Vi klarer ikke å bruke det vi kjøper

Stadig flere mener at elektroniske produkter har blitt vanskeligere å bruke.

Med en stadig større tilgang på nettmanualer, supporttjenester og informasjon om elektroniske produkter på nettet, skulle man tro at det aldri har vært enklere å sette seg inn i hvordan nye produkter virker.

Men ifølge en undersøkelse foretatt av Carat Insight for elektronikkjeden Elkjøp som blant annet testet den elektroniske kunnskapen hos nordmenn tyder mye på det motsatte. Nesten 1 av 2 mener at elektroniske produkter har blitt for kompliserte å bruke.

Av disse var det spesielt kvinner og eldre som i større grad mener de trenger hjelp med å bruke nye produkter. Yngre og menn har minst behov for hjelp, men likevel var begge kjønn enige om at de har elektroniske produkter som har flere muligheter enn de greier å benytte seg av.

Nesten 1 av 2 mener at elektroniske produkter har blitt for kompliserte å bruke, ifølge en undersøkelse foretatt av  Carat Insight for elektronikkjeden Elkjøp.
Nesten 1 av 2 mener at elektroniske produkter har blitt for kompliserte å bruke, ifølge en undersøkelse foretatt av Carat Insight for elektronikkjeden Elkjøp.
Stadig vanskeligere

Elkjøp foretok en lignende undersøkelse 2008, og sammenligner vi det med årets resultater kan vi tydelig se at bruk av elektroniske produkter har blitt vanskeligere.

  • I 2008 svarte 24 prosent av de spurte at de var helt eller delvis enige med påstanden om at de har elektroniske produkter/artikler hjemme som de ikke vet hvordan fungerer. Sammenlignet med årets resultater mener nå 35 prosent det samme. Altså en økning på 11 prosentpoeng.
  • Hele 75 prosent av de spurte under årets undersøkelse sier seg enig eller delvis enig i at de har elektroniske produkter som har flere muligheter enn det de klarer å utnytte eller har behov for.
  • 46 prosent av de spurte, svarte seg enig eller delvis enig i at en del produkter har blitt så kompliserte at de har problemer med å bruke dem.

Elkjøp: – Ikke overraskende
- Utviklingen har vært eksplosiv de siste årene og produktene har blitt mer sofistikerte på kort tid. Dermed krever det mer av oss som forbrukere, sier Informasjonssjef i Elkjøp, Åshild Indresøvde til Teknofil.
Utviklingen har vært eksplosiv de siste årene og produktene har blitt mer sofistikerte på kort tid. Dermed krever det mer av oss som forbrukere, sier Informasjonssjef i Elkjøp, Åshild Indresøvde til Teknofil.

Informasjonssjef i Elkjøp, Åshild Indresøvde sier til Teknofil at hun ikke er overrasket over funnene.

– Dette er ikke overraskende. Vi så de samme tendensene da vi begynte å måle dette i 2008. Utviklingen har vært eksplosiv de siste årene og produktene har blitt mer sofistikerte på kort tid. Dermed krever det mer av oss som forbrukere, sier hun.

Som følge av dette har kundene større behov for veiledning enn tidligere når de kjøper nye produkter. Indreshøvde påpeker at det har blitt større fokus på økt kunnskap hos personalet i elektronikkbutikkene.

Gjør hverdagen enklere

Imidlertid er det ikke bare utfordringer elektronikkjøpere møter med stadig mer sofistikerte produkter. 74 prosent er helt enig eller delvis enig i at nye elektroniske produkter gjør hverdagen enklere.

– Samtidig krever det mer av oss som forbrukere. Vårt ansvar er å styrke denne kompetansen hos folk, sier hun.

For å møte det stadig voksende behovet for hjelp fra kunder har elektronikkgiganten blant annet etterutdannet 1600 selgere og brukt 50 millioner kroner på dette.

LES OGSÅ: - Elkjøp er for den normale idioten

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen