Vil du se noen flotte bilder?

Her er Akam-brukernes blinkskudd fra april.

Våren er her og folk klør i avtrekkerfingeren nå som dagene blir lange og motivene begynner å titte frem. Hva er da bedre enn å ta en titt på forrige måneds bildeproduksjon?

Foto: FotoFashion
Foto: FotoFashion

Vi begynner med FotoFashion, som med bildet ovenfor bryter alle "reglene" - akkurat som man skal, i alle fall i fotografi. Å kalle det regler er kanskje feil, men det finnes et sett med retningslinjer eller kotymer for portrettfotografi, og man bør være dem bevisst, for skal man bryte dem skal man vite hva man gjør. Det gjør godeste FotoFashion tydeligvis, og her bryter han portrettkotymer over en lav sko.

Modellen bærer klær med mye detaljer, veggen bak henne har et iøynefallende mønster, modellen møter ikke seerens blikk, og modellen ser i den retningen hvor det er minst rom i bildet - ikke størst. Hadde modellen i tillegg vært sentrert i bildet hadde FotoFashion begått storeslem i regelbrudd. Men funker det? Javisst! Å gjøre noe som bryter vanen har sin egen verdi og estetikk, og gjør at vi rister litt løs visuelst sett. Det skaper en spenning som ikke ellers ville vært til stede. Her gjør FotoFashion nesten alt rett, og bildet funker ganske så bra. Eneste pirk vi har å komme med er at det muligens er for lite rom over modellens hode, og at bildet derfor virker noe ubalansert. Men er det tilsiktet, for å øke spenningen enda mer? Meget mulig.

Foto: FotoFashion
Foto: FotoFashion

FotoFashion bidrar med et annet bilde også denne gangen, i en helt annen stil. Her er bildet temmelig gammeldags i uttstykk og posering, og den nesten sarte modellen med tyllskjørt står i sterk kontrast til det som mest av alt ser ut til å være en betongvegg i bakgrunnen. Bildet er riktig så lekkert, men vi unders litt på hvorfor det er så stort tomrom i nedre bildekant.

Foto: iStereo
Foto: iStereo

iStereo har tidligere bidratt med high-key barneportrett, og det har han også fortsatt med. Det er noe uskyldsrent over så lyse barneportretter som dette, som samtidig inneholder mørke områder og høy kontrast og på toppen av det hele er sylskarpe. Bildet reflekterer nesten et barns enkle måte å se på verden, hvor alt tas like alvorlig. Dette er et blikk som ser og reflekterer, men som er blottet for ironi, sarkasme, intriger og dobbeltbetydninger.

Foto: Kenneth Solfjeld
Foto: Kenneth Solfjeld

Kenneth Solfjeld er hjent for sine portretter her på Akam, og også denne måneden stiller han med et portrettbilde. Furet og værbitt er vel noe av det første som faller os inn når vi ser det. At fokus ligger på hånden og ikke ansiktet er ikke plagsomt som sådan, men flytter tolningsfokus på bildet fra personen til hans bakgrunn og historie. Dette er en real arbeiderneve, og dermed er det dennes betydning i mannens liv som ender opp med å dominere. At bildet er klippet litt i toppen er ikke nødvendigvis noe problem, men vi savner en del detaljer klærne. Slik det er nå blir bildet ganske venstretungt, og den lyse flekken i høyre bildekant tiltrekker seg blikket unødig.

Likevel er dette et portrett som fungerer ganske bra, disse småfeilene til tross. Det er tross alt et øyeblikksportrett, og slike småting som vi har nevnt her bidrar til å gi bildet liv. Det er jo tross alt et bilde av en mann som er preget av sin historie og situasjon - det skulle bare mangle om ikke portrettet av ham også var det.

Foto: Kenneth Solfjeld
Foto: Kenneth Solfjeld

Et godt bilde er et bilde som stiller flere spørsmål enn det besvarer, og som derfor får oss til å undres, har det blitt sagt. Dette bildet får i alle fall oss i redaksjonen til å undres mer enn de fleste andre bilder gjør, og spørsmålet bildet fremmer er nok først og fremst "hva fa...?"

Bildet er ikke overraskende fra et burlesk-show, og ikke av det tamme slaget heller, ser det ut til. Komposisjonsmessig er bildet helt greit, men det som gjør bildet, foruten selve motivet, er uten tvil gutta som ser på i bakgrunnen.

Foto: per-erik
Foto: per-erik

Tam kan heller ikke denne gitaristen kalles. Per-erik har tydeligvis vært på konsert, og gjort en god jobb med å finne motiver der. Motivet har vi sett variasjoner av ørten ganger, men dette bildet fungerer godt som et eksempel på hvordan man kan "fornye" et noe oppbrukt motiv. Fotografen har her vridd på kamera slik at bildet er i tydelig vinkel, og bildet er tatt i rette øyeblikket, med modellen fremoverlent og håret som følger etter (med tydelig bevegelsesuskarphet). Bildet gir dermed inntrykk av dynamikk og fart, og av å være fra en konsert med trøkk. Uansett hvor mye og god lyd det er på en konsert må man ta virkemidler som disse i bruk om man skal klare å visuelt formidle stemingen.

Foto: cFc
Foto: cFc

cFc bidrar denne gangen med et interessant meta-bilde. En fotograf fotograferer en sovende mann på en benk. Kanskje ikke verdens mest spennende motiv, men ikke akkurat ukjent heller. Da er det langt mer spennende å gjøre som cFc gjør; å visuelt stille spørsmål om hele situasjonen, og fotografens rolle generelt. Er fotografen bare en kikker, eller en som oppfyller en viktig funksjon ved å dokumentere samfunnet slik han/hun opplever det?

Foto: Galleren
Foto: Galleren

Galleren må vel sies å stå på andre siden. Dette bildet ser ut til å dokumentere nedbrenning av beitemark for å gi rom til nye vekster, en av de eldste formene for jordbruk vi kjenner til. Bildet synes å si noe om menneskets forhold til naturen. Vi er små sett i forhold til naturen og jorden, men som ilden og røyken her illustrerer, har vi likevel stor påvirkningskraft på våre omgivelser.

Uff, det var da svært så hippy vi var blitt da. Vi forslytter oss raskt til neste side og ser nærmere på resten av bildene fra april.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen