Tjener godt på din informasjon

Det er etter hvert veldig mange som er interessert i din personlige informasjon og vi gir den villig vekk. Både Facebook, søkemotorer og nettbutikker tjener godt på dette. Forbrukerrådet advarer nå mot denne utviklingen.

Les også: Hva ønsker egentlig Facebook?

Nettjenestene kartlegger deg
Det er ikke lite informasjon du legger igjen på nett. Oversikt over dine søk, kjøp og personlig informasjon er gull verdt for markedskreftene. Ved hjelp av oversikt over sine preferanser og favoritter kan de stadig forbedre hvilke produkter de tilbyr og målrette reklamen mot deg. Forbrukerrådet ønsker nå å kartlegge hvordan din personlige informasjon blir brukt.

- Vi vet at vi blir kartlagt og at profilene brukes til markedsføring og videresalg. Dette gir klare utfordringer knyttet til personvernet og uønsket bruk av personopplysninger til kommersiell utnyttelse, sier rådgiver Hans Marius Graasvold i en pressemelding. – Morgendagens forbrukere formes gjennom lagring og bruk av informasjon som man etterlater seg på internett. Det er viktig at vi får kjennskap til hvem som kartlegger atferden vår, hvordan profilene våre ser ut, hvem som har tilgang til opplysningene og hvordan disse benyttes, legger han til


De frykter at forbrukervernet blir betydelig svekket gjennom slik innsamling av informasjon. Til Teknofil sier Graasvold at de allerede har sett praktiske eksempler på hvordan informasjon om deg brukes av selskaper.

- Et eksempel er Amazon som tilbød forskjellig pris på samme bok til kunder. Bakgrunnen var da informasjon de hadde om kjøpevaner hos kundene. Kunder som tydeligvis ikke brydde seg mye om pris måtte betale en annen sum enn kunder som ofte kjøpte bøker på salg. Dette kan en kalle prisdifferensiering, men også prisdiskriminering, forteller Graasvold.

Agerer mot bedre vitende
Spørsmålet er om forbrukerne selv bryr seg om at informasjonen vi legger igjen brukes på denne måte. Graasvold mener dette er et dilemma for mange.

- Her er det en veldig dobbelthet. Folk syns det er gøy med sosiale nettsamfunn, samtidig som vi er svært opptatt av sikring av personopplysninger. Brorparten av oss er bekymret for hvordan opplysningene vi gir fra oss brukes og sikres. Her er det et dilemma hvor folk går inn med åpne øyne og gir fra seg opplysninger mot bedre vitende, påpeker Graasvold.

Facebook er ikke gratis
Forbrukerrådet har derfor gitt Sintef i oppdrag å utrede hvordan din personlige informasjon fra nett blir brukt. Prosjektet skal også skape guider for nettbrukere og se om det trengs å gjennomføre tiltak for å sikre forbrukervernet i møte med ny teknologi. Forbrukerrådet påpeker at selv om tjenestene tilsynelatende er gratis i bruk er det annen valuta vi brukere betaler med i møtet med disse.

- Økt omsetning av personopplysninger gjør at kommersielle aktører kan målrette og skreddersy markedsføringen på et helt annet nivå enn tidligere. Personopplysninger er et attraktivt byttemiddel mot økonomiske eller praktiske fordeler, sier Graasvold.


Forbrukerrådet har også opprettet en egen gruppe på nettopp Facebook hvor de oppfordrer til diskusjon rundt hvordan en bedre kan sikre personopplysninger på Facebook. Gruppen finner du her. Sintef skal etter planen levere sin rapport allerede i oktober i år.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen