Test

Test: SAS Braathens mobil innsjekking

Vi sitter i en taxi mellom Stockholm og Arlanda på vei hjem fra et møte. Vi har klart å komme oss fra et par timer tidligere enn forventet, og siden vi har fullprisbilletter satser vi på å booke om til et tidligere fly. Erfaringsmessig vet vi at det er trangt om plassen på avgangen vi ønsker. Her gjelder det å være tidlig ute.

Hva gjør vi så? Jo, vi tar frem mobiltelefonen, logger oss inn på nettsidene til SAS Braathens og blir møtt av en flott meny som blant annet tilbyr nettopp den tjenesten vi ønsker.

Men stopp en halv. Vi har jo allerede sjekket inn. Det gjorde vi i automaten på Gardermoen før vi reiste til møtet.

Ombooking
En kjapp kikk på informasjonssidene beroliger oss. Vi kan kansellere innsjekkingen og booke om billetten, leser vi oss til. Dessuten kan vi lese at flybilletten vi opprinnelig hadde vil stå ved lag, dersom vi booker om til en avgang som blir innstilt.

Vi snakker om SAS Braathens – et flyselskap vi har omtrent like stor tillit til som vi hadde til den tannløse mexicaneren i som spyttet skråtobakk i fordums westernfilmer. Skal vi våge?

Men nysgjerrigheten døyver angsten, så vi prøver oss. Vi legger inn etternavn og Eurobonus kortnummer (reservasjonsnummer holder for de som ikke har kort) i feltene som er satt av til dette. Sekunder etterpå dukker vår reiseinformasjon opp på mobilskjermen. Flott. Alt stemmer.

Fra menyen velger vi å kansellere gjeldende innsjekking. Det må vi som sagt gjøre før vi kan booke om til et tidligere fly. Vi trykker på knappen for å sende, og så … 

Error
Hva skjer? En stor hvit firkant dukker opp. Inne i firkanten leser vi ”Error - Internal system error – Please try later” …

Vi prøver på ny og på ny, men samme hva vi gjør klarer systemet ikke å hente opp vår reservasjon.

Skrivekrampe
Vel fremme på Arlanda må vi gå den tunge veien til SAS-luken. Vi er litt spent på om vi nå er slettet for godt, eller om vi fortsatt vil få være med hjem til Norge. Vi legger frem vårt ærend, og damen kaster seg over tastene på datamaskinen sin. Hun skriver noe, leser på skjermen og skriver videre. Etter å ha gjentatt øvelsen noen ganger kikker hun på oss. Så gyver hun løs på tastene igjen.

I det vi begynner å lure på om ombooking var noen god ide, skjer det endelig noe. Det summer i en maskin bak disken, og ut kommer et rykende ferskt ombordstigningskort. Ett til meg, og så ett til min kollega (som ikke hadde våget å prøve mobilløsningen). - Vær så god – det var de to siste plassene på flyet, sier damen bak disken.

Så kan vi lure på hvor mange av de som kom før oss i køen som hadde ”sneket” ved å sjekke inn på mobilen. Eller om det fremdeles var noen som febrilsk forsøkte å booke om med mobiltelefonen.

I så fall kom de ikke med på denne avgangen.

Kort oppsummert: Vi ønsker tjenesten velkommen. Hadde den virket etter hensikten ville den ha gjort dagen lettere for alle som reiser mye med fly. Nå virket den altså ikke - vi antar at det var noe som streika ...

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen