Test
Go 730 og Go 930 gir bilen din en rekke nye funksjoner. (Bilde: Einar Eriksen)

TomTom Go 730 og Go 930

Tomtom Go 730 og Go 930

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 2 GB (Go 730), 4 GB (Go 930), støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB, TMC, linje ut, ekstern antenne
Dimensjoner: 11,8 x 8,3 x 2,4 cm, 220 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart:
Go 730: Europa (31 land)
Go 930: Europa (35 land), USA, Canada
Kartleverandør: Teleatlas
Pris: 3600 kroner (Go 730), 4000 kroner (Go 930)

Tomtom Go 730 og Go 930

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 2 GB (Go 730), 4 GB (Go 930), støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB, TMC, linje ut, ekstern antenne
Dimensjoner: 11,8 x 8,3 x 2,4 cm, 220 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart:
Go 730: Europa (31 land)
Go 930: Europa (35 land), USA, Canada
Kartleverandør: Teleatlas
Pris: 3600 kroner (Go 730), 4000 kroner (Go 930)

Det er enkelt å taste inn adresser. (Alle foto: Einar Eriksen)
Det er enkelt å taste inn adresser. (Alle foto: Einar Eriksen)

Når vi snakker om GPS, er det ikke mye som er mer spennende enn en splitter ny toppmodell fra verdens ledende GPS-produsent Tomtom. Unntaket er selvsagt to nye toppmodeller.

Vi har testet de to nyeste, nemlig Go 730 og Go 930. Dette er topp utstyrte GPS-er med masser av finesser.

Dessverre, men ikke overraskende, er prisen også i det øvre skjiktet. Dette er ikke rett valg for deg som bare skal ha en enkel og billig GPS som tar deg fra A til B.

Forventningene var derfor store da vi satte oss i bilen og koblet opp godsakene. I denne klassen blir selv de minste detaljer gransket med et kritisk blikk når testingen er i gang.

Nyanseforskjeller

Go 730 og Go 930 er svært like. Det er stort sett det som følger med som skiller de to.

Go 930 leveres med kart over USA og Canada, i motsetning til Go 730. I tillegg har Go 930 kart over noen flere land i Europa. Kartene er også noe mer detaljer på storebroren. Blant annet viser Go 930 forskjell på skog og dyrket mark, noe Go 730 ikke gjør.

Ikke feilfrie kart

Under testingen opplevde vi at kartene er dessverre ikke er helt feilfrie. For eksempel prøvde GPS-en å lose oss inn på en gangvei, men av respekt for de gående og ikke minst onkel politi stolte vi på hva vår kjørelærer en gang lærte oss.

I tillegg er det et stykke igjen før alle fartsgrenser er oppdatert. I boligstrøk opplevde vi flere ganger at GPS-en ikke visste hva fartsgrensen var på stedet.

Fjernkontroll

Første gangen du slår på GPS-en viser den en opplæringsfunksjon.
Første gangen du slår på GPS-en viser den en opplæringsfunksjon.

Go 930 leveres også med fjernkontroll. Det er flere grunner til at vi ikke umiddelbart ble forelsket i denne. For det første er det kronglete å få av bakdekselet på fjernkontrollen for å sette inn batteriene. Dernest måtte det en resetting kombinert med et par ekstra forsøk på oppkobling før fjernkontrollen og GPS-en snakket sammen.

Siden fjernkontrollen bruker Bluetooth for å snakke med GPS-en, reagerer den heller ikke på de første trykkene etter at du har skrudd på GPS-en. Grunnen er at enhetene må koble seg sammen først, noe som først skjer når du trykker på en knapp på fjernkontrollen. Til slutt var ikke fjernkontrollen like praktisk å bruke som den hendige fjernkontrollen som konkurrenten Harman Kardon GPS-810 leveres med.

EPT gjør GPS-ene enklere å bruke i tunneler.
EPT gjør GPS-ene enklere å bruke i tunneler.

Vet hvor du er i tunnelen

En annen forskjell på de to er at Go 930 har en funksjon kalt EPT - "Enhanced Positioning Technology". Bak det fagre navnet skjuler det seg en bevegelsessensor, som gjør at GPS-en ved å registrere fartsendringer og sideveis bevegelser henger med også i tunneller og andre steder med lite eller dårlig GPS-signal.

Når det fungerer, fungerer det bra. I stedet for at markøren stopper opp noen noen meter inn i en tunnel, fortsetter den å bevege seg og treffer utgangen av tunnellen med bare noen få prosents avvik.

Perfekt er funksjonen ikke. Sensoren må nemlig kalibrere seg når du skal ut å kjøre. Dette skjer selvsagt automatisk, men for at funksjonen skal virke må GPS-en først stå i ro i minst 5 sekunder, og deretter må du kjøre en forholdsvis rett strekning i minst ett minutt.

I praksis blir ikke disse vilkårene alltid oppfylt, og selv etter en halvtimes kjøring opplevde vi at EPT ikke tro i kraft da vi kjørte inn i en tunnel.

Nyttige nyheter

Forskjellene fra forgjengerne Go 720 og Go 920 er heller ikke mange. Bra er det, siden de har opparbeidet seg et omdømme som noen av de bedre GPS-ene på markdet.

Det som er nytt, er desto mer interessant. Den viktigste nyvinningen er noe Tomtom kaller IQ Routes. Basert på innhentede data fra Tomtom baseres ruteberegningen på reell gjennomsnittshastighet, og ikke bare fartsgrensene på ruten. Resultatet er bedre ruteberegning, noe som jo er helt essensielt for en GPS. I følge Tomtom fører IQ Routes til en annen og raskere rute i nesten halvparten av tilfellene.

De nye GPS-ene lager gode ruter som er lett å følge.
De nye GPS-ene lager gode ruter som er lett å følge.

Og det fungerer. Go 730 og Go 930 leverer den beste ruteberegningen vi har sett fra noen Tomtom. Vi ble servert ruter som kanskje var noe lengre, men som allikevel gikk raskere, og som du ellers måtte vært lokalkjent for å vite om. Kombinert med den fra før nyttige Mapshare, som lar brukerne legge til kartoppdateringer, får du en GPS som er nærmere virkeligheten enn det et vanlig kartverk kan sørge for.

En annen nyhet er en såkalt kjørefeltsguide. Kort fortalt er dette et skjermbilde som viser hvilket felt du skal ligge i på flerfeltsveier. Selv om vi ikke har de aller største trafikkmaskinene her til lands, viste dette seg som en nyttig funksjon. Du ser svært tydelig på skjermen hvilket felt du skal ligge i, og skulle du bomme på en avkjørsel kan du neppe skylde på GPS-en. At du øverst til høyre i skjermen ser noe som ligner på skiltet (For eksempel "Sentrum V") for din avkjøring, gjør det hele enda enklere.

Du kan bruke GPS-ene som håndfri, og taste inn telefonnumrene rett på skjermen.
Du kan bruke GPS-ene som håndfri, og taste inn telefonnumrene rett på skjermen.

Det som ikke er så nyttig

Håndsfrifunksjonen skal også være forbedret i forhold til tidligere modeller. I støyfylte omgivelser slik som i en bil, merker du godt begrensingene med en slik håndfriløsning. Kjører du i motorveihastighet på grov norsk asfalt, er det i praksis bare å glemme å føre en samtale. Alternativt må du venne deg til at motparten sier "Hæ?" for annenhver setning.

Dette er ikke noe spesielt for disse modellene, men gjelder alle håndfrienheter for bil hvor høyttaler og mikrofon sitter inntil hverandre, og hvor mikrofonen mikrofonen havner et godt stykke unna den som snakker.

Dessverre opplevde vi også at håndfrien ikke alltid fungerte som den skulle. Det var ikke alltid det kom noe lyd i det hele tatt, noe som naturlig nok gjør det vanskelig å føre en samtale.

Det er også mulig å skrive SMS rett via skjermen.
Det er også mulig å skrive SMS rett via skjermen.

Skulle du være så heldig å ha en svært stillegående bil, alternativt skal ringe hjem for å utsette middagen der du sitter og stamper i kø, fungerer håndfrien godt nok.

Håndfrifunksjonen bruker Bluetooth for å kommunisere med telefonen. Rekkevidden er det ingenting å si på. Vi tok med oss telefonen inn i butikken mens GPS-en stod påskrudd igjen i bilen utenfor, med det resultat at vi ikke skjønte hvorfor vi ikke hørte personen i andre enden når vi besvarte en inngående samtale. Denne gangen var det dog ikke GPS-en sin feil.

Det er ikke store forskjellen i designen fra forgjengerne, men litt mer elegante har de blitt. Spesielt Go 930 er lekker i sin sorte finish.

En nyhet vi skulle ønske stod i skrytelisten fra Tomtom er bedre skjerm. Ikke at skjermen er dårlig på noen måte, men det er ingen tvil om at for eksempel Garmin har skjermer som er lettere å lese i direkte sollys.

Go 730 og Go 930 har innebygget batteri, og ifølge Tomtom skal du kunne gå opptil 5 timer mellom hver opplading. Vi kom aldri i nærheten av dette, halvparten er nærmere den virkelige batteritiden. Det ble derfor som det pleier, nemlig at billaderen var mer eller mindre konstant tilkoblet.

Det er enkelt å bla i kartene for å orientere deg.
Det er enkelt å bla i kartene for å orientere deg.

Enkel bruk - fortsatt

Tomtom har ry på seg for å lage GPS-er som er enkle å bruke. Dette stemmer forsatt, selv bestemor med skralt syn og skjelvende fingre får til å planlegge en rute med en av disse GPS-ene. Vi skal kanskje legge til at hun for sine medtrafikanters sikkerhet i likhet med alle andre bør unngå å betjene GPS-en mens hun kjører.

Vi fikk allikevel følelsen at disse GPS-ene kanskje har blitt hakket for avanserte for Tomtom tradisjonelle, enkle menyer. Når "Endre preferanser"-valget i menyen har 8 - åtte - undersider - er det kanskje på tide at Tomtom tar en liten overhaling av menysystemet sitt. Selv ikke Windows-baserte HTC-telefoner har så mange undersider for innstillingsmenyen sin.

GPS-en festes enkelt med en sugekopp i vinduet.
GPS-en festes enkelt med en sugekopp i vinduet.
Under GPS-en kobler du til ledningen til sigarettenneren, PC-en eller stikkontakten via Mini-USB.
Under GPS-en kobler du til ledningen til sigarettenneren, PC-en eller stikkontakten via Mini-USB.

Vi satt også igjen med inntrykket at "Klar til bruk, rett ut av esken" har passet bedre ved andre anledninger enn her. Bevares, det er bare å smekke GPS-en på frontruten så er det tut og kjør. For optimalt utbytte av din nye GPS til X antall kroner kreves imidlertid litt trykking både på enheten og på PC-en. For eksempel har Go 730 og Go 930 en lyssensor slik at de automatisk går over til nattmodus når mørket senker seg. Av en eller annen grunn er ikke denne funksjonen aktivert som standard, slik at du selv må gå inn i menyen og skru den på - hvis du i det hele tatt er klar over at GPS-en din har en slik funksjon.

Når du kjører kan du vise omgivelsene i 3D- eller 2D-modus. (Her: 3D)
Når du kjører kan du vise omgivelsene i 3D- eller 2D-modus. (Her: 3D)

Videre kreves noen runder med den medfølgende programvaren for PC, Tomtom Home, for å få enheten helt oppdatert. I likhet med menyene for selve GPS-en har vi også her følelsen av at det som i utgangspunktet er svært enkle menyer har blitt forbikjørt av avansert funksjonalitet. Vi kjørte selvsagt en oppdatering av våre enheter for blant annet å sikre oss de nyeste kartene. Tomtom tilbyr gratis oppdatering til nyeste kart innen 30 dager etter registrering.

Etter å ha koblet GPS-en til PC-en starter oppdateringen automatisk, og vi regnet derfor med at vi hadde fått nyeste kartverk. Imidlertid viste det seg når vi trykket på knappen for å legge til nye kart i Tomtom Home, at det fantes et oppdatert Europa-kart - som vi måtte betale for.

Løsningen viste seg å være at vi måtte gå på filmenyen i programmet og trykke "Verktøy" og så velge å benytte oss av gratis kartoppdateringsgarantien. Tungvint spør du oss.

Vi hadde også gjerne sett at vi fikk oppdatert databasen over fotobokser uten å måtte betale. Heldigvis finnes det gratis fotoboksdatabaser på nett som kan brukes med din Tomtom.

Finessene finnes

Noe veies opp av at Go 730 og Go 930 er spekket med funksjoner. Ikke bare kan du som tidligere nevnt bruke GPS-en som håndfri, du kan også spille musikk på den. For å få mer futt i lyden kan du bruke den innebygde FM-senderen til å spille musikk over bilens stereoanlegg.

Lydkvaliteten er det ikke noe å si på, selv om den store dynamikken mangler når en allerede komprimert MP3-fil gjøres om til FM-signal. I et tett befolket FM-nett må du være forberedt på å bytte frekvens innimellom for å unngå forstyrrelser fra nærliggende radiokanaler.

Bra tilbehør

Tilbehøret er også rikholdig. Det er svært enkelt å hekte GPS-en av og på det medfølgende sugekoppfestet. Ved tilkobling til PC står GPS-en støtt i bordholderen som følger med. Billader er selvsagt også med. Begge modellene leveres også med TMC-antenne. Dessverre sendes det ikke ut slik trafikkinformasjon i Norge enda, noe som ville gjort GPS-en i stand til å styre unna veiarbeid og andre kødannende hendelser.

TMC kunne vært til hjelp når speedometeret viser 6 km/t.
TMC kunne vært til hjelp når speedometeret viser 6 km/t.

Vi skal ikke nekte for at vi lurte litt på hvorfor vi ikke har TMC i Norge der vi satt en halv time bom fast i kø på grunn av en stengt tunnel. Selv ikke Tomtoms beste GPS kan hjelpe i et slikt tilfelle, og istedenfor å rive av seg håret slik flere av medtrafikantene så ut til å gjøre, rullet vi heller ned vinduet, stakk bena ut, nøt solen og tok livet helt med ro. Vi trengte ikke hjelp fra Tomtoms funksjon som foreslår kjørepauser for å finne ut at dette var tingen å gjøre.

Men noen ganger må du lete litt etter dem

Innstillingsmulighetene er bør gjøre øyet stort og vått dersom du er av typen som liker å trykke på dingser som dette. Noen ganger bør du også like å trykke litt. Hvis du for eksempel har stilt inn GPS-en til å sende lyd på en FM-frekvens, kommer det praktisk nok opp en hurtigtast for å gå inn i FM-sender-menyen. Skrur du av FM-senderen, forsvinner FM-symbolet upraktisk nok ikke fra skjermen.

Det er ikke sikkert alle synes det er like selvfølgelig at du da må gå inn i menyene, velge "Endre preferanser", bla tre ganger til høyre for så å velge "Hurtigmeny-preferanser" hvor du kan fjerne haken foran "FM-overføring" for å slippe å ha et ubrukt symbol på skjermen.

TESTVINNER: Tomtom Go 930
TESTVINNER: Tomtom Go 930
Tomtom Go 730
Tomtom Go 730

Kort sagt

dsad
+ Meget bra ruteanvisning
+ Masse finesser
+ Enkel til enkel bruk


dsad
- Alt er ikke selvforklarende
- Det koster å være kar

Konklusjon

Når vi tester det siste og beste fra Tomtom blir vi kresne. Vi forventer nemlig at en GPS som koster fire ganger som mye som de billigste alternativene leverer varene.

Og gode GPS-er er det liten tvil om at Go 730 og Go 930 er. Ruteplanlegging er svært enkelt, og begge modellene kalkulerer ruter som om de var lommekjente.

For å få til dette bruker Tomtom blant annet funksjoner kalt Mapshare og IQ Routes, som begge gjør at virkelige, innrapporterte data og ikke bare statiske kartdata brukes som grunnlag for å beregne ruter.

Som om ikke det var nok er både Go 730 og Go 930 spekket med funksjoner. Du kan gjøre mye du kanskje ikke forbinder med en GPS, som for eksempel å spille musikk over bilens stereoanlegg, styre Ipod-en, eller vise bilder og dokumenter.

Noen skjær finnes i sjøen. Vi ble ikke venn verken med fjernkontrollen eller håndfrifunksjonen. Disse funksjonene er både tungvinte og knotete.

Videre krevdes det i overkant mye trykking for å få maksimalt ut av disse GPS-ene, spesielt hvis du skal bruke dem til litt mer enn bare å finne en enkel rute fra det ene stedet til det andre.

Noen alvorlige mangler har disse GPS-ene ikke, og både Go 730 og Go 930 er gode valg for deg som skal bruke penger på GPS. Forskjellene på det to er ikke store, men det er heller ikke prisforskjellen.

Vi mener derfor at det er Go 930 som er det beste kjøpet av de to. Fyldigere kart og enda mer nøyaktig navigasjon blir utslagsgivende. Skal du bruke masse penger på GPS, er det heller ingen ulempe at Go 930 ser ekstra lekker ut.

Gode alternativer finnes. Vi har tidligere gitt Harman Kardon GPS-810 toppkarakter. Den ligger i samme prisklasse, men gir en bedre opplevelse, blant annet takket være en super fjernkontroll.

Vil du bare fra A til B bør du heller gå for Garmin Nüvi 250W. Selv om du kjøper en til deg og en til mor har du nemlig fortsatt penger igjen til full tank sammenlignet med hva du sitter igjen med om du kjøper én Go 730 eller Go 930.

Tomtom Go 730

Tomtom GO 930 T

Tomtom Go 730   Les mer »

Tomtom GO 930 T   Les mer »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen