Venter du fortsatt på Black Friday-pakkene dine? (Bilde: Shutterstock / Tek.no)

Venter du fortsatt på Black Friday-bestillingen?

Det meldes om store forsinkelser, men det er bedring i sikte.

Var du en av dem som lot kontoen gå litt ekstra varm sist fredag? I så fall er du ikke alene. Men enkelte blant oss venter fortsatt på at lagervarer skal sendes. Så hva skjer egentlig med disse ordrene? Vi tok kontakt med noen av Norges største nettbutikker for å finne ut hvor lang tid det vil ta før de har tatt igjen etterslepet.

Seks dager etter Black Friday står det fortsatt ordre i Kompletts system som ikke er påbegynt, selv om varene altså er på lager. Noe kundene lar seg irritere ganske kraftig over på selskapets Facebook-sider. Vi tok kontakt med Kompletts kommunikasjonsdirektør, Ingebjørg Tollnes.

Komplett: – A jour løpet av et par dager

– Hvordan står det til med utsendelsen av ordre hos dere?

Black Friday-status:

Komplett.no: Ventes ferdige med utsendelsene lørdag 3. desember. Lager jobber natt og helg.

Elkjøp: De siste varene sendt torsdag kveld før helgen.

Expert: I rute.

Proshop.no: Ferdig levert for Black Friday, men noen tregheter forbundet med økt juleaktivetet. Lager jobber natt.

Netonnet.no: Ikke mottatt endelig svar

Dustin.no: Ikke mottatt endelig svar

 

– Vi hadde enorm stor pågang på Black Friday, og veldig mye av bestillingene er sendt ut, men noe gjenstår fortsatt. Vårt lager er i drift fra 06.00 – 02.00, og ekstra ressurser er satt inn for å ta unna. Vi jobber for øyeblikket alle ukas dager. Vi regner med å være a jour i forhold til Black Friday i løpet av kort tid, forklarer Tollnes.

– Hva er kort tid?

– Ifølge vår logistikksjef er vi a jour med ordre bestilt på Black Friday i løpet av et par dager.

– Påvirker eventuelle tregheter for tilbudene det øvrige sortimentet, slik at man kan risikere å få forsinkelser på varer som ikke har vært på spesielle tilbud?

– Disse sendes ut forløpende. De havner ikke bakerst i køen hvis vi har dem på lager, avslutter Tollnes.

Hvis det var Komplett som trakk det lengste strået i Black Friday-handelen din skulle det altså ikke ta så fryktelig mye lenger tid før ordren er på vei.

Proshop.no: Har begynt på julestria

Mikael Kolding er markedsføringssjef i Proshop, og han forteller at også de har hatt noen forsinkelser.

– Vi har også hatt, og har, problemer med å levere. Derfor har vi også hatt dager hvor lageret har jobbet om natten, forklarer Kolding.

Det er imidlertid ikke Black Friday som gir butikken utfordringer i øyeblikket.

– Vi har levert Black Friday-ordrene, så mange av pakkene som ligger i kø nå er fra starten av uken. Men vi kjemper med å holde køen nede. Vi har det bare svært juletravelt, forklarer Kolding til Tek.no.

Her bør altså bestillingen din fra fredag være underveis allerede, men om du bestilte denne uken kan det hende du opplever noen tregheter. De skal imidlertid ikke vare så altfor lenge.

– Forventer dere at leveringssituasjonen normaliserer seg fremover, eller vil det forbli noen tregheter frem til julen er ferdig?

– Vi har innkalt alt disponibelt personale og skal ha kommet til bunns i ordrene i løpet av uken, avslutter markedssjefen hos Proshop.no.

Expert: – Vi lå en dag etter frem til onsdag

Marianne Myhrer Kristiansen er kommunikasjonsansvarlig hos Expert, og forteller at Black Friday var en suksess for dem, og at de jobbet på spreng i hele helgen og de påfølgende dagene for å få sendt ut alle pakkene: 

– Overordnet har denne kampanjen gått veldig bra både med henhold til salg, vareflyt og logistikk. Vi hadde hatt full produksjon i hele helgen uke 47 for å få ordre effektuert, og lå én dag etter frem til onsdag. Etter det var vi i rute igjen.

Akkurat som med Proshop har de hatt litt problem med posten: 

– Vi hadde noen utfordringer hos Post Nord i Danmark hvor det ble en dagsforsinkelse grunnet generelt høyt volum for mange kunder, men det var løst i løpet av onsdag. Til butikkene har vi fulgt vanlig rutiner, bortsett fra Trondheim som har hatt en dags forsinkelse, forteller Kristiansen. 

Hun legger også til at mengden av bestillinger som går gjennom butikk er stor, og at intern håndtering kan gi noen forsinkelser.

Flere av de største har foreløpig ikke svart

Vi har sendt e-post til flere av de største butikkene som betjener det norske markedet, men foreløpig er det Komplett og Proshop som har svart oss raskest. Siden dette er en situasjon som kan endre seg time for time, og mange antakeligvis begynner å bli svært utålmodige nå publiserer vi artikkelen før alle svarene har kommet inn, og oppdaterer den med nye svar når de kommer.

Oppdatert: La inn uttalelse fra Expert og Elkjøp.

Har du bestilt fra en annen butikk som ser ut til å ha problemer med å levere varer som er på lager hører vi gjerne fra deg på tips@tek.no, slik at vi kan forsøke å sjekke opp status også der.

Kommentarer (78)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen