddelbar hit hos Motorola-sjefene. – Vi sa alle sammen "Det er fantastisk". Hvorfor kalle den V3 når du bare kan si Razr, og det sier alt om produktet, sier Leslie Dance, talskvinne i Motorola til Boston.com – Vi har disse sinnsykt kule produktene, og de fortjener sinnsykt kule navn, sier Dance.

– Praktisk
Kulhetsfaktor er imidlertid ikke hele forklaringen på vokaltørket. Fenomenet har også en praktisk side. Når en produsent skal markedsføre et nytt produkt, støter de ofte på problemet med at en annen produsent bruker samme navn et annet sted i verden. De kan også oppleve at nettadresser med merkenavnet er opptatt. Fotonettjenesten Flickr skulle for eksempel i utgangspunktet kalles Flicker, men siden internettadressen flicker.com var opptatt, droppet de bare siste vokal, og tok adressen Flickr.com i stedet.

Alle språk har færre vokaler enn konsonanter. Derfor er det enklere for folk å tyde hva et vokalløst ord skal bety, forklarer Andrew Nevins, professor i lingvistikk ved Harvard University.

Men for noen er de vokalreduserte navnene vanskelige å tyde. – Jeg vil bare ha et navn som er klart og som jeg kan forstå, sier Razr-eier Joe Johnson (45) til Boston.com. – Alt blir forkortet, og disse produsentene går bare ut i fra at vi forstår hva de mener. Men mange gjør ikke det, sier forbrukeren.

(Kilder: Textually.org, Boston.com)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen