Test

Test: Mio Moov Spirit Flat GPS

Hensikten med en GPS til bilen er selvsagt at den skal få deg fra A til B. Det gjør da også Mios nye toppmodell, som i tillegg opplyser om hendelser i trafikken, fotobokser og fartsgrenser. Dessuten har den fått tjenesten Local Search fra Google, som lar oss finne frem til hva som helst, bare det har en adresse.

Renslig
Det første vi merker oss når vi tar i bruk Mio Spirit Flat er at kartene er helt nye. Borte er de glorete fargene, terrengformasjoner og andre overflødige detaljer. Tilbake er et diskret kart der ruten vi skal kjøre står i fokus. Det er riktig nok fremdeles muklig å velge fargetema for kartene, men uansett hvilket tema vi velger fremstår kartene som langt renere enn tidligere.

Det gjør også selve navigasjonsenheten, som har en 4,3-tommer skjerm og chassis i aluminium. Bilholderen er av sugekopp-på-viduet-typen, men den sitter godt, og ikke minst er holderen liten.

Mio Moov Spirit Flat har et brukergrensesnitt som er enkelt å forstå. Når vi skrur den på dukker det opp en meny med muligheter for å velge stedsøk, bla i lagrede favoritter, se kart, lagre stedet du er på, hente trafikkinformasjon eller utforske nærområdet. I tillegg har vi funksjonene Google lokalt søk og Mio More. Men de åtte alternativene er bare toppen av en liste med en rekke valgmuligheter. For å komme til flere valg stryker du fingeren oppover skjermen så skjermbildet følger med. Dette er en løsning vi har sett på en del mobiltelefoner, og som fungerer bra på Mio.

Bluetooth
De to tilleggsfunksjonene Lokalt søk og Mio More er avhengig av at GPS-enheten er koblet til en mobiltelefon via Bluetooth.



Vi opplevde en del problemer når vi forsøkte å pare enheten med en Bluetooth-mobil. GPS-en fungerer både som håndfri for mobilen, og som nettleser gjennom mobiltelefonens Internettforbindelse. Men for å gå fra den ene til den andre tjenesten kobler GPS-en ned Bluetoothforbindelsen og starter den opp igjen. Det skapte problemer for mange av telefonene vi testet med.

Når vi omsider fant en telefon som fikset vekslingen, så fungerte ikke de automatiske innstillingene.
Vi måtte lege inn innstillingene for den norske operatøren fra en liste. Listen er lang som et vondt år, men omsider fant vi Norge, og kunne velge vår operatør. Dette er heldigvis en operasjon vi bare måtte gjøre en gang.

Søk
I det vi starter "Mio More" får vi opp tre alternativer: vi kan bruke "Lokalt Søk", som er det samme som lokalt Google Søk, vi kan sjekke været, eller vi kan tilkalle veihjelp. Værvarselet er hentet fra AccuWeather, og begrenser seg til varsel for fem byer rundt om i verden. Men i Norge kan du bare velge Oslo og Bergen. Nederst i menyen finner vi forøvrig det Al Qaida-inspirerte menyvalget "fjern denne byen".

Det første vi gjør før vi kjører på tur med en GPS er å legge inn adressen til ankomststedet. På Mio Moov Spirit Flat starter det med at vi trykker på Finn, og deretter kan vi søke i fritekst på gatenavn, nøkkelord, steder i nærheten, eller ved å velge et punkt på kartet. QWERTY-tastene på skjermen er enkle å betjene, og mens vi skriver dukker ulike alternativer opp. Skal vi til urtegata trenger vi bare skrive Urt.

Løsningen der vi kan skrive en adresse uten først å måtte velge land og by er meget bra. Søket er raskt, og vi slipper problemer med adresser som ligger i grensen melom ulike postnumre. Om bilen er i fart må vi bekrefte at det vi er passaasjer i bilen før vi kommer videre. Her er det selvsagt mulig å jukse, men da er du i alle fall advart.



Trafikkinfo inkludert
Under kjøreturen vises ruten vår tydelig med en grønn strek. Ved hendelser som køer, ulykker, veiarbeid og så videre, dukker det opp et skilt på kartet, i tillegg til at vi kan lese detaljer om hendelsen på en infoskjerm.



I praksis fungerer det greit, om enn ikke helt knirkefritt. På vei mot Hønefoss får vi beskjed om at veien mellom Sandvika og Sollihøgda er stengt på grunn av veiarbeid. Dette veiarbeidet ble avsluttet for flere uker siden, og veien er nå åpen. Men høvedveien gjenom Hønefoss er gravet opp, og de nærmeste alternative veiene er skioltet med gjennomkjøring forbudt. Ingen av disse opplysningene kom frem på Mio Moov Spirit Flat da vi testet tjenesten.

Tilleggsinformasjon
Ved å trykke på informasjonen opp i høyre hjørne på skjermen får vi tilgang til mer informasjon om kjøreturen. Blant annet er det her vi kan se hvor fort vi kjører. Men vi savner å kunne ha dette feltet fremme hele tiden. Etter noen sekunder forsvinner opplysningene, og vi må trykke på nytt om vi vil se den. Vi kan også hente opp en side som viser hvor på ruten vi befinner oss (i forhold til total avstand) samt en del statistikk.

De nye kartene er svær behagelige å lese, i duse farger og med omriss av bygninger, i alle fall i byene. Noen sentrale bygg er også lagt inn som 3D-modeller.

Det finnes en egen meny for instillinger (Min Mio), og i de ulike skjermbildene kan vi trekke frem en tilleggsoversikt som også inneholder noen valg. Under "Rutevalg" kan vi blant annet velge om vi ønsker å bli loset korteste eller raskeste vei, definre vegtyper vi ønsker å unngå, sette 2D/3D, definere varsler, skru på/av logging, registrering av kjørelengde og så videre.

Stemmeveiledningen fungerer bra, selv om vi er litt uvant med GPS-utstyr som snakker radikalt bokmål. Vi skal ikke fortsette "rett frem", men "rakt framover".

Det er også mulig å trykke på "pause", slik at du slipper å høre gnål om at du må snu, dersom du velger å ta en avstikker fra ruten - for eksempel for å fylle bensin. Å finne nærmeste bensinstasjon kunne ikke vært enklere. Her er egne menyknapper for såvel bensinstasjoner som parkeringsplasser og minibanker. For å åpne menyen der vi kan velge pause er det bare å betøre kartet. Da får vi også opp mulighet for å velge alternativ rute, eller legge til steder vi vil kjøre innom.

PC
Den medfølgende programvaren MioMore Desktop 2, lar oss enkelt overføre innhold mellom PC og GPS. De frste gangene vi koblet til GPS-en fikk vi riktig nok feilmelding på skjermen, og måtte kjøre en "reset" på mottakeren. Vi sliter også med å komme inn på sidene Mio på nettet, angivelig fordi det er en feil under kommunikasjonen med Mios server (vi har Internett-forbindelse på PC-en).

Programmet lar oss også organisere snarveiene på GPS-enheten, så vi kan plassere de mest brukte øverst, og slette de vi ikke har behov for.

Om vi bruker dette som en musikkspiller kan vi organisere musikken via PC. Vi kan også hente mer trafikkrelevant informasjon dersom v har valgt å la GPS-en logge turene våre. Kjekt for den som skal føre kjørebok.

Noe smårusk til tross, er dette en av de mer brukervenblige GPS-ene vi har hatt i bilen. Den inneholder kart over hele Europa, også Øst-Europa, og veiledningen vi får er god, også i problemkryss med flere kjørefelt og mange valgmuligheter.







Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen