Utfordrer Finn.no med bilde- og tekstgjenkjenning

Geir Engdahl og Erland Bakke i Snapsale. (Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

Snapsale utfordrer Finn.no med bilde- og tekstgjenkjenning

Skal gjøre det enklere og raskere å legge inn produktene direkte fra mobilen.

Her i Norge er Finn.no nesten enerådende på kjøp og salg av varer, og det er ikke lett for konkurrenter å komme på banen med nye løsninger. Det har selskapet Snapsale fått erfare.

Les også: Snapsale vil gjøre kjøp og salg superenkelt 

Daglig leder Erland Bakke i Snapsale forteller at det å få inn annonsene ikke er det som er vanskelig, men at det på slike markedsplasser er vanskelig å finne kjøperne – uten å måtte bruke veldig mye penger på markedsføring. Det selskapet i stedet har gjort, er å kjøpe «boosting» av annonser på Google, slik at når noen for eksempel søker etter en MacBook Pro, så vil annonser på Snapsale for dette produktet havne høyere opp i søkeresultatene. 

– Det er en mer målrettet måte å treffe kjøperne på, og billigere for oss. Denne kostnaden er likevel verdt å ta i stedet for hva det ville kostet i markedsføring, sier Bakke.

Han forteller også at de har flere ess i ermet når de nå prøver å kapre nye brukere.

Tar i bruk bilde- og tekstgjenkjenning

– Det geniale med å ha en mobil markedsplass er at geolokasjonen til mobilen din gjør det enkelt å finne ut hvor produktet ligger hen, og det er enklere å ta bilder med mobilen, sier Bakke.

Utfordringen har imidlertid vært at det tar lang tid å legge inn produktbeskrivelser på en mobil, og Snapsale har begrenset antallet tegn du kan legge inn i feltet for produktbeskrivelse. 

Appen vil kunne finne produkter basert på bildegjenkjenning, selv om det ikke er lagt inn beskrivelse av produktet.
Appen vil kunne finne produkter basert på bildegjenkjenning, selv om det ikke er lagt inn beskrivelse av produktet.

For å gjøre det raskere å legge inn mer detaljerte «metadata» om produktene har selskapet derfor i det siste jobbet med å få på plass bilde- og tekstgjenkjenning.

Når du tar et bilde av en gjenstand, vil bildegjenkjenningen automatisk forstå hva du har tatt bilde av og legge til emneknagger («hashtags») som beskriver produktet.

Dermed kan du for eksempel søke etter «rød kjole» eller lignende, uten at den som har lagt inn produktet selv har måttet taste inn disse beskrivelsene. 

Bildegjenkjenningen har vært på plass en stund, og fungerer i bakgrunnen, men snart vil Snapsale også gjøre dette synlig for brukerne – slik at emneknaggene dukker opp på produktsiden. I tillegg vil det komme tekstanalyse, slik at Snapsale-appen forstår innholdet i beskrivelsene du legger inn, for eksempel for å finne mer detaljert informasjon om produkter (tekniske spesifikasjoner, for eksempel) eller vise et kart over hvor produktet kan kjøpes. Tekst- og bildegjenkjenning vil også brukes for å gi deg forslag til hva slags pris du bør kunne forlange for produktet.

Den nye versjonen av appen, med bildegjenkjenning, kommer nå om kort tid – mens tekstgjenkjenning kommer etter sommeren. 

Christopher Ringvold, produktdirektør på FINN-torget.
Christopher Ringvold, produktdirektør på FINN-torget. Foto: Finn.no / Caroline Roka

Finn.no: – Brukervennlighet er viktig for oss

Konkurrenten Finn.no forteller til Tek.no at de ikke har planer om tilsvarende løsning, men at de har et eget mobilteam som for øyeblikket jobber med en ny app-versjon.

– Vi ønsker imidlertid å vurdere enklest mulig annonseinnlegging opp mot gode søkemuligheter og effekt. Bildegjenkjenning er ikke ett av områdene vi prioriterer nå, sier produktdirektør Christopher Ringvold på Finn-torget.

Selskapet jobber imidlertid med å legge om annonseinnleggingen slik at den skal fungere mer sømløst mellom mobil, stasjonær PC og i appene. Man skal blant annet kunne begynne å legge ut en annonse på mobilen, og avslutte innleggingen på en stasjonær PC senere. 

– Hovedfokuset vårt er for øyeblikket å gjøre tjenestene enklere på tvers av kanaler, og spesielt på mobil, sier Ringvold.

Mange web-apper og skytjenester?
Denne tjenesten hjelper deg å holde styr på alle sammen »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen