(Bilde: Shutterstock/Iulian Valentin)

Vil hindre overdreven bildemanipulasjon

Nytt lovforslag skal få bukt med urealistiske kropper.

At det kan gå fullstendig over stokk og stein når enkelte redigerer bilder er ikke noe nytt. Nærmest ukentlig dukker det opp uheldige tilfeller fra reklame- og motebransjen, hvor personen som er avbildet knapt er å kjenne igjen.

Nå har to kongressmedlemmer i USA sett seg lei av nettopp dette.

Inne til høring

Lovforslaget, som har fått navnet «H.R. 4341: Sannheten i reklame-loven», tar sikte på å redusere bruken i reklame og media av bildemanipulasjon som forandrer modellens fysiske attributter og kjennetegn.

Senest 18 måneder etter at loven eventuelt får gjennomslag, skal et rammeverk være på plass med anbefalinger om hva som er godkjent og ikke godkjent bruk av bildemanipulasjon.

Lovforslaget er nå inne til høring og ifølge Time Magazine brukte lobbyister fra The Eating Disorders Coalition forrige uke til å sanke inn stemmer for lovforslaget.

Flere studier har vist sammenheng mellom eksponering for mote- og skjønnhetsmagasiner og utvikling av negativt kroppsbilde og spiseforstyrrelser hos unge jenter.

Uklar formulering

Nøyaktig hvordan loven skal håndheves dersom den går igjennom er ennå ikke kjent. Forslaget møter da også kritikk fra bransjefolk, som lurer på hvor grensen går: vil det være en nulltoleranse for bruk av Photoshop eller vil det bli spesifikke kriterier?

Fra før har Den føderale handelskommisjonen anledning til å forby åpenbart forfalskede reklamer.

Hele lovforslaget kan du lese her.

(Kilde: Jezebel via SLRlounge, Time)

Er du fersk i Photoshop? Få med deg våre smarte og lettfattelige videokurs helt gratis»

Kommentarer (40)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen