Test

Vi tester musikkjøp på nett

Forrige gang vi testet kjøp av musikk via Internett ble vi lite imponerte. De aller fleste tjenestene leverte musikk med kopisperrer, noe som medførte at musikkjøpet ble lite brukervennlig. Å ikke kunne spille av og overføre musikken som en ønsker gjorde at vi heller anbefalte musikkinteresserte å kjøpe musikk på CD for senere å overføre denne til sin datamaskin. De tjenestene som leverte musikk uten sperrer hadde som oftest minst utvalg. Dette har nå heldigvis forandret seg drastisk.

Les også: Her finner du vår forrige stortest.

Kopisperrene er nesten borte
Det siste året har musikkbransjen gått gjennom en kraftig forandring, en forandring som kommer deg som forbruker til gode. Etter å ha mottatt klager både fra forbrukerne selv og offentlige innstanser har musikkbransjen i større grad åpnet for salg av musikk uten sperrer. Den størst merkbare omveltningen kom da den største aktøren, iTunes Store, i april i år fjernet kopisperrene fra all sin musikk. Det ble da ikke bare mulig å spille av musikken med andre avspillere enn Apple iPod, det ble også mulighet for å overføre musikken fritt til andre avspillere enn iTunes. iTunes har langt fra vært alene om dette og CDon slo tidlig fast at de nektet å selge musikk med sperrer, noe musikkbransjen tydeligvis også etter hvert forstod at var nytteløst.


For deg som forbruker er dette strålende nyheter. Ved kjøp av musikk uten kopisperrer kan du fritt benytte musikken slik du ønsker det, uten omstendelige prosesser på vegen. Siden sist vi testet musikktjenestene har flere fått på plass musikk uten sperrer og det har også kommet noen nye tilbydere på banen. Dermed fins det i dag mange muligheter for deg som ønsker å kjøpe og laste ned musikk lovlig via Internett. Men hvilke tjenester bør du egentlig benytte?

Gå rett til de enkelte testene:
Test av Platekompaniet.
Test av iTunes Music Store.
Test av CDon.com.
Test av 7Digital.
Test av Prefueled.
Test av Musikkonline.
Test av Elkjøp musikktjeneste.
Test av Expert musikktjeneste.
Test av Nokia Music Store.

Slik testet vi
I vår test har vi vurdert tjenestenes pris på musikkutvalget og design og brukervennlighet for å finne frem til musikken du ønsker. Vi har også vurdert utvalget i butikken, har de noe eksklusivt materiale som du ikke finner andre steder? Eller mangler de musikk som enhver musikkbutikk med respekt for seg selv bør ha på plass? Vi har også vurdert funksjoner i butikkene. Det viser seg at det dessverre er få som utnytter nettets potensial til både intern- og eksternlenking. Det er heller ikke en eneste av tjenestene som har på plass noen musikkvideofunksjon slik at du kan få et ekstra inntrykk av sangene sdu ønsker å kjøpe. På informasjonssiden er det noen av tjenestene som tilbyr mye og god informasjon, mens andre har hoppet helt over dette aspektet.


Foruten kjøp av selve musikken er det få av butikkene som tilbyr noen merverdi ved kjøpet. Noen av tjenestene har fått på plass tilnærmet automatisk overføring av musikk til både datamaskin og mobil, men foreløpig er det ingen som gir deg tilgang til streaming av musikken du kjøper, eller eksklusivt materiale i form av videoer eller bonusspor som du ikke vil få ved kjøp av CD. Vi savner dette lille ekstra, men samtidig får du de sangene du betaler for.

Det er samtidig flere av tjenestene som fortsatt opererer med kopisperrer på deler eller all musikk de selger. Hos noen virker det som om overgangen til å bli kvitt sperrene har rotet til noe, samtidig som de ikke har oppdatert deler av sitt bibliotek. Hos andre er det tydelig at dette er en bevisst strategi, hvorfor de har valgt denne strategien er dessverre ikke klart. De stedene hvor det kun fins musikk med sperrer har blitt trukket kraftig i karakteren da dette er tilbud vi absolutt ikke kan anbefale våre lesere å benytte. Forøvrig viser både musikktjenestene og musikkbransjen tydelige tegn på at dette er et marked som endelig begynner å tilnærme seg den digitale tidsalder på en måte som kommer forbrukerne til gode.

Platekompaniet

Platekompaniet lanserte sin nye musikktjeneste i samarbeid med Telenor nå nylig og tjenesten imponerer allerede. Tjenesten byr på et gjennomført design og et godt utvalg av både norske og utenlandske artister. Prismessig ligger tjenesten på et godt nivå med åtte kroner for en sang og 79 kroner for et album. Tjenesten tilbyr også kampanjer med rimeligere priser og her en egen billigseksjon slik kunder kjenner igjen fra selskapets fysiske butikker.


Tjenesten har en noe problematisk søkefunksjon som har problemer med å takle skrivefeil. Selskapet har heller ikke skapt et klart skille mellom CD-salget og salg av MP3. Dette medfører at du til stadighet blir dratt inn i seksjonen med CD-er når det egentlig er MP3-musikk du er ute etter. Dette er noe irriterende i lengden. Vi savner også muligheten til å navigere rundt i musikken mens vi lytter til forsmak av musikken vi er ute etter. Tjenesten mangler også en del informasjon om noen artister, andre artister har derimot fått informasjon om både band og album.

Les også: Sniktitt på iWimp - Fremtidens mobile musikktjeneste.

Stort potensial
På den positive siden så skal det sies at dette i bunn og grunn er en god butikk som viser stort potensial. All musikken du kjøper kommer uten kopisperrer og det å gjennomføre et kjøp går svært lett. Du må første gang registrere deg med en konto. Under denne prosessen må du også registrere ditt telefonnummer. Du har ikke noe valg angående dette, men så lønner det seg da også. For når du kjøper en sang, enten du betaler med kredittkort eller mobiltelefon, så får du tilsendt en melding på mobilen med en lenke direkte til musikken du nettopp har kjøpt. Musikken kan du så laste ned direkte til din mobil kjapt og greit. Du kan selvfølgelig også laste ned musikken til din datamaskin via nettsidene etter kjøp.


På denne måten får du enklest mulig tilgang til musikken du kjøper. Musikken kan du laste ned så mange ganger du vil, så her skal du være sikret tilgang til musikken din i lang tid fremover. Platekompaniet kan gjerne få på plass mer eksternlenking på sine sider og bør nok pusse på noe av det tekniske. Men alt i alt er dette en god musikkbutikk som er vel verdt et besøk.

Les hele testen av Platekompaniets musikkbutikk her.

Karakter: 5
Pluss: Kan laste ned til maskin og mobil enkelt, brukervennlig, stort musikkutvalg, gode priser.
Minus: Mangler en del informasjon, ikke helt god søkefunksjon. Kan gjerne gi mer merverdi.

iTunes Music Store
iTunes Store har utseendemessig forandret seg lite de siste årene. Tjenesten ser tilnærmet lik ut som første gang den ble lansert for publikum. Apple syns tydeligvis det er liten grunn til å forandre på et vellykket prosjekt. Tjenesten har også beholdt sin gode integrasjon med selve iTunes spilleren slik at du kjapt får lagt inn musikken og innholdet du kjøper der du ønsker det. Her er det helt klart kort vei fra musikken er kjøpt til du kan legge den inn i de spillelistene du måtte ønske.


Tjenesten har en god søkefunksjon, og gir deg relevante alternativer om du ikke er helt sikker på navnet på artistene du søker etter. Selve kjøpet av musikken går enkelt og greit og all musikk kommer i M4A-format uten kopisperrer. Dette er et format de fleste nye musikkspillere takler. Noen gamle spillere vil dessverre slite noe med dette som innebærer at du først må konvertere låtene til MP3.

Ingen merverdi
Selv om tjenesten fungerer godt for rent kjøp av musikk får du hos iTunes ingen merverdi ved kjøpet, her fins det hverken nedlastning til mobil eller streaming. Tjenesten har samtidig vært restriktiv med informasjon om artistene i arkivet, på den positive siden kan brukerne selv legge inn sine meninger om artister, sanger og album. Dette er dessverre lite utnyttet av brukerne selv.


Vi ser gjerne at Apple utnytter nettets muligheter enda bedre, her har de gode muligheter til å kunne tilby publikum eksklusivt materiale i form av både video og låter. Det ser vi gjerne at kommer på plass i større grad. Samtidig savner vi noen endringer i designet. Designet er velkjent, men begynner å bli litt vel kjent. Forandring fryder, det vet Apple, vi håper derfor de vil foreta en oppusning om ikke alt for lenge.

Les hele testen av Itunes Music Store her.

Karakter: 4.
Pluss: Endelig DRM-fritt, enkelt kjøp, god kvalitet.
Minus: Ingen merverdi, rotete forside, mangler informasjon om artister og musikk.

CDon.com
CDon har lenge drevet med salg av musikk via sine nettsider. I fjor gikk de ut og sa klart ifra til platebransjen at de ikke ville selge musikk uten kopisperrer via sine nettsider. Med dette slo de et slag både mot piratkopiering, og for dine rettigheter som kunde. Men tilsier dette at du bør kjøpe musikken din hos CDon?


CDon var blant de første som gikk inn for kun salg av kopisperrefri musikk, det hjelper likevel ikke på det faktum at tjenesten deres for kjøp av nedlastbar musikk er lite brukervennlig. Her er det ofte vanskelig å finne frem til den musikken du leter etter og forsmaker på musikk tar deg til en helt ny nettside. Informasjon om artister eller album glimrer med sitt fravær og CDon har hverken intern- eller eksternlenking. Selve musikkjøpet går greit, men du må regne med å bruke litt tid på å komme dit om du ikke er på utkikk etter musikk som frontes på forsiden av tjenesten.

Les også: Derfor rocker Sportify.

CDon har vært med lenge i dette markedet og fortjener en plass her med sitt tilbud. Men de må også vise at de fortjener denne plassen ovenfor publikum og en oppussing av tjenesten hadde da helt klart gjort seg. Du taper ingenting ved å handle her og prisen kan måle seg med de beste, men du får ingen merverdi fra handelen og det å finne musikken du ønsker å kjøpe kan bli en prøvelse.

Her kan du lese hele testen av CDon.com sin nedlastningstjeneste.

Karakter: 3
Pluss: Har mye musikk i arkivet.
Minus: Dårlig søkefunksjon, lite brukervennlig oppsett, ingen merverdi.

7Digital
7Digital er den eneste utenlandske aktøren i denne testen. Tjenesten er ment for et britisk publikum, men er også åpen for at brukere bosatt i Norge kan kjøpe og laste ned musikk. Bør vi det?

Satser på musikknytt
Designmessig er 7Digital ingen vinner. Her satser de hardt på tekstlig informasjon og lite bilder. På den positive siden vil musikkinteresserte finne mye nyheter om sine favorittband, de som helst vil handle og ikke lese vil derimot fort gå seg vill i blandingen av nyheter og musikkhandel. Dessverre er ikke musikktjenesten like flink til å bringe informasjon om alle artistene og spesielt gjelder disse de norske som generelt sett kommer dårlig ut i tjenesten. Tjenesten har en del norsk undergrunn på menyen, men det er tydelig at denne tjenesten til forskjell fra de andre ikke er direkte rettet mot et norsk publikum. Det bør kanskje ikke overraske, men er du på utkikk etter populær norsk musikk så er ikke 7Digital alltid den beste veien å gå.


Derimot kan nettsiden by på mye musikk fra undergrunnen internasjonalt og ekte musikkfantaster vil nok trives godt her. De må likevel tolerere en nok komplisert søkefunksjon som ikke alltid har oversikt over hva som faktisk ligger inne i musikkbutikken. Samtidig som butikken selger musikk kan du også kjøpe musikkvideoer. Derimot er prisen på disse like høy som kvaliteten er lav så det frarådes på det sterkeste, gjør da heller et søk på Youtube.

Tjeneste for musikkfantaster
7digital som musikkbutikk er nok en tjeneste som fungerer best for de som er spesielt interesserte. Du kan utvilsomt finne mye interessant musikk fra utlandet selv om norsk musikk ikke er best representert. Likevel ville tjenesten hatt godt av en designgjennomgang. I dag fremstår den som noe kjedelig samtidig som det er kronglete å finne frem til musikken du ønsker å kjøpe.

Tjenesten er absolutt verdt en titt om du vil kjøpe musikk, og all musikken er kopisperrefri. Men tjenesten er trolig neppe den som vil få mest oppmerksomhet fra et bredt norsk musikkpublikum.

Her kan du lese hele testen av 7Digital.

Karakter: 3.
Pluss: Nyheter og og mye informasjon om ny musikk. Enkel nedlastning og DRM-fri.
Minus: Rotete design, vanskelig å finne frem. Varierende kvalitet på innhold.

Prefueled
Prefueled musikktjeneste retter seg helt klart mot et yngre publikum. På deres flashbaserte sider blir du møtt av et fyrverkeri av musikk og blinkende lenker. Dette er helt klart den tjenesten som har gått lengst med eksperimentelt design, et design du enten liker eller hater, men om du holder ut kan du finne noen bortgjemte godbiter.

Tilbyr ukjente artister
Prefueled har nemlig en egen seksjon i sin musikkbutikk med usignerte artister. Det betyr at artister selv kan laste opp musikk for salg uten å ha et plateselskap i ryggen. For deg som kunde betyr dette at det er store muligheter for å finne en godbit eller to, og mye av musikken her ligger også ute gratis.


På den annen side er det slett ikke bra at mye av musikken hos Prefueled ligger inne med kopisperrer. Dette kommer heller ikke frem før du er i ferd med å kjøpe musikken, noe som er særs irriterende. Ikke minst må det bemerkes at på Prefueleds pris må det påregnes et gebyr som dukker opp i det du skal betale om du betaler med kredittkort. Den tilsynelatende greie prisen blir da ikke lenger så grei. Det er aldri moro med et pristillegg som først kommer frem i det du er i ferd med å betale. Prefueled bør også revurdere sin flashløsning. Den gir nok mange muligheter til spektakulære utviklingsløsninger, men den er ekstremt irriterende å navigere i.

Les også: Sniktitt på musikkstreaming med Wimp.

Imponerer ikke
Prefueled er en tjeneste som forsøker, men som ikke imponerer fullstendig. På tross av slående grafikk er det mange elementer som skurrer. Det er mye musikk med kopisperrer samtidig som det er en del artister som figurerer på norske topplister som ikke er inne i systemet. Samtidig er det svært positivt at tjenesten fremmer ukjente artister. Derimot er det ekstremt negativt at tjenesten tar seg ekstra betalt for betaling med kredittkort, dette vil nok i seg selv få mange til å snu i døra.

Her kan dere lese full test av Prefueled musikkbutikk.

Karakter: 3.
Pluss: Egen seksjon med usignerte artister.
Minus: Flashbasert, ingen informasjon, pålegg i prisen, mye kopisperrer.

Musikkonline

Nettbutikken Musikkonline har lenge markedsført seg som den beste på norsk musikk. Etter hvert har det kommet inn mange konkurrenter når det gjelder direktesalg til kundene og musikken er ikke lenger alene om å satse spesielt på norske forhold. Da hjelper det ikke at tjenesten er litt for enkel i sitt design og har en søkefunksjon som ikke løfter den videre opp. Både selve siden og dens funksjoner hadde hatt godt av en gjennomgang. I tillegg kunne tjenesten også fint hatt på plass mer informasjon om artistene som selges.

Tjenesten har på den positive siden mye ukjent norsk musikk på plass. En sjekk mot Tonos siste stipendutlysninger og prisdryss i ymse kategorier gir ofte positivt resultat, samtidig må det bemerkes at det fins noen store hull hvor kjente norske artister glimrer med sitt fravær. DeLillos er for eksempel ikke på plass i det hele tatt.


Det skal bemerkes at tjenesten Musikkonline er langt mer enn en musikkbutikk. De jobber primært med å få på plass norsk musikk hos andre tjenester. Som en direktetjeneste til forbrukerne er den likevel ikke perfekt og prisen ligger noe høyere enn hos konkurrentene. Men musikken kommer helt uten sperrer, så om du er på jakt etter noe spesielt innen norsk musikk og du ikke finner det annet sted, så kan du fint kjøpe musikken din her.

Les hele testen av Musikkonline her.

Karakter: 3.
Pluss: Enkelt kjøp av musikk.
Minus:
Kjedelig design, dårlig utvalg av populære artister.

Elkjøp
Elkjøps musikkbutikk er isolert fra resten av deres nettbutikk. Dette innebærer at hele nedlastningstjenesten åpnes i en ny fane eller et nytt vindu når du går inn på tjenesten via Elkjøps nettsider. Utformingen av musikktjenesten er likevel tilnærmet lik den du finner på Elkjøps andre nettsider. Designet er således lite inspirerende, men gir samtidig en lett oversikt.

Elkjøp har droppet alt som kan minne om informasjon om artistene eller albumene. Når du går inn på en artist får du ganske enkelt oversikt over hvilke singler og album denne artisten har i Elkjøps musikkarkiv. Du kan enkelt på samme side se hvilke sanger som fins på albumene, uten å forlate siden, ved å trykke på et plusstegn. Om du derimot går inn på en enkelt sang har du ingen mulighet til å finne eller få opp albumet denne sangen kommer fra. Dette kan fort bli irriterende, spesielt på album hvor flere artister er med.

Regner med at kundene kommer, ser og går
Tjenestens søkefunksjon fungerer ikke optimalt. Et søk på "rybak" gir ikke noe resultat selv om MPG-vinneren ligger inne i systemet. Det teller heller ikke positivt at Elkjøp fortsatt har mye musikk med sperrer i sitt arkiv. Her må du være nøye så du ikke ender opp med ubrukelig musikk. Elkjøp imponerer ikke med sin tjeneste. Det er tydelig at denne ikke er et veldig stort prioriteringsområde for Elkjøp. Designet blir for kjedelig, søketjenesten er strevsom og mye av musikken kommer med sperrer som selv platebransjen har gitt slipp på i dag.


Ved kjøp får du absolutt ingen merverdi som streaming eller nedlastning til mobil, og Elkjøp har gjort få forsøk på internlenking i tjenesten eller eksternlenking til andre sider som kan ha mer informasjon, bilder og videoer av artistene. Det virker som om Elkjøp ikke regner med at kundene blir lenge i deres musikkbutikk. Om du finner musikk du liker uten kopisperre er det ingen grunn til at du ikke skal handle her. Samtidig skal det bemerkes at det fins musikktjenester som har langt mer å by på enn det Elkjøp makter.

Les hele testen av Elkjøp musikkbutikk her.

Karakter: 3
Pluss: Har en del musikk inne.
Minus: Kjedelig design, ingen informasjon, innviklet søketjeneste, kopisperrer på mye av musikken.

Expert
Expert har lenge tilbudt salg av nedlastbar musikk via sin nettside. Men det er tydelig at det er en stund siden de har satset hardt på denne tjenesten. For å si det først som sist; Experts musikkbutikk har såpass rotete system og er såpass lite brukervennlig at det rett og slett blir vanskelig både å finne og kjøpe musikk her. De er som et loppemarked hvor alle varene er plassert uten noe tilsynelatende system. Om du leter kan du sikkert gjøre noen funn her, dessverre mangler den gode prisen.


Designet på siden er lite inspirerende og på tross av en velfungerende søketjeneste er musikken blandet i et salig kaos. Her finner du både tre og fem versjoner av samme låt, noen med musikksperrer, noen frie og andre i ukjent format. Dette gjør det vanskelig å orientere seg i butikken. Informasjon om artistene har også Expert glatt hoppet over.

Betalingsproblemer
Vi opplevde også problemer ved betaling, noe som til slutt medførte at vi hadde kjøpt samme album to ganger. Dette er lite brukervennlig og medfører en risiko om du vil handle hos Expert. Det er heller ingenting som stanser deg fra å kjøpe samme musikk både to og tre ganger. De aller fleste andre musikktjenester har gode sikringer mot dette.


Det virker som Expert har lagt lite jobb i sin musikktjeneste. Her får du ingen merverdi i form av informasjon, musikkvideoer eller streaming og systemet gir inntrykk av å være veldig rotete. Tilsynelatende har Expert tenkt at det å lage musikkbutikk er en god idé, men det er tydelig at dette området har fått lite fokus.

Les også: Stor guide - Musikk i alle rom.

Da vi testet Experts filmtjeneste opplevde vi også litt rotete system, men da var prisen meget sympatisk. Det er den ikke i musikktjenesten. Her må du betale 99 kroner for et album og 9.90 for en sang. Dette er ikke det dyreste musikktilbudet, men samtidig finner du tjenester som tilbyr musikken for en rimeligere penge og med bedre funksjoner i sitt system.

Les hele testen av Expert musikkbutikk her.

Karakter: 2.
Pluss: Mye musikk, god søkefunksjon.
Minus: Rotete, en del kopisperrer, ingen informasjon, problemer ved betaling.

Nokia Music Store
Nokia satser hardt med sin nye tjeneste hvor du enkelt skal kunne laste ned musikk til både mobil og datamaskin. På tross av storstilt satsning bommer de fatalt. Her har nemlig all musikk kopisperrer.


Selve tjenesten fungerer meget godt. Via en egen applikasjon på din datamaskin kan du enkelt kjøpe musikk som du så også kan laste ned til din mobiltelefon. Både design og funksjoner er på plass, selv om vi savner noe mer eksternlenking ut og tilbud om bonusmateriale. Kort sagt hadde noe mer merverdi gjort seg. Musikkutvalget er også godt, likevel kan vi dessverre ikke anbefale tjenesten.

Les også: Kopisperrens tid er forbi.

Anbefales ikke
Du bør ikke bruke en krone hos Nokia Music slik dagens system fungerer. I en tid da de fleste har innsett at kopisperrer var et større hinder for kundene enn det var et gode for bransjen velger Nokia å gå helt andre veien. De har kopisperrer på all sin musikk. Det du får lastet ned er derfor WMA-filer i 192Kbps oppløsning. Disse filene kan kun spilles av på Windows-baserte maskiner og Windows-kompatible MP3-spillere. Ipod og Mac-brukere kan dermed glemme å benytte Nokias løsning.


Nokia Music kan bli en interessant tjeneste, og det er positivt at du med dette få enkel tilgang til musikk du kjøper både via mobil og PC uten å måtte betale ekstra. Om Nokia Music ikke hadde hatt kopisperrer på musikken så ville det vært uproblematisk å sammenligne tjenesten med både iTunes og andre gode musikkbutikker og gi Nokia Music terningkast 4. Med en god streamingløsning på plass, mer informasjon om artister og bedre utnyttelse av Internett vil terningen også fort kunne trilles høyere. Derimot så er bruken av kopisperrer tjenesten i dag har en såpass stor hindring for forbrukerne at tjenesten rett og slett ikke kan anbefales. Derfor får den terningkast 2 inntil kopisperrene fjernes. Nokia lover at dette er noe de vil jobbe med, vi gleder oss til den dagen det skjer.

Les hele testen av Nokia Music Store her.

Karakter: 2.
Pluss: Mye musikk i arkivet, fungerer på mobil og PC.
Minus: Har kopisperre på all musikk.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen