Randi-Lise Almås i VG. (Bilde: Eirik Helland Urke / AppWorks)

– Vi sjekker mobilen før vi går på do

Altfor få norske nettsteder er mobiltilpasset, mener VGs sjef for produktutvikling.

Google-sjef Jan Grønbech har tidligere uttalt at norske bedrifter er mobilsinker, og altfor trege med å tilpasse sine nettsider til den nye hverdagen hvor stadig mer av det brukerne gjør, gjøres på mobil.

AppWorks-konferansen nylig gjentok flere av foredragsholderne det samme budskapet.

Strategirådgiver Johan Høgåsen-Hallesby fortalte at alle i dag har mobiltelefoner med store og gode nok skjermer, og veldig mange har også nettbrett. Siden folk alltid har en skjerm innen rekkevidde, og derfor ikke venter til de kommer til PC-en før de går på nett, stiller dette helt nye krav til de som lager nettsider.

– Vi har samtlige tommestørrelser, fra mobilene til hybridene, til småtabletene, tradisjonelle laptoper og desktoper. Det er dette bildet vi nå designer for, og det er ikke noe poeng å snakke om hva slags skjermstørrelse man har lenger. Man har nå alle skjermstørrelser, sier Høgåsen-Hallesby.

Sover med mobilen under puten

Ett av selskapene som har tatt konsekvensene av dette, er VG. De har egne nettsideversjoner for PC, nettbrett og mobil, og godt over 1,5 millioner benytter mobilversjonen av sidene.

– Mobilen blir brukt hovedsakelig om morgenen og om kvelden. Den er det siste vi ser før vi sovner. Det er faktisk sånn at 30 prosent av oss, vi sover med mobiltelefonen under puten, sier Randi-Lise Almås, sjef for produktutvikling hos VG.

Ifølge Almås er det nå 5 674 839 mobiltelefoner i Norge. 66 prosent av alle disse er smartmobiler.

Johan Høgasen-Hallesby i Making Waves.
Johan Høgasen-Hallesby i Making Waves.Foto: Eirik Helland Urke / AppWorks

Likevel er bare 1-3 prosent av norske nettsteder tilpasset mobilen, ifølge Almås.

– Vi sjekker mobiltelefonen før vi går på do om morgenen. Uansett hvor mye vi må på do. En fjerdedel av oss tar faktisk med telefonen på do, sier hun, for å understreke hvorfor norske bedrifter burde ha interesse av å tilpasse nettsidene sine til mobil.

Brukes til å ta kjøpsbeslutning

Hele 79 prosent av smartmobilbrukerne bruker mobiltelefonen for å ta et valg, ifølge tall VG viser til. Og 79 prosent av den hjelpen vi får via smartmobilen resulterer i et kjøp.

Det betyr at mobiltelefonen er svært godt egnet som "kjøpsutløser", noe bedrifter bør være klar over når man designer sine nettsider.

Almås forteller at de i løpet av de siste månedene har sett en enorm økning i mobilbruken blant sine lesere. Leserne bruker mobilen i stadig flere situasjoner, noe som har ført til en kraftig vekst i sidevisningene.

– Mobiltelefonen er større enn web om morgenen. Og det er tre tidspunkter der VG Mobil slår VG nett, og det er klokken 7:00, 7:30 og 8:00. Det er tidspunktene de fleste av oss har stilt inn vekkeklokken på, forteller Almås.

Også nettbrettbruken stiger. Rundt 30 prosent av VGs lesere har nettbrett, to tredjedeler er iPad. 540 000 brukere er innom VG ukentlig på nettbrett, og dette tallet vokser raskere på nettbrett enn på mobil.

Almås oppfordrer de som skal lage nettsider til å utvikle for mobiltelefon og nettbrett først, og sørge for at det fungerer skikkelig der før man tilpasser nettsidene til PC-ens nettleser.

Høgåsen-Hallesby er enig.

– Det viktigste man må tenke på er at folk alltid har en skjerm innen rekkevidde. Vi har flyttet alle medier, boklesning, spill og alt annet over på digitale plattformer, sier Høgåsen-Hallesby. Brukerne benytter telefonen til alt fra å sjekke togtider og bestille billetter til å lese nyheter, bøker og gjøre andre oppgaver. Og folk bruker i stadig økende grad mobiltelefonen til å betale for varer og tjenester. Til og med de narkomanes avis =Oslo kan nå kjøpes via mobilbetaling, forteller Høgåsen-Hallesby.

Les også: Mobil viktigere enn PC for Finn.no

Her kan du se hele presentasjonen til Randi-Lise Almås i VG:

Og presentasjonen til Johan Høgåsen-Hallesby:

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen