Fra venstre Øystein Schmidt i Elkjøp og Lefdal, Anders Krokan i Telenor og Ove-Mathias Lind i Telia. (Bilde: Elkjøp/Telenor/Telia)

– Vi anbefaler som regel abonnement som har fra 5 GB og oppover

Dette sier kjedene om forhandlertesten.

Ren bingo hva du får, konkluderte vi da vi sendte to medarbeidere ut for å teste hvilke mobilabonnementer vi fikk anbefalt hos de fysiske butikkene til Elkjøp, Lefdal, Expert, Telenor og Telia. 

Vår ene tester oppga for eksempel i alle butikkene at han omtrent ikke brukte mobildata, og anbefalingene spriket fra 1 til 8 (!) GB i måneden. 

– Vi skal kunne stole på rådene vi får i butikken. Dessverre viser det seg at selgerne ofte ikke er denne tilliten verdig.

Det sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Tek.no om resultatene i undersøkelsen. 

– Undersøkelsen understreker behovet for gode, nøytrale sammenligningstjenester som gir oss de beste tilbudene tilpasset vårt faktiske forbruk, sier Myrstad. 

Elkjøp: – Ingen bonuser for salg av visse abonnement 

Øystein Schmidt i Elkjøp sier deres selgere ikke har personlige insentiver knyttet til salg av visse abonnementer.
Øystein Schmidt i Elkjøp sier deres selgere ikke har personlige insentiver knyttet til salg av visse abonnementer. Foto: Elkjøp

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp og Lefdal sier det viktigste for dem er at de sammen med kunden gjør det de kaller en behovsanalyse. 

– Der forsøker vi så godt som mulig å finne ut hva kunden faktisk trenger og så knytte dette opp mot våre produkter og tjenester - selvsagt med henblikk på tidligere forbruk, om mulig. Målet er at kundene skal ende opp med en mobil og en løsning knyttet til forbruk som passer dem og deres bruksmønster, noe vi synes vi blir stadig flinkere til å få til. Samtidig er det med denne prosessen som med alt annet; vi jobber alltid med å finjustere og forbedre ytterligere. 

Schmidt sier Elkjøp og Lefdal opererer med en fastlønnsmodell for Telekom-selgerne, kombinert med «insentiver» knyttet til avdelingens og varehusets totale prestasjon. 

– Det er altså ikke slik at vi deler ut bonuser eller liknende for salg av visse typer abonnement, sier Schmidt. 

Elkjøp og Lefdal opererer med en fastlønnsmodell for Telekom-selgerne

Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef

Expert: – Anbefaler vanligvis minst 5 GB 

– Vi har stort fokus på god behovsanalyse av kundene våre og skal anbefale abonnement på bakgrunn av hvilken bruk kunde har i dag samt hvilken bruk han eller hun ser for seg med en ny telefon, sier salgssjef for data, tele og underholdning i Expert, Marius Bauge. 

Han sier at de vanligvis ser at databruken går opp når kundene oppgraderer telefonene sine, og at de derfor mener det er viktig å anbefale kundene et produkt som dekker dette behovet. 

– Det skaper trygghet og en god kundeopplevelse. Vi anbefaler som regel abonnement som har fra 5 GB og oppover i dag, basert på målinger vi får fra operatørene om at snittbruken på toppterminalene nærmer seg dette. Men igjen, dette er individuelt for hver kunde og vi forsøker alltid å finne den løsningen som passer kunden best – hver gang, sier Bauge. 

– Har selgerne insentiver for å selge spesielle typer abonnementer eller abonnementer fra noen leverandører foran andre?

– Nei – det er ikke noen intensiver til selgerne som går kun på abonnement – men provisjonene på abonnementene øker noe med innhold og pris på abonnementet. Butikkene blir målt på inntjening mot budsjett og mange bruker nok dette også som motivasjon til å selge riktig abonnement til kundene - basert på kundens behov.

– Hvis det kjøres en konkurranse med operatørene kan det være at det gir ekstra poeng i en konkurranseperiode for abonnement fra 5 GB og oppover, sier Bauge. 

Vi anbefaler som regel abonnement som har fra 5 GB og oppover i dag

Marius Bauge, salgssjef tele i Expert

Telia: – Større datapakke er en rimelig forsikringspremie 

Ove-Mathias Lind, leder for kundekanaler i Telia, sier selgerne deres gjør det godt på målinger som omhandler kundetilfredshet.
Ove-Mathias Lind, leder for kundekanaler i Telia, sier selgerne deres gjør det godt på målinger som omhandler kundetilfredshet. Foto: Telia

Kunder som oppsøker Telia-butikkene er som oftest på jakt etter råd knyttet til valg av telefonpakker, sier Ove-Mathias Lind, leder for Customer Channels i Telia. 

–  I disse situasjonene ønsker kundene å se telefon og abonnement i sammenheng. De har ofte en formening om hvilken telefon de ønsker seg, men er usikker på hvilken løsning som totalt sett er best for dem. Det er fremdeles slik at høy konkurranse og mange alternativer gjør at mange kunder ønsker veiledning til dette. Anbefalingene våre blir gitt basert på forståelsen av abonnementsbehov, valg av telefon og betalingsløsning for telefonen, sier han til Tek.no. 

Lind mener kundene ofte er usikre på dataforbruket sitt, og har erfart de siste årene at bruksområdet til telefonen stadig utvides. 

– Det er derfor ofte betalingsvillighet for å gå for et større abonnement enn det de kanskje først hadde tenkt. Dette hindrer også at de trenger å forholde seg til kjøp av ekstra datapakker eller et eventuelt overforbruk. I prinsippet blir dette en rimelig forsikringspremie hvor de betaler noen ekstra kroner per dag for kunne bruke telefonen uten å legge restriksjoner på seg selv.

Lind sier butikkmedarbeiderne til Telia både blir målt på salg og kundetilfredshet. 

– Så selv om de har økonomiske insentiver, er dette avhengig av mer enn kun salg og inntekt i butikken isolert. Vi måler kundetilfredsheten både rett etter et kjøp i butikk, samt etter en periode som kunde. Sentralt i disse målingene står hvordan du har opplevd å få gode objektive råd som er i tråd med dine behov. Vi har sterk utvikling på begge undersøkelsene , noe som underbygger at vi gir våre kunder gode og riktige anbefalinger, sier Lind. 

Det er ofte betalingsvillighet for å gå for et større abonnement enn det de kanskje først hadde tenkt

Ove-Mathias Lind, leder Customer Channels, Telia

Telenor: – Snittforbruket på de 10 mest solgte telefonene er over 4 GB

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier kundene med telefoner på topp 10-lista bruker mye mer data enn en snittkunde.
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier kundene med telefoner på topp 10-lista bruker mye mer data enn en snittkunde. Foto: Telenor, CC

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier fokuset i settingen Tek.no beskriver vil være anbefalinger til kunder som er i butikk og kjøper ny telefon. 

– Da er det ikke gitt at gjennomsnittlig databruk for aktive datakunder bør være i fokus. Ideelt sett vil dialogen gå på hva den enkelte kunde har av bruk, og rådene gis ut fra det. Det som her vil være relevant, er at gjennomsnittsforbruk på alle de 10 mest solgte telefoner hos Telenor er over 4 GB, og at en av mobilene på lista vår topper listen med 7,5 GB, sier Krokan. 

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen