(Bilde: Warner Music Norge, Spotify, WiMP)

Vil øke prisen på Spotify og WiMP

Platebyrå mener at musikktjenester er for billige.

I Norge går nettbaserte musikktjenester som Spotify og WiMP sin seiersgang, og leverer millioner av låter rett hjem til det norske folk. Mens noen diskuterer innhold og lydkvalitet, er det ikke så mange som kritiserer prisen på tjenestene. WiMP koster 99 kroner i måneden, mens Spotify kommer i ulike versjoner som går fra 99 via 49 til 0 kroner per måned.

Dette er for billig, mener direktør i plateselskapet Warner Music Norge, Guttorm Raa. Til NRK forteller han at prisene på musikktjenestene ble satt unaturlig lavt ved lansering for å bekjempe piratkopiering.

– 99 kroner i måneden er altfor billig for å kunne spille av all musikk i verden, sier han, og mener at tiden er inne for å øke prisene.

Bredden kan forsvinne

Selv om Raa representerer en av de største aktørene i den norske musikkbransjen, er han likevel bekymret for de mindre selskapene og mangfoldet.

– Noe av bredden står i fare for å forsvinne, og det er også synd for oss som er store. Vi er jo veldig avhengige av dynamikken og samarbeidet med de små, sier han.

Raa hevder at økte priser kan bidra til å sikre kvaliteten og videre satsing på norsk musikk.

Jobber med ulike modeller

WiMP-direktør Per Einar Dybvik.
WiMP-direktør Per Einar Dybvik.Foto: WiMP

Det er vanskelig å tjene penger på virksomheter à la Spotify, og dette går mest ut over de minste. Direktør i WiMP, Per Einar Dybvik, tar derfor til orde for nye måter for å lokke kunder til å betale mer.

Han ønsker å skille produktet i flere versjoner slik som Spotify, og for eksempel tilby økt kvalitet på lyden til en dyrere penge. WiMP skal allerede være i gang med å jobbe med flere ulike modeller.

– Vi skal gjøre det vi kan for å øke prisene, og håper også at det kan bidra til å hjelpe de små selskapene til å drive mer bærekraftig, sier Wimp-direktøren til NRK.

Han påpeker videre at nettbaserte tjenester bare har vært på markedet i noen få år, og at de trenger tid til å finne en bærekraftig forretningsmodell som både innholdsprodusenter, rettighetshavere og forbrukere kan leve med.

Spotify øker ikke

Spotify-PR-sjef Sofie Grant.
Spotify-PR-sjef Sofie Grant.Foto: Spotify

Svenske Spotify har ingen planer om å øke prisene, og syns at 1200 kroner i året er et passende prisnivå. Spotifys nordiske PR-sjef, Sofie Grant, forteller til NRK at virksomheten er den største inntektkilden til norske plateselskaper.

Hun mener at både store og små artister kan lykkes gjennom Spotify, og at det er plass til både mainstream og undergrunn:

– Så lenge man kan bygge et publikum finnes det alle muligheter i verden. Via Spotify når man et milliontalls musikkfans i Norge, og har mulighet til å bygge et publikum utenfor landets grenser.

Millioner av kunder

Norske WiMP har 350 000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, mens Spotify har rundt 20 millioner fordelt på 17 land. 5 millioner av disse er betalende kunder.

Har du noen tanker om nettbaserte musikktjenester som Spotify og WiMP, eller videotjenester som Netflix? Hvordan kan de drive økonomisk? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

(Kilde: NRK)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen