Vidvinkel på kompaktkameraer, del 1

Nikon Coolpix 8400 - kongen av vidvinkel -24mm

Førstegangskjøpere
Når man kjøper kamera for første gang, vil de aller fleste velge et kompaktkamera, og det er normalt svært begrenset hvilken teknisk kompetanse man har om kameraer, og de fleste vet ikke engang hva de trenger eller vil ha. Dette er helt naturlig, og gjelder ikke bare inne foto. Det gjelder omtrent alle områder i samfunnet. Første gang vi kjøper en ting, kjenner vi ikke terminologien, og vet ikke hva ulike betegnelser betyr, så vi kjøper det naboen eller selgeren anbefaler, og de aller fleste er fornøyde med det. Enten det er fordi vi ikke vet hvor bra det kunne vært, eller fordi vi faktisk har fått det vil var ute etter er ikke alltid lett å si.

Når man så skal ut å kjøpe kamera, enten det er for første gang, eller man bare ikke har noen interesse av å sette deg inn i begrepene, så blir det til at man fokuserer på noen enkle spesifikasjoner. På kompaktkameraer er det særlig to ting forbrukeren er interessert i å vite, nemlig oppløsning og zoomomfang. Dette er to tall som er lette å måle, vanskelig å jukse med og enkle å forholde seg til.

Forholder seg til enkle tall
Og her er vi ved kjernen av problemet. Brukeren vet at han vil ha minst 3x optisk zoom. Men hva er 3x optisk zoom. Det eneste det sier noe om er forholdet mellom korsteste og lengste brennvidde. Man vil intuitivt tro at 4x zoom gir mer tele enn 3x zoom, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. Du kan for eksempel ha 4x zoom fra 30-120mm eller 3x zoom fra 40-120mm

Canon Power-shot S70 - kompakt men likevel med bra vidvinkel - 28mm

Så for å tekkes kjøperne uten kompetanse på området, så trenger produsentene å lage kameraer med høy oppløsning og stort zoomomfang.

Men alle kjøpere kommer ikke inn i denne kategorien. Det er en stor gruppe kjøpere som forstår dette med brennvidder, men ikke er helt sikre på hva det i praksis innebærer. Denne gruppen vil gjerne fokusere på lang tele, for da kommer man nærmere motivet. Jeg vil ikke nekte for at det er fint med tele, men man skal ikke se seg blind på det. På grunn av at stor tele tiltaler så mange, får vi kameraer med 37-111mm, 38-114mm og til og med 40-120mm.

Hvorfor er dette så galt, og kan man egentlig skylde på produsentene som bare lager det markedet ber om? Ja, man kan skylde på produsentene, og jeg skal prøve å forklare hvorfor, og hvorfor det er så galt med lang tele.

Vidvinkelprolemet
Først vil jeg si at det er ikke noe galt med lang tele. En ulempe er at objektiver ofte er lite skarpe og lite lyssterke på stor tele, og det gjør det mindre brukbart. Men problemet er at telen normalt går på bekostning av vidvinkel, og når man har brukt kamera en stund oppdager man at man mye oftere trenger større vidvinkel enn større tele. Problem med for lite tele kan normalt løses ved å gå nærmere. Det er ikke alltid så lett å gjøre det motsatte når man ikke har nok vidvinkel. Hvis du skal ta bilde av en gruppe mennesker innendørs, så møter man fort veggen hvis man ikke har tilstrekkelig vidvinkel. Produsentene har et ansvar for å lage det forbrukeren trenger, enten forbrukeren vet det selv eller ikke. Man kan ikke forvente at forhandleren skal opplyse om hva kunden trenger dersom forhandleren ikke kan tilby dette. Derfor er det opp til produsenten å tilby det, sånn at forhandleren har mulighet til å opplyse om det.

Dette er det merkantile siden av saken. Det finnes også en del tekniske momenter. De vil vi skrive om i morgen.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen