TV-en skal være stooor

Oslo Plaza (Nettavisen): Tirsdag la Elektronikkbransjen fram den årlige statistikken for hva nordmenn bruker på forskjellige former for forbrukerelektronikk - og tallene viste et salig sammensurium av oppturer og nedturer.

Hele bransjen har opplevd en nedtur over flere år i forbindelse med finanskrisen, men i år kunne de igjen rapportere om at vi bruker mer penger på forbrukerelektronikk. Men det er ikke store TV-er som er med å dra tallet oppover. For første gang er nå markedet for hvitevarer større enn for lyd- og bildeprodukter.

Erik Andersen tror 1 av 4 TV-er solgt i år vil være 3D-skjermer.
Foto: Magnus Blaker ( Mediehuset Nettavisen )
Erik Andersen tror 1 av 4 TV-er solgt i år vil være 3D-skjermer. Foto: Magnus Blaker ( Mediehuset Nettavisen )

Vi brukte faktisk nesten 700 millioner kroner mindre på denne typen produkter i fjor enn året før, mens vi i fjor samtidig passerte 8,25 milliarder kroner i hvitevarer og andre elektriske husholdningsprodukter.

Stadig større skjermer

I fjor kjøpte vi 590.000 nye flatskjermer, noe som var en liten nedgang fra året før. Men de skjermene vi kjøper blir stadig større.

- Tendensen er at folk kjøper stadig større skjermer. Vi ser at det er en økning på rundt 4 prosent i skjermstørrelsen år for år, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Synnøve Bjørke
Foto: Magnus Blaker ( Mediehuset Nettavisen )
Synnøve Bjørke Foto: Magnus Blaker ( Mediehuset Nettavisen )

Gjennomsnittsskjermen har nå passert 40 tommer.

3D ingen storselger

Men om du trodde at 2010 var året da 3D virkelig tok av, så tar du grundig feil. Bare 3 prosent av skjermene som ble solgt var i fjor 3D-skjermer. Men at din neste TV blir en 3D-skjermer likevel ikke usannsynlig.

- Jeg tror produsentene ikke ønsker å ha to typer produkter, når en ser at 3D-skjermene er like gode til 2D, og at mange rett og slett vil droppe segmenteringen og bare selge skjermer som takler begge deler. I år tror vi at 25 prosent av alle flatskjermer solgt vil være 3D-skjermer, sier Andersen.

Dette altså på tross av at 3D-innhold så langt er svært lite utbredt. Skal du i dag dra nytte av en 3D-skjerm må du i første omgang benytte den til spill - selv om det etter hvert er i ferd med å sive til noen filmer og sportsarrangement på spesialkanaler.

Blu-ray tar heller ikke helt av

Salget av Blu-ray-produkter er heller ikke i ferd med å ta av. Veksten på rene spillere i fjor var riktignok 60 prosent, men mye mindre enn man hadde regnet med.

- Folk er nok mer interessert i innholdet enn i kvaliteten. Det kan vi nok beklage, men det har nok også en god del med prisen og utvalget på filmer å gjøre, sier Andersen.

Kommentarer (30)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen