Ti hemmeligheter fra IT-bransjen

Mange tror at IT-bransjen er en kjapp vei til rikdom.

En slik jobb krever likevel ofte mer enn du skulle tro.

IT-folk vil nok utvilsomt kjenne seg igjen i denne listen.

Les også:
Ikke kast den gamle PC-en
.
Minibot skulle vært millionbot
.
Ti sære dingser
.

10 stygge hemmeligheter
Det er Jason Hiner, redaktøren i Tech Republic som har satt opp listen han selv har kalt "10 dirty little secrets you should know about working in IT". Ikke alle disse punktene er særlig hemmelige, men de er kjekke å ha i bakhodet før du kaster deg inn i arbeidslivet.

Det er nemlig ikke lite som kreves av en ansatt innenfor IT.

10.    Arbeidsgiveren eier deg
Lønna i IT-sektoren er som kjent meget bra, men noe privatliv kan du derfor bare glemme. Den gode lønnen betyr nemlig at arbeidsgiveren forventer dine tjenester når som helst på døgnet.

Om noen andre jobber overtid og trenger hjelp til å koble til en mus klokken ni om kvelden har du lite valg. Da er det bare å kaste chipsposen, slå av TV-en og komme seg på arbeid. Å jobbe nattetid med en server for å slippe nedetid på dagen er bare å ta med i regningen.

Ubekvem arbeidstid? Du får jo tross alt betalt.

9.    Det er din feil, samme hva brukeren gjør
Har brukeren slettet explorerikonet fra desktopen eller ved et uhell dratt ut museledningen med benet? Da er det uansett maskinen som har gjort noe feil, eller i verste fall du.

Det blir heller ikke hyggeligere av at frustrerte kollegaer har det med å bli agressive.

8.    Fra dumrian til helt hver dag
Som IT-arbeider har du en stjerne hos dine kollegaer, så lenge alt går bra. Når ting skjærer seg er du verdens største brødhue og kan gå rett i skammekroken, selv om problemet ligger et helt annet sted. Helt til problemet er rettet opp, da er du helt igjen, på tross av at du ikke har gjort annet enn å ta en telefon til nettleverandøren. Helt for noen timer i alle fall. Det er alltid noe som går galt igjen.

Ikke rart om mange IT-ansatte sliter med psyken.

7.    Kurs gir ikke kompetanse, men bedre lønn
Mange selskaper tilbyr kurs hvor deltakere mottar fine sertifikater. Flere av disse kursene er humbug fra ende til annen. Ofte er kursholder mindre kompetent på IT enn deg selv. Dessverre vil du også oppleve at andre mindre kompetente mennesker enn deg får drømmejobben. Nettopp fordi de har deltatt på flere kurs og kan vise til flere sertifikater. Arbeidsgivere bruker nemlig kursdeltakelse og erfaring på papiret for å finne sin nye ansatte.

Så delta derfor ofte på kurs og ta vare på papirene, de kan komme godt med neste gang du søker jobb eller vil ha høyere lønn. Å lære nye ting får du bruke fritiden til. Om du har noen vel og merke.

6.    Dine kunnskaper vil bli misbrukt
Dette er et stadig problem for IT-ansatte. Deres kunnskap blir ansett som allemannseie. Det betyr at venner, kollegaer, naboer og ukjente mennesker på fest vil ha deg til å fikse deres hjemme-PC.

At du heller kan tenke deg å slappe av på kvelden eller utføre arbeidsoppgaver i arbeidstiden er uinteressant. Her forventes det at du skal vise oppriktig entusiasme for å kunne hjelpe alle og enhver med å reinstallere Windows, fjerne virus og bestille den perfekte PC for en rimelig penge.

Hvis du er heldig får du en billig vin som belønning. Eller i verste fall enda en oppgave.

5.    Selgere og konsulenter vil gi deg skylden
Som IT-ansatt vil du jobbe tett med selgere og konsulenter. Konsulentene gjør en viktig oppgave med sin spesialkunnskap, men samarbeidet med disse kan få uheldige følger for deg.

Hvis deres opplegg ikke fungerer vil de nemlig gi deg skylden. Som unnskyldning vil de påstå at systemet fungerer alle andre steder og at det er din løsning for infrastruktur som skjærer seg. Her er det bare å stå på krava og ikke la dem lure sjefen din slik at du blir sittende igjen med svarteper.

4.    Du blir sittende med gamle systemer
De fleste bedrifter har et IT-system som er bygd opp i 80-årene eller verre, før du ble født. Drømmen om å leke med den nyeste teknologien blir ofte knust når en 386 står som serverbase. Og bytte den ut er ofte en omstendelig prosess. Det blir derfor til at du, med din utdannelse og kompetanse, blir sittende og pleie det gamle systemet og passe på at det ikke faller i koma.

Du kan i det minste glede deg med at ekte sykepleiere får langt dårligere betalt.

3.    Veteranene blokkerer veien
Det hadde selvfølgelig vært flott å kunne bytte ut dette gamle systemet med noe fint og flott. Det kan du ofte bare glemme. Her er det ofte dine kollegaer som har lengre fartstid som blokkerer veien. Etter at de har pleiet dette systemet i flere år for de en forkjærlighet for det som gjør en utskiftning umulig.

Dette kan være bra ved et stabilt system, men ofte er det kun snakk om frykt for å falle ut ved ny teknologi og frykt for at du kan hevde deg i deres felt. Det kan også rett og slett være latskap. Å bytte ut systemet er jo helt klart en stor jobb som krever mange timers nattarbeid.

2.   IT folk velger systemer som passer dem selv, ikke bedriften
IT-ansatte vil gjerne beholde jobben slik som alle oss andre. De vil derfor gjøre alle andre avhengige av deres kunnskap. Programmer og systemer som krever spesialkunnskap er derfor gode og ha. På denne måten kan de umulig miste jobben.

At disse programmene ikke er de mest effektive for bedriften er her et sekundærspørsmål.

1.    IT-folk snakker kaudervelsk for å skjule blemmer
De fleste har snakket med IT-folk på arbeidsplassen og blitt stående igjen som store spørsmål. Dette er en hersketeknikk som går igjen i alle lag, men IT-folk har en stor fordel. RAM, ROM, bits og Bytes er nemlig oftere fremmedord for andre ansatte. Ved å snakke over hodet på andre med tekniske termer og faguttrykk så makter de a skjule eventuelle feil de har gjort.

"Den windowsbaserte SQL-serveren fikk en driverfeil som medførte blue screen of death. Typisk Microsoft!" er ofte en uforståelig fremstilling av at IT-personen installerte en driver på serveren uten å ha testet den på en annen maskin først ifølge Jason Hiner.

På denne måten kan de forlate rommet med hodet høyt løftet, mens alle andre står uforstående igjen.

På den annen side er det bedre å skjule sannheten litt enn at konsulenten skal ta over og gi deg hele skylden.

Med disse hemmelighetene i bakhodet skal du være vel rustet for å jobbe som IT-ansatt. Hvis du har kompetansen på plass naturligvis. Ikke noe er mer flaut enn en IT-ansatt som har skrytt på seg vel mye under jobbintervjuet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen