Det er en stadig økende trend at man velger å utnytte ledig kapasitet, enten det er ved å selge et sete i bilen på kortere strekninger, eller ved å leie ut leiligheten mens man drar på ferie. (Bilde: Shutterstock/maradonna 8888 )

Vil ikke assosieres med pirattaxi-apper

GoMore reagerer på at samkjøringsbegrepet assosieres med pirattaxi-virksomhet.

Tek.no har i den senere tid skrevet flere artikler om appen Haxi. Haxi hevder å formidle kompiskjøring, der man bestiller transport og deler utgifter til turen med sjåføren. I tillegg oppfordres man til å tipse sjåføren. Tjenesten er mye brukt blant ungdom, og særlig på kveldstid i helgene.

Norsk taxinæring kaller Haxi piratkjøring og svart arbeid, og har gått til det skrittet å politianmelde en Haxi-sjåfør for å få klarhet i akkurat hva lovverket sier om praksisen.

Haxi er imidlertid ikke den eneste tjenesten som formidler samkjøring, eller kompiskjøring om du vil. Danske GoMore har 178 000 brukere i Danmark og er nylig lansert i Norge. Nå ønsker de å nyansere debatten:

– Vi har sett at det har vært mye snakk om samkjøring i norske medier, der dette nærmest er blitt ensbetydende med pirattaxivirksomhet. Vi mener samkjøring i seg selv er noe helt annet, og snarere er et utrykk som burde forbindes med noe positivt sier Nicolay Schweigaard, norsk talsperson for GoMore.

Tradisjonell deleøkonomi

Schweigaard forklarer at GoMores syn på samkjøring ligger langt nærmere den mer tradisjonelle deleøkonomien, ved at de tilbyr deling av transport over lengre strekninger, der den som likevel skal fra for eksempel Bergen til Stavanger tilbyr andre å være med mot å dele utgiftene. I skrivende stund ligger det blant annet en tur ute fra Bergen til Stavanger for 75 kroner.

– Forskjellen på oss og Haxi er at våre brukere tar med andre dit de likevel skal, og slik utnytter ledig kapasitet. Der skiller vi oss ut fra de som stiller opp der folk har behov, men som ikke ville kjørt der i utgangspunktet. Det syns vi er en vesentlig forskjell, sier Schweigaard til Mobilen.no.

GoMore har nylig lansert i Norge og er nå oppe i 1800 norske brukere. I Danmark har tjenesten eksistert siden 2005. Da hadde to danske studenter i Tyskland sett hvor populært samkjøring var blitt, og tok idéen med seg hjem.

Norsk app i september

Foreløpig er tjenesten bare tilgjengelig på nett her til lands. Når selskapet oppdaterer sin danske app i slutten av måneden, vil det også bli sluppet apper for Norge og Sverige.

Schweigaard understreker gjentatte ganger at han ikke er ute etter å sverte Haxi, og at han mener det er tøft med utfordrere i etablerte markeder. GoMore ønsker imidlertid at begrepet samkjøring ikke bare skal knyttes til Haxis virksomhet.

– Vi ser oss ikke som noe alternativ til taxi, siden våre brukere stort sett kjører over lengre avstander. Vi er mer et alternativ til andre tradisjonelle transportmetoder, som fly, tog og buss, sier Schweigaard til Mobilen.no.

GoMore tar prosentandel av alle avtalte kjøreturer. Ingen tar ut noe utbytte fra selskapet, alle inntekter går til utvikling og administrasjon. Selskapet har også så vidt begynt med privat bilutleieformidling i Danmark, en tjeneste som kan bli utvidet til de andre nordiske landene etter hvert.

Les mer: Tror Haxi blir størst i Norge i år

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen