– TV 2-lisens? Nei takk!

Kabeltvistnemda har snikinnført lisens for reklamefinansierte TV 2. Det er grov skivebom, skriver Ida Oftebro.

Forrige måned ble det klart at det ikke kom til noen løsning i forhandlingene mellom TV 2 og Canal Digital. TV 2 spiller et høyt spill i kampen om hvem som skal sette betingelsene i TV-markedet, innholdsleverandøren eller –distributøren.

I kulissene står strømmingsaktører som Netflix og HBO, og en tidligere kulturminister med snodige prioriteringer. Samtidig har TV 2 betalt mange hundre millioner i sportsrettigheter de nærmeste årene, og er avhengig av en plass i de store operatørenes grunnpakker for å kunne regne hjem investeringene sine.

Canal Digital kjemper mot hele TV 2s PR-maskineri når selskapet protesterer mot kabeltvistnemndas uforståelige vedtak om å øke betalingen for TV2 med over ti ganger fra dagens pris.

Siden Canal Digital trakk ut TV 2s nummer to-kanal Zebra ut fra Canal Digital, har kanalen mistet en tredel av sine daglige seere. Samtidig er det klart at kundene til Get, som har inngått avtale med TV 2, må betale 360 kroner ekstra i året, hovedsakelig som følge av den pålagte prisøkningen for den kommersielle TV-kanalen TV 2.

Grunn til bekymring

Det er to ting som bør bekymre TV 2. En upopulær og synliggjort prisøkning som får kundene til å stille spørsmål ved opplevd verdi er én ting. Det andre er at proteststormen mot Canal Digital har uteblitt fullstendig. Med unntak av et byggelag i Bergen, har mediestormen fra de misfornøyde Canal Digital-kundene uteblitt totalt, til tross for TV 2s iherdige forsøk på å skape inntrykk av det motsatte.

En årsak til dette kan være kvaliteten på det produktet TV 2 leverer på sine nisjekanaler. I helgen som gikk var for eksempel 80 av programmene på de tre nisjekanalene repriser. Der TVNorge har bygd tydelige merkevarer med sine nisjekanaler, teppebomber TV 2 sine nisjekanaler med repriser.

TV 2 er fortsatt størst på TV-reklame i Norge, men reklameinntektene har stått på stedet hvil siden årtusenskiftet. Det er andre inntekter som skal finansiere TV 2-skuta framover, og en av strategiene er å få en del av distribusjonsinntektene, fortalte TV 2-sjef Alf Hildrum de fremmøtte på Media Business-konferansen i august.

I sin retorikk mot Canal Digital prøver TV 2 å fremstille distributørene som gratispassasjerer som snylter på TV 2s unike innhold. Eller repriser, om du vil. I realiteten har nettverksoperatører driftsutgifter, investeringsbehov og marginkrav som alle andre forretningsmessig drevne virksomheter. Kabeltvistnemnda bør ikke pålegge disse selskapene å subsidiere TV 2s drift.

Telenor har i mange år sittet på begge sider av bordet, som eier av både Canal Digital og TV2. TV 2 er også det TV-selskapet som allerede får den desidert største delen av kaka. Halvparten av Canal Digitals utgifter til programrettigheter i 2011, nærmere 150 millioner kroner, gikk til nettopp TV 2. I helgen avslo TV 2 et tilbud på 250 millioner.

Jeg skal ikke begi meg ut på spekulasjoner om at tilspissingen av situasjonen skyldes Telenors salg av TV 2 til danske Egmont. Uansett er det på høy tid.

Tilbake til tegnebrettet

TV 2s konsesjon er å være Norges kommersielle allmennkringkaster. Det bør de holde seg til. Da bør også inntektene komme fra kommersiell virksomhet, og ikke fra misforståtte offentlige prispåslag utgått fra en tidligere kulturminister som er famøst opptatt av å beholde TV-produksjon på norske hender.

Som allmennkringkaster bør TV 2 også være varsom i forhold til sin gjennomslagsevne og definisjonsmakt. Når retorikken når slike usaklighetens høyder som at man begynner å sammenligne motparten med Nord-Korea, så får jeg rett og slett litt Berlusconi-smak i munnen.

Det er etter hvert lenge siden TV 2 var den sultne utfordreren i det norske TV-markedet. Kanalen er fortsatt suverent størst av de kommersielle, men under press fra flere fronter. Selv en offentlig pålagt ”lisens” vil være av begrenset varighet. Skal de beholde posisjonen må de tilbake til tegnebrettet og lage TV folk, eller annonsører, vil betale for.

Denne kommentaren har ført blitt publisert på bransjenettstedet Inside Telecom 26. november.

Kommentarer (101)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen