(Bilde: Shutterstock/Teknofil.no)

Verdens sinteste kunstige intelligens skal trene opp telefonselgere

Slik skal de lære å takle sinte kunder.

I New Zealand utvikler teknologiselskapet Touchpoint Group det de mener er verdens sinteste kunstige intelligens.

Planen er at roboten, som har fått det Asimov-inspirerte navnet Radiant, skal brukes til å trene opp kundebehandlere i å unngå «eksplosive situasjoner» i samtale med hissige kunder.

Basert på ekte samtaler

Touchpoint har samlet inn flere hundre millioner virkelige kundesamtaler fra de fire største bankene i Australia, samt teleselskaper og forsikringsselskaper. I løpet av de neste årene vil eksperter fra Australia og New Zealand laste disse inn i systemet, og balansere læringsalgoritmene til den kunstige intelligensen.

Innen utgangen av 2016 håper de å være ferdige med arbeidet. Da vil datamaskinen konstant kjøre «hva om»-scenarier, for å finne ut hvilke scenarier som har høy sannsynlighet for å hisse kundene opp.

Målet er å forstå prosessene som trigger raseri hos kundene, og hvordan kundene blir påvirket av produktene, systemene, selskapets politikk og prosesser og folkene de samhandler med på sin vei til bristepunktet.

Flere fremtredende vitenskapsfolk, deriblant Stephen Hawking, advarer oss om at kunstig intelligens kan skape store problemer menneskeheten. Forhåpentligvis blir ikke Touchpoints nye monster et problem for andre enn kundebehandlerspirer.

Da liker vi Googles kunstige intelligens bedre
Den kan lære seg å spille spill, og blir til og med bedre enn mennesker

(Kilde: The Australian via cnet)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen