Test

Tomtom Via 120 og 125

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer (Via 120) - 5 tommer (via 125), 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 4 GB lagring
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 11,9 X 8,0 X 2,5 cm, 183 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, men følger ikke med antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Ca 1700 kroner

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer (Via 120) - 5 tommer (via 125), 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 4 GB lagring
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 11,9 X 8,0 X 2,5 cm, 183 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, men følger ikke med antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Ca 1700 kroner

Etter å nylig ha testet den beste navigasjonsenheten vi har vært borti, Tomtom Go Live 1000, savner vi en billigere GPS som kan gjøre noe av det samme. Toppmodellen koster nemlig rundt 2500 kroner, og det er mye å betale for en GPS som skal utsettes for tyverifare, sollys, frost og raske temperaturendringer.

Forventninger var dermed til stede da det kom en Tomtom Via 120 inn døra. Denne koster nesten tusenlappen mindre enn toppmodellen - men hva er det egentlig den mangler?

I samme testen tar vi også for oss Via 125. Eneste forskjellen mellom disse er at Via 125 har en fem tommers skjerm og koster rundt 300 kroner mer enn Via 120 med sin 4,3 tommers skjerm. Valget mellom disse to går på smak og behag.

Ingen Live i Norden

Mye av det som imponerte oss ved Tomtom Go Live 1000 har med "Live" å gjøre. GPS-er som markedsføres med "Live" fra Tomtom har kontakt med mobilnettet for sanntids datakommunikasjon, noe som åpner for mange spennende tjenester.

Vi får oppgitt av Tomtom at Via 120 ikke kommer i en Live-versjon til Norden, selv om den finnes i en slik versjon andre steder i verden. Med det er det mange tjenester som mangler i forhold til toppmodellen Tomtom Go Live 1000.

Trafikkindikasjon er borte

HD Traffic gir deg oversikt over hvor det er kø basert på sanntidsmålinger og historiske data. Tomtom Via 120 har ikke HD Traffic, og indikasjonen på hvor det er trafikk kan du glemme. Derimot har den støtte for trafikkmeldinger, som hovedsaklig brukes til å kommunisere om veiarbeid, snøras og bilulykker her til lands. Problemet er bare at det ikke følger med en TMC-antenne, så det må du eventuelt gå til innkjøp av selv.

Google-søk er borte

Google-søk gjør at du kan skrive inn "Rema 1000", og navigere til nærmeste butikk i kjeden. Tomtom Via 120 har ikke Google-søk, og dermed må du vite adressen til butikken for å finne frem.

Værmeldingen er borte

Tomtom Go Live 1000 kan gi deg værvarselet ved nærmeste værstasjon i forhold til; hvor du befinner deg, stedet du navigerer til eller ved et valgfritt punkt på kartet. Tomtom Via 120 har ikke tilgang til en slik værtjeneste.

Det er ingen problem å rette på kartfeil underveis, men andres rettinger får du bare ved å koble GPS-en til en datamaskin med internett.
Det er ingen problem å rette på kartfeil underveis, men andres rettinger får du bare ved å koble GPS-en til en datamaskin med internett.

Korriger kartet

En fellesnevner er imidlertid at du kan korrigere kartet på Via 120 slik du kan på Go Live 1000. Endringer sendes og mottas når du kobler GPS-en til datamaskinen din.

Du kan velge mellom å motta oppdateringer fra alle brukere, rettelser som er verifisert av Tomtom eller rettelser som er verifisert av Tomtom eller en annen bruker.

Å utføre dine egne endringer er enkelt. Her har du valg for alle typer endringer du kan ønske å gjøre, i tillegg til et ikon som lar deg definere din egen feilmelding som sendes inn til rett instans.

Via 120 er pen nok til å ikke skjemme ut det flotte interiøret i Volvo-en.
Via 120 er pen nok til å ikke skjemme ut det flotte interiøret i Volvo-en.
Kabelen plugges inn i baksiden av GPS-en.
Kabelen plugges inn i baksiden av GPS-en.

Liten og nett

Via 120 er mindre og lettere enn storebroren Go Live 1000. Imidlertid er det hakket mer uptaktisk at du her må koble ladekabelen direkte i GPS-en, og ikke i holderen. Det gjør det vanseligere å raske med seg GPS-en når du skal parkere bilen utendørs i en storby full av kriminelle og du må knote litt for å få GPS-en på plass i frontruta etterpå.

Imidlertid er stativet til Via 120 lite og hendig, og dermed er det rekordenkelt å ha med seg både GPS og stativ i lomma, for eksempel når du skal benytte deg av leiebil.

Du får opp ruteforslaget med god oversikt før du trenger å bekrefte for å starte navigasjonen.
Du får opp ruteforslaget med god oversikt før du trenger å bekrefte for å starte navigasjonen.
Den røde linja er enkel å følge.
Den røde linja er enkel å følge.

Ren navigasjon

Om vi ser bort fra manglende Live-tjenester, er Via 120 prikk lik som Go Live 1000 i bruk. Menyene er like, og navigasjonen skjer på nøyaktig samme måte som i toppmodellen.

Skjermbildet som vises mens du kjører forteller deg som standard både hastigheten din og fartsgrensen, slik at det skal være enklere å holde farsgrensen. Klokkeslettet når du når målet ditt og hvor lenge det er til vises også.

Ruten er tydelig og enkel å følge. Den røde streken indikerer ruten du skal kjøre på, og strekene rundt tegner en gjenkjennelsesfaktor. Ikonet nederst i midten illustrerer neste manøver tydelig, og viser deg hvor lang distanse det er til den skal utføres.

Feltvalgassistenten gjør at du enkelt finner ut hvilket felt du bør holde på motorveiene for å havne på rett sted, men den fungerer ikke på mindre veier i Norge foreløpig.

Som Go Live 1000 er Via 120 litt for treg i svingene. Når flere manøvere skal utføres rett etter hverandre har GPS-en en tendens til å være litt for sent ute, og dermed blir det vanskelig å få med seg hva neste manøver er før det er for sent.

Stemmeanvisningene fungerer også bra, men heller ikke her får du vite hva du skal gjøre etter den første svingen. Mange GPS-er sier for eksempel "sving til venstre og deretter sving til venstre" eller lignende.

Høyttaleren er ikke like kraftig som Go Live 1000, og dermed kan det være vanskelig å høre hva GPS-en sier om du hører på musikk mens du kjører.

IQ Routes

Selv om Via 120 ikke har alle de kjekke funksjonene vi finner i Go Live 1000, har den én Tomtom-funksjon vi har lært å sette stor pris på. IQ Routes gjør at GPS-en kjenner til hvor lang tid det tar å kjøre de aller fleste strekninger basert på historiske data.

Med andre ord tar IQ Routes deg andre veier enn der trafikken står i ro, men siden Via 120 ikke er en Live-enhet har den ikke HD Traffic som ikke bare vet hvor det er kø historisk, men også hvor det er kø akkurat nå.

Det er enkelt å koble telefonen til Via 120.
Det er enkelt å koble telefonen til Via 120.
Vi foretrekker andre håndfriløsninger.
Vi foretrekker andre håndfriløsninger.

Håndfri

Med en langt svakere høyttaler enn i storebror Go Live 1000 er Via 120 svak som håndfri. Vi sliter med å høre motparten, og med mindre bilen din er svært god på å stenge ute piggdekk- og motorstøy må du konsentrere deg altfor mye om telefonsamtalen.

Motparten får servert en flat lyd med bakgrunnsstøy, slik at det også krever mye konsentrasjon i den enden. Vi ville defintivt gått for en vanlig bilhåndfri eller en vanlig håndfri for å feste på øret i stedet for å bruke GPS-en til dette.

Storebror Go Live 1000 er ekstra verdifull som håndfri fordi den bruker Google for å finne telefonnummer til alle bedrifter du søker opp, og dermed kan du ringe dit ved et enkelt skjermtrykk. Siden Via 120 ikke har denne funksjonen ser vi egentlig ingen stort poeng i å koble GPS-en til mobilen i det hele tatt.

Mangler underholdningsfunksjoner

Det er ganske vanlig for en GPS å kunne vise bilder, spille musikk fra minnekortet og videreføre lyden til stereoanlegget over Bluetooth eller FM-radiosignaler, og noen GPS-er kan til og med spille av video. I likhet med toppmodellen Go Live 1000 kan ikke Via 120 noen av delene.

Det er imidlertid greit for de aller fleste. En GPS skal få deg fra A til B og være enkel i bruk. Funksjoner utover det kan være ønskelig for noen, men ikke for alle.

Akkurat det med å spille musikk over FM-signalene er det likevel nytteverdi i, siden GPS-stemmen da demper lyden når du mottar instrukser. I Via 120 har du ikke denne funksjonen i tillegg til at høyttaleren er så svak at det kan være vanskelig å høre instruksene om du samtidig prøver å få med deg nyhetene på radioen.

Konklusjon

Tomtom Via 120 gjør stort sett det den skal, men det er mye vi savner fra toppmodellen Go Live 1000 fra samme produsent. Da snakker vi ikke om underholdningsfunksjoner og håndfriegenskaper, men nyttige navigasjonrelaterte funksjoner som HD Traffic, Google-søk og kraftigere høyttaler.

Som navigasjonsenhet kan Via 120 likevel hevde seg i dagens marked. IQ Routes er på plass, slik at GPS-en sitter på historiske data om hvor det er kø når tid på dagen. Brukergrensesnittet er også like enkelt som i storebroren.

Likevel er det ingenting spesielt ved Via 120 og Via 125, og disse møter konkurranse fra blant annet Tomtoms egen Go Live 1000 som er utrolig god på navigasjon og har en haug nyttige tjenester til bare 800 kroner ekstra.

Herligheten Garmin Nüvi 3760 fås også for bare noen hundrelapper mer enn Via 120-modellene. Er du ikke kresen kan Garmin Nüvi 1200 gjøre en helt OK jobb for bare 800 kroner.

Via 120 er en helt grei GPS, og det er en naturlig enhet for Tomtom å ha i sitt sortiment. Den er billigere enn storebroren Go Live 1000 samtidig som den er funksjonsfattig nok at mange vil bli fristet opp et nivå til toppmodellen.

Problet er bare at den ikke er billig nok. Du kan få bedre alternativer til bare noen usle hundrelapper ekstra. Det gjør at Via 120 og 125 får en karakter midt på treet, selv om den fungerer helt greit til navigasjon.

Les flere GPS-tester »

Tomtom Via 125

Tomtom Via 120

Tomtom Via 125   Les mer »

Tomtom Via 120   Les mer »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen