(Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no)

Tynnere og lettere iPad fra Apple

Norge blir blant de første landene som får nye iPad Air og iPad mini med Retina-skjerm.

Apples toppsjef Tim Cook gikk klokken 19 tirsdag kveld, norsk tid, på scenen for å lansere blant annet nye iPad-er og nye modeller i MacBook Pro-serien. 

iPad Air.
iPad Air.Foto: Apple

Mange av ryktene i forkant av lanseringen stemte godt, men det var likevel noen overraskelser. Den kanskje største overraskelsen var at 5. generasjon iPad – etterfølgeren til dagens store iPad – fikk et helt nytt navn; iPad Air. 

Betydelig tynnere

iPad Air er vesentlig tynnere og lettere enn forgjengeren. Tykkelsen er nå 7,5 millimeter, mot 9,4 millimeter for 4. generasjon iPad. Vekten er også redusert fra 652 til 478 gram, og rammen rundt skjermen er blitt mindre.

Den nye iPad mini har fått Retina-skjerm, det vil si en skjerm med mye høyere oppløsning enn dagens modell. 

Både den nye iPad mini-modellen og iPad Air er utstyrt med Apples kraftigste systembrikke, Apple A7. Dette er samme 64-bitsbrikke som også sitter i iPhone 5S.

iPad mini med Retina-skjerm.
iPad mini med Retina-skjerm.Foto: Apple

Nye MacBook-er

Apple viste også frem nye MacBook Pro-modeller, i tillegg til at deres nyeste operativsystem OS X Mavericks ble gjort tilgjengelig for sluttbrukere. Den store overraskelsen her, var at Apple nå har begynt å gi bort operativsystemene sine. OS X Mavericks kan lastes ned gratis fra og med tirsdag kveld. 

Les mer om nye MacBook-er hos Hardware.no »

Lunken mottakelse

Til tross for at Apple selger produktene sine i bøtter og spann, er det ikke uvanlig at Apple-lanseringene blir møtt med et skuldertrekk i aksjemarkedet. Det skjedde også denne gangen.

Kursen gikk ifølge E24 ned 0,4 prosent før lanseringen, og nærmere to timer etter er kursen ned 0,71 prosent til 518 dollar aksjen. I 21-tiden tirsdag kveld svinget kursen mye, og varierte mellom ned 0,4 og 0,8 prosent, ifølge E24.

Ifølge Wall Street Journal forventer analyseselskapet Gartner at Apples andel av nettbrettmarkedet vil falle til under 50 prosent i år, ned fra 54 prosent i fjor og 65 prosent i 2011. Apple-sjef Tim Cook hevdet imidlertid under lanseringen at iPad hadde en bruksandel på 81 prosent. Cook insinuerte med andre ord at flere iPad-eiere faktisk brukte sine nettbrett, sammenlignet med hva som er tilfelle med konkurrentenes nettbrett.

Det stemmer med statistikk fra mobilannonseselskapet Chitika, som ifølge Wall Street Journal har tall som viser at 84,3 prosent av webtrafikken fra nettbrett kommer fra iPad.

Hos Amobil.no kan du lese mer om de nye iPad-ene »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen