Vil ha færre mobilabonnement

Telepriser.no er ment å gi brukerne oversikt i et meget uoversiktlig mobilmarked. Operatørene Telenor og Chess mener imidlertid at tjenesten til Post- og teletilsynet ikke er bra nok. Spesielt klager de på at tjenesten ikke tar hensyn til blant annet venneabonnement, utenlandssamtaler og subsidierte telefoner.

Post- og teletilsynet mener imidlertid at det er vanskelig å få med seg alle variasjonene i markedet. Spesielt venneabonnementene får tilsynet til å ønske seg mindre kompleksitet.

- Når det gjelder vennerabatter er det umulig å få med alle variasjonene. Det er altfor mange abonnementer og det er ikke i forbrukernes tjeneste. Jeg skulle ønsket meg færre abonnementer og mindre kompleksitet, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet til Dagens it.

Støttes av Forbrukerombudet
Forbrukerombudet mener også dagens prissammenligningstjeneste er bra og at den hjelper mange forbrukere.

- Jeg synes dette er en bra database, og vil ikke si at forbrukerne misledes. Her er mye god forbrukerveiledning. Jeg vet om mange som har gått inn her og fått mye lavere mobilabonnementer. Det sier mye om at databasen har betydning for folk, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagens it, som også mener rabattene i markedet gjør det vanskelig å lage en komplett tjeneste.

Post- og teletilsynet utvikler allikevel tjenesten videre, og varsler at det vil legge inn utregninger for datatrafikk i løpet av de neste par månedene.
 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen