Skjermbilde fra traileren til «The Interview». (Bilde: Sony Pictures/YouTube)

«The Interview» er blitt en kjempehit blant piratene

Den massive omtalen har gjort komedien svært populær.

Det sies at all PR er god PR, noe komedien «The Interview» må sies å være et godt eksempel på. Anmeldelsene, som nå har begynt å dukke opp, er kun middels gode, men den massive omtalen filmen har fått i kjølvannet av Nord-Koreas reaksjon har naturlig nok likevel skapt enorm interesse rundt filmen.

Desto mer frustrerende var det nok for mange at filmen kun ble tilgjengelig i USA etter at Sony la den ut på nettet. Kanskje ikke helt uventet tok det imidlertid ikke lang tid før den uunngåelige piratversjonen av filmen dukket opp og gjorde den tilgjengelig for de store massene, og som TorrentFreak nå melder har nedlastere simpelthen kastet seg over den mye omtalte komedien.

1,5 millioner nedlastninger på to døgn

Ifølge data som nettstedet har samlet inn ble The Interview lastet ned cirka 200 000 ganger via BitTorrent bare i løpet av de første 10 timene etter at den dukket opp, og tallet vokste i raskt tempo.

20 timer senere var det anslåtte antallet nedlastninger kommet opp i 750 000. Antallet som delte torrentfilen lå da på 100 000, som var tre ganger høyere enn bare 10 timer tidligere. Etter to døgn hadde antall nedlastninger fordoblet seg, til cirka 1,5 millioner, og i skrivende stund skal tempoet ha gått betydelig ned.

Den lovlige, digitale versjonen av The Interview har imidlertid også gjort det rimelig bra. Ifølge nettstedet Variety hadde filmen blitt lastet ned cirka 1,7 millioner ganger via de lovlige kanalene på fredag, altså to dager etter at Sony gjorde den tilgjengelig. Interessant nok skal fire av klientene ha befunnet seg i Nord-Korea.

Dro inn 1 million dollar fra kinovisninger

Som Variety meldte i en annen artikkel inntok The Interview på torsdag forrige uke førsteplassen på topplisten over de mest solgte filmene både på Google Play og YouTube Movies. Det er uvisst hvordan filmen har gjort det på de to andre lovlige plattformene Xbox Video og SeeTheInterview.com

Filmen ble for øvrig også satt opp på et begrenset antall kinoer i USA, nærmere bestemt 331 mindre, uavhengige kinoer rundt omkring i hele landet. Som Variety rapporterte dro filmen inn rundt 1 million dollar fra disse visningene på første juledag. Dette er riktignok ikke rare greiene, men Sony Pictures sa i en uttalelse at reaksjonene fra kinopublikumet var meget gode og at filmen solgte ut på mange av kinoene.

The Interview har skapt stor diplomatisk ståhei: Nå har Nord-Korea kalt president Obama en apekatt »

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen