×
Annonse fra Tek Story Labs for
Annonse

Tim er den skjulte agenten som gir deg filmer tidligere enn noen gang

Én tjeneste i Norge kan nemlig gi deg filmer før alle andre.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.
SPESIALISTEN: Tim Horan har jobbet i mange år med å forhandle frem rettigheter for film og serier. Nå jobber han for at du her i Norge skal få filmer tidligere enn noen gang.
SPESIALISTEN: Tim Horan har jobbet i mange år med å forhandle frem rettigheter for film og serier. Nå jobber han for at du her i Norge skal få filmer tidligere enn noen gang.

Dagene da du spent gikk inn på den lokale kiosken med falkeblikk og skannet hyllemeter på hyllemeter med DVD-er for å finne en god film å leie til fredagskvelden, er for lengst over. Det som imidlertid ikke har endret seg, er hvor godt det er å kunne synke ned i sofaen etter jobb og sette på en ny storproduksjon.

Med DVD-enes død opplever du kanskje at det ikke lenger er like lett å finne frem til den nye Hollywood-suksessen du vil se?

Sannheten er at du i dag får tilgang til filmer og serier hjemme i stua tidligere enn før, bare på en annen måte: via fjernkontrollen og Internett. Og enkelte tjenester er langt tidligere ute enn andre.

Vi kan nå få enkelte filmer så tett opptil kinolansering som åtte uker

– Hans-Bjarne Solheim

Det er det blant annet Tim Horan som sørger for, mannen som i 23 år har jobbet med å sikre filmrettigheter på kontinentet. Lenge før et navn som «Netflix» var på alles lepper forhandlet han frem digitale visningsrettigheter for noen av de mest populære TV-seriene og filmene i nyere tid.

Han er den skjulte agenten som jobber sammen med en rekke selskaper rundt om i Europa, blant annet Altibox, for å sørge for at du får filmer og serier akkurat der du vil. 

– Innholdsindustrien gjør nå store grep for å levere innholdet over alt, når du vil og på hvilken enhet du vil. Netflix har hatt en rolle som pioneer her, men i dag er de langt fra alene, sier Horan.

– Det arbeidet vi har gjort med kjøpefilmer hos Altibox nå er grensesprengende. Det er unikt mye innhold fra Hollywood-studioene der nå, sier Horan.

Nye filmer kommer tidligere

For å forstå hva som har skjedd, må vi se på hvordan en film tradisjonelt har blitt lansert (se grafikk til høyre). Først gikk filmen på kino i en periode på opptil 120 dager, før den blir tilgjengelig for kjøp og leie, etterfulgt av at den blir tilgjengelig for betalingskanaler som C More, deretter kanaler som NRK, TV3 med flere og helt til slutt – opp til tre år etter lansering – legges filmen normalt i et «bibliotek» alle kan kjøpe fra. 

Dette var en verdikjede som fungerte for bransjen i mange år. Men så kom Internett, og med det fulgte pirattjenester, strømmetjenester og helt nye brukervaner.

– Tilgangen til underholdning i dag er veldig annerledes enn hva den var for bare noen år siden. Det er en solid vekst i konsumet via nettet, fordi folk vil ha nye filmer og TV-serier til alle døgnets tider, på alle mulige plattformer, forteller administrerende direktør i Warner Brothers Entertainment Nordics, Stefan Lampinen. 

Verdikjeden er i dag kortere, og strømmeaktørene slipper inn litt tidligere. Men det Tim Horan har hjulpet Altibox med er å slippe inn i det mest lukrative rettighetsvinduet av dem alle: I perioden der kinoene normalt har hatt enerett på filmen de første 120 dagene av levetiden.

For selv om kinoene sitter på retten til å bruke filmen så lenge, er det i virkeligheten bare 14 – 30 dager de normalt tar den i bruk. Resultatet er at filmen da i minst 90 dager er totalt utilgjengelig, 90 dager som i tillegg er i den perioden det er mest oppmerksomhet rundt filmen:

INNHOLDSSJEFEN: I mai lanserte Altibox TV Overalt, som lar deg se filmer og serier på alle enhetene dine. Bak tjenesten ligger det unike avtaler med filmstudioene.
INNHOLDSSJEFEN: I mai lanserte Altibox TV Overalt, som lar deg se filmer og serier på alle enhetene dine. Bak tjenesten ligger det unike avtaler med filmstudioene.

– Interessen for filmen er størst når den går på kino. Det er da folk snakker om den, og det er da folk har en forventning om å få sett den på et vis, sier Hans-Bjarne Solheim, Innholdsdirektør i Altibox. 

– Undersøkelsene vi gjør blant kundene våre viser at folk ønsker å betale for seg, også ungdommen. Men de filmene de har lyst til å se er enten bare tilgjengelig på kino, eller ikke tilgjengelig i det hele tatt fordi de er tatt av kino - men ikke kommet som et annet tilbud enda. 

– Leverandørene ønsker nå å tilgjengeliggjøre filmer tidligere hvis det kan være med på å øke omsetningen og markedsstørrelsen, og det har vi fått til nå. For noen titler vil vi kunne lansere filmene så tidlig som 7 – 8 uker etter kinopremiere i den nye kjøpetjenesten. Utviklingen jeg tror vi ser her er at det blir økt tilgang til mere ferskvare, og det vil komme kundene til gode, sier Solheim.

Vi skal ikke slåss mot det markedet forventer. Markedet forventer å se alt, overalt, når de vil.

– Hans-Bjarne Solheim

Det er ikke bare Altibox her i lille Norge som ser dette, forteller Horan: 

 – I dag er det en villighet blant studioene til å eksperimentere med tidligere lanseringer, spesielt i regioner med mye piratkopiering, sier han. 

Warner Brothers er enige, og påpeker at folk fortsatt ønsker å være herre over filmen de ser:

– Veksten vi nå ser i salget av digital kjøpefilm viser at eierskap til filmen fortsatt er viktig for kundene, og derfor jobber vi for å sørge for at innholdet vårt er tilgjengelig for digitalt kjøp 2 - 3 uker før videolanseringen, etter kino, sier Lampinen. 

Eneste i Norden med direkte Hollywood-avtale

SL_WB.
MEDIESJEFEN: Stefan Lampinen er administrerende direktør i Warner Brothers Entertainment Nordics.

Så hvordan har det seg at Altibox' filmtjeneste TV Overalt kan tilby dette, i et land som på en internasjonal skala blir å regne som lite? 

– Fordi vi ikke bare kjøper innhold, svarer Solheim.

– Vi gjør foretningsutvikling sammen med innholdsleverandørene, noe vi får til fordi vi har direkte kontakt med studioene. Vi har fått en god dialog som gjør at TV Overalt får innhold tidligere enn noen andre, samtidig som innholdsleverandørene får det de vil ha, sier Solheim.

I tillegg har selskapet har en teknologiplatform som er unik i global sammenheng, i et marked der bruk av ny teknologi og nye tjenester ligger langt fremme globalt sett. Samtidig er Skandinavia et lite marked, noe som gjør det velegnet til å høste erfaringer og utøve innovasjon.

Operatørene vil få tilgang til filmene bare tidligere og tidligere

– Tim Horan

Helt siden filmtjenesten startet i 2004 har Altibox hatt egne avtaler direkte med de store studioene i Hollywood, uten å gå veien via de regionale mellomleddene. I dag har de sikret seg avtaler med alle seks, som den eneste aktøren i Norden, i tillegg til avtalene de har med de lokale distributørene i Norge.

Men veien hit har vært tøff for en liten underdog i markedet. At de knyttet til seg en ekspert som Tim Horan har derfor vært essensielt. Han jobbet i Warner Bros i ni år med lanseringen av digitale video on demand-tjenester i forskjellige land, i tillegg til at han har jobbet med innholdsrettigheter andre steder i femten år. 

– Det at vi har et direkte forhold til studioene gjør at avtalene våre blir prioritert høyere blant de veldig mange avtaleutkastene studioene til en hver tid jobber med. Samtidig var studioene selv veldig engasjert i at Altibox skulle lansere film via TV Overalt, fordi tjenesten inkluderer både nedlasting og strømming i én pakke. Mange av kjøpefilmtilbyderne i andre regioner, som USA og Storbritannia, har kun lansert strømming, forteller Horan.

Det er også tydelig at vi nordmenn vil ha filmer tidlig; kjøpefilm på TV Overalt har helt siden lanseringen i mai hatt høyere omsetning enn Altibox så for seg. Det samme ser tilsvarende aktører i USA, der salget av film via digitale tjenester som lar deg ta med underholdningen hvor enn du er, går enda bedre enn forventet 

– Det tar vi som et klart tegn på at dette er noe folk ønsker. Vår hypotese er at det at filmene er tidligere tilgjengelig ikke nødvendigvis gjør at folk slutter å gå på kino, sier Solheim.

Film og serier på alle enheter med Altibox TV Overalt

Altibox har bygget opp en stor katalog av filmer, serier og direktesendte TV-kanaler som du kan se på både på storskjermen, nettbrettet og mobilen. En stor andel av de lineære TV-kanalene kan du også spole tilbake i tid på. 

Se hele utvalget av film og TV-serier hos Altibox TV Overalt »

 – Hovedproblemet for strømmetjenestene er at de i all hovedsak har tilgang til filmer sent ute i rettighetsvinduene. Det er selvsagt noen få unntak, men Hollywood vil som hovedregel bare gi de tidligste rettighetsvinduene til kjøpefilmtjenester – som den du får via aktører som Altibox. Kjøpefilmtjenestene er en av Hollywoods høyeste prioriteter i dag, ettersom de forsøker å erstatte de fallende DVD-inntektene. Det er TV og bredbånds-operatøren som har tilgang der, og de vil få tilgang til filmene bare tidligere og tidligere, forteller Horan.

Vi spør Solheim om han tror dette betyr at vi i fremtiden kan få en filmtjeneste på nett som kan tilby et like bredt utvalg som Spotify kan for musikk.

Han blir stille noen sekunder. Trekker pusten, og blir enda mer engasjert enn tidligere:

– Ja! Det er derfor jeg jobber med det jeg gjør. Vi skal ikke slåss mot det markedet forventer. Markedet forventer å se alt, overalt, når de vil. Og som Horan sier, tror jeg det er TV og bredbånds-operatørene som er posisjonert best for dette. Det er derfor vi jobber så utrolig hardt, på en helt egen måte, for at du skal få filmer så tett opp mot lanseringen som mulig.

– For det er et paradoks at noen hevder det går dårlig med filmbransjen om dagen, når det aldri før har vært konsumert mer film og serier. Det er så mange muligheter her, og vi skal ligge helt i tet. 

Filmer og serier hvor som helst – uten nettilgang:
Innholdet du kjøper kan lastes ned og tas med i luften, på sjøen eller hvor du vil i hele verden »

Lurer du på noe om TV Overalt?
Sjekk ut produktsiden her » 

Kommentarer (18)

Til toppen