Ulovlig mobilreklame

Butikkjeden Telebutikken ble klaget inn til Markedsrådet før jul. Grunnen var villedende markedsføring og dårlig kundeinformasjon i kjedens reklamekampanje før jul.

- Produkter innen telebransjen har ofte en veldig komplisert prisstruktur, og derfor er det ekstra viktig at forbrukerne får god informasjon i markedsføringen om hva tilbudet faktisk vil koste dem i hele bindingstiden, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding.

Denne informasjonen kommer ifølge Markedsrådet ikke klart nok frem i Telebutikkens reklamekampanje for subsidierte mobiltelefoner.

I saken mot Telebutikken mente Forbrukerombudet at informasjonen om totalpris og variable kostnader ved mobilabonnementet var for dårlig sammenliknet med lokkeprisen.

Markedsrådet slo fast at alle relevante prisopplysninger må kommuniseres like klart og tydelig til forbrukerne som lokkeprisen.

Forbrukerombudet varsler om at de vil utarbeide en ny rettledning der det skal spesifiseres hvordan og hvilke priser som må kommuniseres. Retningslinjene skal ifølge meldingen være ferdige før påsken 2006.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen