TV leser følelsene dine

Du husker kanskje fremtidsfilmen Minority Report med Tom Cruise? Der går han rundt på et kjøpesenter og blir snakket til direkte av diverse reklameplakater, som vet nøyaktig hva han liker eller ikke. Det kan nå se ut som vi nærmer oss denne fremtidsvisjonen.

I Japan har NHKs forskningslaboratorier for vitenskap og teknologi funnet opp et system med kameraer festet til en TV som ser på deg mens du ser på TV.

Lærer over tid

Systemet blir kalt UTAN (User Technology Assisted Navigation) og leser og analyserer ansiktsuttrykkene til TV-seerne. På denne måten skal forbrukeren bli eksponert for reklamer, TV-serier og programmer som er spesialtilpasset ens egne interesser og behov.

Kameraene på TV-en tar bilder av ansiktet til seeren og sender dem til en tablet-PC som foretar en analyse. Analysen vurderer i hvilken grad seeren er interessert og konsentrert i forhold til det han ser, og hvorvidt man er glad, lei seg, sint eller kjeder seg.

Med denne informasjonen i boks kan datamaskinen lære over tid hva man liker og deretter komme med anbefalinger. Systemet kan også analysere flere personer samtidig og ta hensyn til gruppedynamikk.

Automatisk og skreddersydd

UTAN er en prototype, men er fremdeles et viktig skritt i retning av en fullstendig automatisk og skreddersydd mediehverdag, om man måtte ønske det.

Hva syns du om slik teknologi? Er det ekkelt å bli observert på denne måten, eller er det en flott måte å få aktuelle anbefalinger på? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

(Kilder: Dvice, Newlaunches)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen