Tror Microsoft vil slite med billig-mobilene

I nye markeder som India er ikke Windows-mobilene viktigst, mener analytiker.

Microsofts oppkjøp av Nokia sikrer den amerikanske programvaregiganten kontroll over sin viktigste partner i smartmobilmarkedet, men analytikere advarer om at Microsoft kan komme til å slite i markedet for enkle og rimelige «feature phones» uten Windows, skriver Reuters.

Toppsjefen i Microsoft, Steve Ballmer, uttalte i forbindelse med oppkjøpet at de rimelige Asha-telefonene vil fungere som en inngangsport til mer kostbare telefoner. Nokia solgte mer enn 50 millioner enkle telefoner av denne typen i forrige kvartal.

Mangler erfaring i viktige markeder

Analytiker Jayanth Kolla i Convergence Catalyst sier imidlertid til Reuters at han ikke tror det er så enkelt som Ballmer skal ha det til, og at Microsoft rett og slett har mye dårligere erfaring med detaljhandel og forsyningskjeder enn det Nokia har i nye markeder som India. I mange av disse markedene bygges merkevare gjennom «word of mouth», sier Kolla, som mener dette er en helt annen måte å drive forretninger på enn det Microsoft er vant til.

Kolla trekker frem India som et eksempel. Nokia har vært der siden midten av 90-tallet, og landet sto for 7 prosent av omsetningen i 2012, mens USA genererte kun 6 prosent. Nokia er tilstede i 200 000 utsalgssteder, hvor 70 000 kun selger Nokia-produkter. 

Nokia har bygget seg opp en base med svært lojale brukere i land hvor strømforsyningen ikke er like pålitelig som i den vestlige verden, og det kanskje også er behov for mer robuste telefoner.

Asha er viktig

Selv om salget av rimelige Nokia-telefoner har sunket også i land som India, og selskapet utfordres av blant andre Samsung, mener analytikere at markedet for billige telefoner er altfor stort til å ignorere, og at det kreves en helt annen erfaring enn det Microsoft har for å håndtere dette.

– Ser du på markeder som India og Indonesia, så kommer mer enn 70 prosent av volumet fra features phones. Det er fortsatt en betydelig del av totalmarkedet, sier Anshul Gupta i Gartner til Reuters.

Hvis Microsoft ønsker å få få dette markedet over på Windows Phone, så er de nødt til å holde Nokia- og Asha-merkevarene flytende, mener Gupta.

Les også: Microsoft skroter Nokia-navnet

(Kilde: Reuters)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen