USA - et high def-land

Etter hvert som norske forbrukere har byttet ut sine gamle kolosser av noen TV-skerjmer med lekre HD Ready flatskjermer kommer naturlig nok ønsket om å se sylskarpe bilder på skjermene. Men det ser ut til at vi må vente en god stund før dette blir vanlig for Ola Nordmann. TV-sendinger i HD er fremdeles langt unna og det tar tid før de nye DVD-formatene blir allemannseie.

I USA derimot kan de skilte med over 300 millioner innbyggere. Selvsagt vil et slikt enormt marked kunne velge og vrake i nye teknologier, nesten på lik linje med japanerne. HD har da også vært et begrep i USA i mange år. Men det er først det siste året at både HD DVD (uten bindestrek) og Blu-ray sett dagens lys der borte.

Dyr fornøyelse
Rundt midten av april kom Toshiba ut med sine første HD DVD-spiller i statene. Som vanlig når det er snakk om de første eksemplarene på markedet ble det ikke noen rimelig affære for forbrukerne. Spillerne kostet henholdsvis 499 og 799 dollar.

Når det gjelder Blu-ray-formatet, som er utviklet av Sony, drøyde det enda et par måneder før en spiller til dette formatet kom i butikkene. Nærmere slutten av juni var første gang amerikanerne kunne handle en Blu-ray-spiller og dette ble faktisk en enda dyrere fornøyelse. 999 dollar kostet den første Blu-ray-spilleren fra Samsung.

Manglet filmer
Selv om prisen på Blu-ray-spillerne har sett ut til å ligge en del høyere enn HD DVD er det stort sett samme pris på filmene. Listeprisen ligger på nesten 40 dollar for nye, populære filmer. Heldigvis selges de sterkt rabattert hos flere av de store kjedene i USA. Man må som regel ut med mellom tyve og tredve dollar for en ny film i et av de to formatene. Vanlige DVD-filmer ligger noen dollar under i pris.

Salget av spillere har nok gått en del tregere enn både Sony og Toshiba håpet på, men det har nok hatt en del med manglende filmtilbud å gjøre. Som vanlig sliter man med den evige runddansen om at man får ikke i gang salget før det er nok innhold, samtidig som filmstudioene ikke vil produsere filmer før det er nok spillere på markedet.

En tidlig ledelse
Av de to formatene er det allikevel ingen tvil om hvem som har tatt den tidlige ledelsen. HD DVD-formatet til Toshiba har den største delen av markedet og i løpet av august i år ble det ifølge markedsdata fra Nielsen solgt tre ganger så mange filmer av dette formatet enn det konkurrerende Blu-ray-formatet.

Det ser også ut til at de tidligere HD DVD-eierne ikke overraskende er store filmentusiaster. I snitt skal hver av disse ha gått til innkjøp av mer enn åtte filmer. Bestselleren i så måte er filmen The Fast and the Furious: Tokyo Drift. I løpet av den første uken i salg ble hele 30 prosent av eksemplarene solgt.

Samtidig hjelper det nok på at Toshiba snart har andre generasjon HD DVD-spillere klare for lansering. For øyeblikket er det også flere filmer tilgjengelig til HD DVD-formatet enn til rivalen. Tallene er henholdsvis 88 mot 66 titler.

Kanskje vel så interessant er det at det skal komme 150 nye titler til HD DVD-formatet før jul. Antallet Blu-ray-titler som dukker opp til julesalget vil være litt lavere, men totalen vil nok ikke ligge så langt unna.

Problemet for forbrukerne er at det er et par filmstudioer som har valgt å gi ut filmer eksklusivt på det ene formatet. Universal Studios gir for eksempel kun ut filmer i HD DVD-formatet, mens blant annet Sony ikke overraskende gir ut filmer kun på Blu-ray-formatet. De fleste andre store filmstudioene gir ut heldigvis ut på begge formater.

Spillkonsollenes kamp
Selv om den store krigen allerede er i gang i USA regner nok mange med at det store HD-DVD-slaget kommer til å stå mellom de to store spillkonsollene Xbox 360 og PlayStation 3. Sistnevnte er tross alt Sonys trumfkort, siden alle som kjøper en PS3 vil få en innebygd Blu-ray-spiller.

Problemet ligger nok i prisen, siden den billigste PS3-versjonen kommer til å koste 499 dollar. Dette er et godt stykke over Xbox 360. Riktignok får man ikke med noen HD DVD-spiller når man kjøper Xbox 360, og med HD DVD-spilleren til Microsoft (til 199 dollar) er man fort over PS3-totalen. Fordelen til HD DVD-formatet er at det allerede er seks millioner 360-konsoller på verdensbasis og disse kan få seg en HD DVD-spiller til en meget lav pris.

Sony vil også ha en stor utfordring med å levere nok konsoller. Til USA- og Japan-lanseringen i november skal det kun være 500 000 konsoller tilgjengelig. Når man vet at det allerede er en stor mengde Xbox 360 på verdensbasis kan det ta tid for Sony å ta igjen forspranget.

Ikke fornøyde
Hverken Sony eller Toshiba er fornøyde med salget i USA siden lanseringen. Med tanke på hvor mye fokus det har vært på High Definition der borte hadde selskapene langt større forhåpninger.

Julesalget vil nok gjøre mye for å bedre på situasjonen. Da har nye spillere blitt sluppet, filmutvalget vil være mye større og de to konsollene har begynt å gjøre HD-bølgen mer interessant for flere.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen