(Bilde: iStockphoto/Kamruzzaman Ratan)

Vil selge dine surfevaner

Tysk selskap vil ha operatørenes data om deg.

Den tyske systemleverandøren SAP, som utvikler og leverer forretningssystemer for blant annet regnskap og økonomi, salg, distribusjon, logistikk og personalbehandling, har kommet opp med en ny forretningsidé.

Nå vil selskapet samarbeide med mobiloperatørene om å gjøre penger på de store mengder informasjon mobilselskapene sitter på om kundenes surfevaner og bevegelser, skriver InfoWorld.

Også i dag selger mange mobiloperatører data om kundenes atferd og vaner, men dette er ifølge SAP store datasett som det tar lang tid å få noen fornuftig ut av.

Et av eksemplene SAP bruker er Superbowl, USAs mest sette TV-sending med de dyreste reklameinnslagene. Ved hjelp av SAPs tjeneste skal annonsørene kunne se hvor mange som bruker smarttelefonen til å gå inn på produktets nettside i reklamepausen, og hvilke andre nettsider brukerne eventuelt surfer på.

Datatilsynet skeptisk

Store kjedebutikker som Expert og Elkjøp ville også kunnet få vite hvor mange kunder som er innom konkurrentens nettside mens de er inne i deres butikk.

Mark Weait i SAP sier at selskapet ikke har lansert tjenesten enda, men at de planlegger å tilby den over hele verden, også i Norge. Dette forutsetter likevel at selskapet overholder norske personvernlover, og at de får tilgang til operatørenes data.

Norske teleoperatører har gjennom konsesjonsvilkår fra Datatilsynet klare begrensninger på hva slags type data de har lov til å lagre. Tilsynet har tidligere reagert på at internettleverandører i praksis lagret ip-adresser uten å ha noen lovlig grunn til å gjøre det.

I dag tillater tilsynet at IP-adresser lagres i maksimalt tre uker, og da av rene drifts- og sikkerhetshensyn.

– Lagringen av trafikkdata skal bidra til at trafikken ender på rett sted, og at operatørene får sendt avgårde rett faktura, ikke noe mer sier informasjonsdirektør Ove Skåra i datatilsynet til Mobilen.no

Skåra kjenner ikke til at tilsynet er kontaktet av noen som ønsker å tilby lignende tjenester. Han vil likevel ikke se bort fra at noen vil forsøke å tilby noe tilsvarende i det norske markedet.

– Dersom man kan dokumentere at løsningen reelt sett plukker bort all identifiserende informasjon idet den kommer inn kan det være en mulighet, men her vil vi i Datatilsynet nok ha en svært kritisk tilnærming. Å få til en reell anonymitet blir mer og mer vanskelig i en tid med enorme datamengder, Sier Skåra.

 

Les mer: Så mye lagrer mobiloperatørene om deg >>

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen