Tørkende maling ble en hit på YouTube

Tørkende maling ble en hit på YouTube

Ingen vil se denne videoen, men likevel fikk den 67000 klikk. Hvordan?

To identiske videoer av tørkende maling ble lastet opp på YouTube. Den ene har fått 13 visninger, mens den andre har 67 000 i skrivende stund. Hvordan er dette mulig?

To journalister fra Los Angeles Times står bak eksperimentet, som undersøker hvordan du kan kjøpe deg trafikk på den populære videonettsiden YouTube.

"Kreativ" markedsføring

Journalistene Jack Leonard og David Sarno lastet begge opp samme video, men brukte ulike strategier for å skaffe seere. Sarno lastet kun opp videoen og håpet at folk selv ville finne den, mens Leonard kjøpte 40 000 visninger på to nettsteder.

På de to nettstedene kan du betale rundt 50 dollar (285 kroner) for å få 20 000 klikk til din video. Leonard betalte 50 dollar på begge stedene, og fikk det han betalte for. Videoen har deretter fått 27 000 ekstra visninger, og det bare i løpet av noen dager.

Yoga og Mongolia

Hvordan de to nettstedene har skaffet 40 000 visninger er ukjent. Los Angeles Times har forsøkt å kontakte eierne uten hell, men det ser ut til at de mange klikkene er generert med Facebook-reklamer, lenker fra en videoplattform i Mongolia og en yogaside i England.

Brukere kan også betale 200 dollar for 100 000 klikk, og dette later til å være den øvre grensen. Hvis trafikken blir større, er det nemlig en sjanse for at Google blir mistenksomme.

Eksperimentet til de to journalistene har bakgrunn i en konkret sak fra Los Angeles hvor en kandidat til stillingen som statsadvokat betalte for visninger av sin YouTube-reklame.

Se den «spennende» videoen av tørkende maling på YouTube:


(Kilde: Los Angeles Times)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen