(Bilde: Vimeo/montasje)

Virtuelle «Amelia» forstår som et menneske

Hun kan til og med vise følelser.

En maskin som kan tenke som et menneske er fortsatt en utopisk tanke, men kanskje er det nærmere virkelighet enn vi liker å tro.

Wall Street Journal (WSJ) har fått hilse på den virtuelle karakteren «Amelia», som er produsert av IT-selskapet IPSoft. «Hun» har i motsetning til lignende tjenester både evnen til å tenke kognitivt og lære seg ny informasjon basert på dataene hun mottar – for eksempel fra en e-post eller en lærebok. Forskjellen innebærer at hun ikke gir forhåndsprogrammerte svar, slik som IBMs Watson, Apples Siri eller Microsofts Cortana.

Ny metode for kunstig intelligens

Det IPSoft har gjort annerledes er å se på hva psykologer og lingvister vet om hvordan selve tankeprosessen hos mennesker foregår. Den nye metoden for å skape kunstig intelligens kaller de «cognitive computing» (kognitiv databehandling).

Til nå har det vært vanligere å lage et slags kart over hvordan en hjerne fungerer, og etterligne i programvaren hvordan tanker settes i gang med hjernens nevroner.

– Vi klarte ikke å lage flyvemaskiner ved å kopiere fugler. Først måtte vi forstå prinsippene for å kunne fly, sier IPSoft-sjef Chetan Dube til WSJ. 

Nesten som Samantha i «Her»

Har du ennå ikke sett den futuristiske filmen «Her», så handler den kort fortalt om at Joaquin Phoenix' karakter forelsker seg i et operativsystem kalt Samantha. Likheten mellom Amelia og Samantha er tilsynelatende skremmende.

Amelia har nemlig også evnen til å vise følelser. Hun er programmert med følelsesstadiene opphisselse, dominans og nytelse, som styrer humøret hennes. Ifølge WSJ vil det derfor slå negativt ut dersom du for eksempel sier at du hater henne.

Foreløpig trenger Amelia alle henvendelser skriftlig, men på sikt vil hun bli en fullverdig taletjeneste, som Samantha.

Amelias følelsesspekter.
Amelias følelsesspekter.Foto: Vimeo

Kan erstatte kundeservicemedarbeidere

I nær fremtid er produsentens plan at hun skal kunne erstatte kundeservicemedarbeidere for andre selskaper. WSJ melder at flere Fortune 100-selskaper, altså flere at verdens største selskaper, er i gang med å teste ut Amelia til nettopp dette formålet.

Ellers kan vi nevne at Amelia, som foreløpig er i prototype, allerede klarer å håndtere hundrevis av kundehendvendelser til IPSoft samtidig.

I teorien skal hun kunne få opplæring innen hvilke som helst tema, og deretter klare å besvare de fleste henvendelser. Allerede svarer hun angivelig rett på 9 av 10 spørsmål som kundene kommer med, og hvis hun ikke kan svare blir henvendelsen videresendt til et menneske. 

Google-futurist Ray Kurzweil spår:
– Samantha fra filmen «Her» kan komme i 2029 »

(Kilde: Wall Street JournalIPSoft)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen