Vil forby subsidierte mobiltelefoner

I kjølvannet av gårsdagens artikkel som antydet at få kunder tjener på å kjøpe ny mobiltelefon med bindingstid, har vi fått motstridene reaksjoner fra operatørene djuice og Ludo Mobil. Begge er imidlertid enig i at det er et aktuelt og interessant tema.
Ludo Mobil er en fersk operatør på det norske markedet, og kommer nå med oppsiktsvekkende kommentarer til subsidieringsordningen som de større aktørene tviholder på. På den annen side serverer djuice oss egne eksempler på at det slettes ikke trenger å være ulønnsomt å kjøpe en ny mobil med binding.
Uvisshet og forvirring
Hvis du ser på de billigste abonnementene i samtlige kategorier i Ringepriser, eller Post- og teletilsynets Telepriser for den saks skyld, er det ingen av dem som kan tegnes med bindingstid i forbindelse med kjøp av ny mobiltelefon – selv ikke med en ekstra sum per måned som nedbetaling på telefonen.
Samtidig er det kjent i bransjen at veldig mange kunder kjøper subsidierte mobiltelefoner med bindingstid på et dyrere abonnement. Da er det påfallende å tro at mange forbrukere ikke vet hvor stor prisforskjell det er mellom de rimeligste og de dyreste abonnementene på markedet. Eller så har pris veldig lite å si når nordmenn skal velge mobilabonnement.

(Artikkelen fortsettes.)
 
- Forby binding
Noen vil kanskje fortsatt hevde at vi har et slags duopol på det norske mobilmarkedet, med Telenor og NetCom som de eneste aktørene av stor betydning. I form av markedsandeler er nemlig disse to operatørene suverene. Til tross for Post- og teletilsynets regulering av markedet, der mindre aktører får langt gunstigere betingelser til å drive mobilselskap, holdes Telenor og NetComs markedsandeler seg relativt stabile år etter år. Viseadministrerende direktør Ole Norstad i Ludo Mobil, som har lang bransjeerfaring fra andre mobilselskaper, tror det skyldes ordningen med salg av subsidierte mobiltelefoner.
-Bindingstid er noe jeg har jobbet mot myndigheter og Forbrukerombudet med å få en slutt på i mange år. Det er bindingstiden som gjør at vi har et telemarked som er mer eller mindre konstant hva gjelder markedsandeler, sier Norstad til Mobilen.no.
- Det er de store operatørene som nyter godt av kraftige pengesekker her, og lokker kundene til seg med et smil, samtidig som kunden betaler tilbake mange ganger lokketilbudet. Et bilde som kan brukes er for eksempel at du vil få tilbud om en fet bil, for eksempel en BMW til 10 000 kroner, men bakdelen er at du må fylle bensin på kun denne stasjonen, og der er prisen hele 1 000 kroner literen. Mange ville ha takket ja! legger han til.
Vi ha forbud
Operatørene som selger subsidierte mobiltelefoner har nå blitt pålagt å oppgi totalprisen for ett år. Dette bidrar til at kunden kan gjøre mer informerte valg ved å sammenligne den oppgitte totalprisen med telefonpriser uten abonnement. Det største problemet er imidlertid at abonnementene som gir deg en bra pris på ny telefon, som regel er dyrere i bruk enn de billigste abonnementene operatøren har å tilby.
- Ser vi på hvordan de store operatørene benytter seg av markedsføring her, og ser vi på en annonse fra for eksempel Elkjøp, så er det telefonen som frontes på en hel side og prisene står markert med liten skrift i et hjørne. Her spiller operatørene kynisk på at folk ønsker seg fine nye telefoner og bryr seg ikke så mye om de må betale en langt høyere ringepris der og da. Å konkurrere mot dette med priser på ringing og SMS blir som å sammenligne epler og pærer, sier Norstad.
- Min påstand er at vi ville fått en kraftig bevegelse i markedsandelene i Norge hvis bindingstid hadde blitt forbudt. Da måtte de store ha konkurrert på ringepriser og SMS og data og ikke gjemt seg bak en stor pengesekk og subsidierte telefoner. Vi mindre aktører ville ha fått muligheten til virkelig å presse de store aktørene. Forbrukerne ville ha fått enormt mye lavere priser – i dag er det de som sitter med regningen, avslutter Ludo Mobils viseadministrerende direktør.

(Artikkelen fortsettes.)
 
djuice: - Kundene kommer godt ut
Leder i djuice, Kjetil Angell Kjerstad, er ikke enig med Norstad i det. Han hevder at snarere det er fullt mulig å komme godt ut av det økonomisk ved å kjøpe en subsidiert mobiltelefon. Med våre vage anbefalinger om heller å kjøpe ny mobil i en billig nettbutikk friskt i minne, serverer han et konkret eksempel:
- Med djuice phone til kr 175 kroner per måned får du en Sony Ericsson W995 til kroner 288 og en totalpris på kroner 2 388. Til sammenligning er prisen 3 485 kroner på mpx.no. Ønsker du å kjøpe telefonen på avbetaling fra samme nettsted blir totalprisen 4 361, sier Kjerstad til Mobilen.no.
- Vi ”benchmarker” hele tiden mot andre tilbud i markedet, og ser at en kunde som velger å kjøpe en telefon med bindingstid veldig ofte kommer godt ut av dette økonomisk. I tillegg ser kundene fordelene ved å slippe å måtte betale telefonen med en gang, og heller betale et lavere månedlig beløp. Kundene står fritt til å velge et abonnement uten binding, men flesteparten ser på telefon knyttet til abonnementet som det mest praktiske, sier han videre.
Ikke for alle
Vi kan se poenget til Kjerstad, særlig når Prissøk viser at den beste nettprisen på Sony Ericsson W995 uten abonnement i skrivende stund er 3 290 kroner hos Lefdal.com og NetOnNet. Likevel bemerker vi overfor djuice-sjefen at abonnementet djuice phone, som normalt tilbys av operatøren ved kjøp av ny mobiltelefon, har høyere standardpriser enn for eksempel djuice SIMply. Det blir altså dyrere i bruk over et år.
- djuice har et attraktivt tilbud til kunder som er fornøyd med den telefonen de har eller synes det er greit å kjøpe en telefon til fullpris. Disse kundene er først og fremst opptatt av hva det koster å bruke telefonen. Vi tilbyr her gjennom djuice SIMply fordeler gjennom lave ringepriser og gjennom combi svært konkurransedyktige priser for kunder som ønsker fastpris eller inkluderte minutter og meldinger. Med djuice phone tilbyr vi også lave ringepriser, men her er prisen på telefonen viktigere for kunden, og da velger vi å prioritere det, forklarer Kjerstad.
- Kundene velger subsidierte mobiler av flere årsaker. Kjøp av telefon og abonnement henger gjerne sammen, og vi tilbyr kundene våre enkelhet i form av en gunstig finansieringsløsning og et enkelt kundeforhold. Det å slippe å betale et stort beløp med en gang og heller betale litt hver måned er fordelaktig for svært mange. Det er sterk konkurranse i dette markedet, og veldig ofte vil kundene kunne få svært gode priser på telefoner og abonnement. Men kundene velger også operatør av andre årsaker, som tilgjengelighet, service og dekning, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
- Mindretall i binding
Vi presenterer Norstad i Ludo Mobils påstand om at bindingstid har skylden for at de store operatørene klarer å holde på sine markedsandeler, samt at kundene tilbakebetaler det de får i rabatt på ny telefon flerfoldige ganger i form av høyere ringepriser.
- Det er ikke riktig. Kundene står fritt til å velge et abonnement med eller uten bindingstid, og de kan også velge å bryte bindingen til en kostnad som reflekterer det som er betalt i perioden. Våre tilbakemeldinger fra kundene er at de er bevisste på hvilken løsning de velger, og ser fordelene ved å kjøpe telefoner med bindingstid. Det er sterk konkurranse på subsidierte telefoner, slik at mange kunder kommer godt ut av dette økonomisk, sier Kjerstad i djuice.
- Antall kunder i bindingskontrakter har blitt kraftig redusert gjennom de siste årene, og det er per i dag bare et lite mindretall av kundene hos djuice – og Telenor – som er i binding, så Norstad bør lete etter andre forklaringer på manglende kundevekst, avslutter han.
Like langt
Ludo Mobils syn på salg av subsidierte mobiltelefoner med binding står i sterk kontrast til det Kjerstad i djuice uttaler om saken. Likevel hører vi overbevisende argumenter fra begge hold. Det er fullt forståelig at mange mobilkunder ikke har økonomi til å kjøpe en mobiltelefon ny til full pris i butikken, og at subsidieringsordningen gjør at man kan kjøpe en langt kulere eller bedre mobil uten å blakke seg helt.
Ringeprisene på mobilabonnementet du velger er imidlertid viktigst – fra et økonomisk perspektiv –, og det er det fortsatt lurt å ha i bakhodet når du skal kjøpe deg ny mobil.
Hva synes du – er subsidierte telefoner en ufin praksis som lurer kundene, eller et bra tilbud til deg som ikke har råd til å kjøpe ny mobil til full pris? Kommenter i forumet under artikkelen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen