Daniel O'Brien er sjef for nye produktgrupper hos HTC, og mannen med ansvaret for Re Vive-brillene. Vi slo av en prat etter en imponerende demonstrasjon her i Barcelona. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

– Vi ønsket å gå inn på aller høyeste nivå

Vi slo av en prat med sjefen for HTCs nye storsatsing – VR-brillene som skal danke ut Oculus Rift.

Tek.no/Barcelona: Da vi reiste ned til Barcelona for noen dager siden, visste vi ikke helt hva vi gikk til. Dette året har vært klart annerledes enn tidligere år. Noe av det mest spennende som ble avduket på messen var ikke en mobiltelefon i det hele tatt, og det er ikke engang sikkert det kan brukes som tilbehør til en mobiltelefon.

Selv om Samsungs Galaxy S6 Edge kanskje var det produktet flest ventet på fra messen, har HTC lykkes i å stjele en del av showet med noe helt annet. VR-brillene HTC Re Vive er et samarbeid mellom mobilprodusenten og utviklerne bak Steam-plattformen, Valve. Vi fikk slå av en prat med sjefen for satsingen hos HTC, Daniel O'Brien.

Det blir færre kabler og trådløse kontrollere

Ved siden av den helsprø opplevelsen det var å behandle virtuell virkelighet som våre vanlige omgivelser, var det én viktig ting vi lurte på da vi kom ut av demo-rommet. Hva ville skje med de mange kablene vi snublet rundt i, og måtte ha i et belte rundt livet?

– Systemet har tre hovedtilkoblinger på toppen av brillen. Akkurat nå kan brukerne også koble til sine egne hodetelefoner i utviklerutgaven. Vi kommer til å lage én samlet kabel for løsningen, og utviklerutgaven støtter også trådløse håndkontrollere, forklarer O'Brien.

Han utdyper at de ikke brukte de trådløse kontrollerne under mobilmessen fordi luften i hallene er fulle av trådløse tilkoblinger fra før. Det ville rett og slett bli problematisk å få riktig ytelse fra systemet ved bruk av noe annet enn kablede håndkontrollere.

Under prøvekjøringen la vi også merke til at det hang to laserbokser i taket, som så litt uferdige ut.

Daniel O' Brien er sjef for Re Vive-prosjektet hos HTC. Han sier selv han har selskapets artigste jobb. Vi tviler overhodet ikke.
Daniel O' Brien er sjef for Re Vive-prosjektet hos HTC. Han sier selv han har selskapets artigste jobb. Vi tviler overhodet ikke. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

– Det er prototypene på basestasjoner, altså Steam VR-basestasjoner. Akkurat nå er de nødvendige for å gi den fullverdige opplevelsen der du kan gå rundt i et rom, og for sporing av håndkontrollerne. Så fort produktet kommer i salg vil HTC ha sin egen utgave av Steam VR-tilbehøret i esken.

Skal VR-brillene kobles til telefoner?

Som telefonleverandør er vi vant til at det HTC gjør foregår i universet rundt en telefon, og ikke helt adskildt, slik Re Vive oppleves. Vi lurte veldig på hvordan selskapet ville knytte VR-løsningen til resten av utvalget.

– Den informasjonen ser vi frem til å gå ut med senere i år. Vi måtte ha en formening om hvorfor vi skulle begynne med VR-produkter akkurat nå, og på hvilket nivå. Vi ønsket å etablere oss helt øverst på stigen, med den beste opplevelsen VR kan tilby. Derfra må vi se på hvordan vi kobler dette til en mobiltelefon igjen. Vi ønsker å kunne fortelle dere at vi har tenkt grundig på dette, og at dette er den fornuftige måten å gjøre det på.

Foreløpig er altså ikke den tankeprosessen helt ferdig, men hvor lenge har HTC egentlig vært et VR-selskap?

– Det jeg kan si er at Valve har jobbet med teknologien i et par år. Vi ble med tidligere i fjor, og vi har utviklet sammen med dem en tid nå. Lederne i HTC tok en titt, og fant ut at dette fungerte og at det var noe vi kunne gjøre sammen. Siden har det vært høyt prioritert.

– Og vi har klart å holde det hemmelig, fortsetter O'Brien, tydelig stolt over å ha fått til noe som få selskaper ser ut til å greie om dagen.

Jobber med en rekke partnere

Hva med innholdet, da?

– Vi jobber med Google og med flere andre. Vi jobber med en rekke partnere vi foreløpig ikke kan annonsere. Vi gleder oss veldig til å dele disse opplevelsene med dere. Noen av partnerne kan design, mens andre kan maskinvare. Vi jobber også med filmstudio som ser på hvordan bruken av deres produkter kan endres. Du kan se en 2D-film i en VR-brille, men det er bare en 2D-film i en brille. Det er ikke en 3D-film med muligheter for full fordyping i opplevelsen, forklarer O'Brien.

Er det et problem at det finnes så mange forskjellige plattformer etter hvert? Er det vanskelig å få innholdsleverandørene med på deres plattform, eller har de allerede valgt den?

– Valve er en partner som er åpen for de fleste. De kommer ikke til å fortelle noen at de må lage produktene sine bare for Steam, eller bare for HTC Re Vive. Akkurat nå må vi alle forvalte VR-konseptet med omhu, vi ønsker jo at det skal gå fremover.

Så dersom Oculus eller Sony gjør det bra med denne typen teknologi er det også bra for dere?

– Det gir ikke bare økt kjennskap til VR blant forbrukerne, men også blant utviklerne.

Samtidig understreker han at HTC tittet på sin egen plattform, og selv om det er mange å velge blant, undertreker han muligheten til å gå fritt rundt i rommet. Du trenger ikke å være i et rom av ubegrenset størrelse, du kan lage et mindre rom hvis du vil, eller du kan bruke brillene mens du sitter i ro.

– Vi ønsker ikke å begrense opplevelsen, avslutter han resonnementet.

Løsning for alle PC-plattformene

Så hvor kommer innholdet fra? Steam, HTC eller en eller annen løsning for enkeltvis nedlasting fra nettet?

– HTC ser definitivt på selve plattformen, og muligheter for egen distribusjon, svarer O'Brien, uten å ville konkretisere svaret mer.

I dag virker løsningen med Windows, Linux og Mac, men forutsetter en fullblods PC. I løpet av året får vi altså vite hvordan dette skal henge sammen med det øvrige økosystemet HTC har bygget, og om den kan kobles til telefonene.

Utviklerutgaven av Re Vive kommer i mai, mens en forbrukerrettet utgave blir tilgjengelig i løpet av året, ifølge HTC. Slike produkter har så langt vært plaget av mange og lange utsettelser, så når Re Vive faktisk kan kjøpes av deg og meg, virker ikke helt sikkert.

Det vi vet er at opplevelsen allerede er fantastisk. Den kan du lese mer om i denne sniktitten »

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen