Test Xbox One

Med bevegelsessensoren Kinect kan du styre enkelte spill med hendene dine. (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

Endelig er Xbox One i Norge – slik er den i bruk

Vi kaster oss over den nye konsollen.

Microsofts Xbox One har nå funnet veien til norske butikkhyller – omsider vil noen si. Konsollen har allerede vært i salg i flere land siden slutten på 2013, og vår søsterside Gamer.no fikk kikket nærmere på Microsofts nye storsatsing for over ni måneder siden. 

Til sammenligning har Microsofts argeste konkurrent når det kommer til konsoller, Sonys PlayStation 4, vært mulig å kjøpe siden starten av 2014. Så er spørsmålet om ventetiden på en norsk Xbox One har vært verdt det eller ikke?

Siden vi har testet Xbox One før norgeslanseringen, er det en europeisk modell vi har brynet oss på. Vi har derfor tatt denne som utgangspunkt, men vi har også prøvd den norske Xboxen under dagens lansering hos Microsoft.

Stikker seg ikke ut i mengden

Foto: Ole Henrik Johansen, Hardware.no

Utgaven vi har fått inn inneholder Microsofts' stemme- og bevegelsessensor Kinect, men det er likevel slik at du kan velge å kjøpe en utgave uten denne om du vil.

Det første som slår oss er vekten på hele pakken, for den er faktisk ganske tung. Med i esken finner vi en massiv strømforsyning, en håndkontroller, et hodesett med mikrofon, en HDMI-kabel og Kinect-enheten i tillegg til selve konsollen.

Foto: Ole Henrik Johansen, Hardware.no

Microsofts nye Xbox One er en forholdsvis stor enhet. Konsollen kan ved første øyekast minne om en retro VHS-spiller fra det glade 80-tallet, hvor de ytre målene gjør at den sklir rett inn i stereobenken din. Selskapet har valgt å gå for en blank plastoverflate som utgjør halve fronten, mens den skifter over til venstreside på toppen av konsollen.

Den delen som ikke består av blank plast har et rillemønster med en matt overflate. Mellom rillene kan varm luft fra maskinvaren passere ut via en stor vifte i toppen av konsollen. Denne gjør en svært god jobb og kamuflerer støy effektivt. Det er tydelig av Microsoft ikke vil ha flere Xboxer i retur. På fremsiden av konsollen finner du ellers bare plateinngangen for den innebygde Blu-ray-spilleren, sammen med en advarsel om at konsollen ikke må flyttes mens det er en plate i den. 

Den blanke, sorte plastoverflaten er ganske utsatt når det kommer til støv, fettflekker og riper. Konsollen er med andre ord helt strøken den dagen du pakker den opp, men vil mest sannsynlig være plaget av ulike ytre påvirkninger etter det. Xbox One er langt i fra stygg, men utspiller heller ingen rolle som blikkfang i stuen din. Her må vi si at utseende til Sonys PlayStation 4 fenger oss mer.

Foto: Ole Henrik Johansen, Hardware.no

Stor og klumpete er også noe som slår oss når vi henter opp Kinect-enheten fra esken. Den er også laget i blank, sort plast, der overflatene på fremsiden er speilblanke. Kinecten inneholder både en mikrofon som lar deg snakke til den, og et kamera som fanger bevegelsene dine. I tillegg har den en såkalt «IR-booster» som tar imot signaler fra andre fjernkontroller, som for eksempel kontrollen til dekoderen din. På baksiden har den også montert en vifte for å holde den avkjølt. 

Under overflaten er de viktigste endringene

Selv om ikke selve designen på konsollen er blant de mest innovative, er det under panseret at de viktige forandringene ligger. På samtlige av sine tidligere konsoller har både Microsoft og Sony brukt prosessorarkitekturer som ikke har vært forenlige med hva vanlige PC-er bruker. Dette har gjort at spillprodusenter har måtte lage ulike utgaver av samme spill om de ville tilby det til alle spillere der ute.

Ved å ta i bruk x86-plattformen i form av prosessorer fra AMDs Jaguar-serie, er jobben nå forenklet for spillprodusentene. Det vil forhåpentligvis bidra til at spillene blir viet mer tid til innhold og funksjon, enn tilpasning til de ulike plattformene. 

Xbox One har samme mengde lagringskapasitet som sin rival PlayStation 4, hvilke betyr at du har 500 GB til rådighet. Under vår testperiode var vi aldri i nærheten av å fylle disken til randen, men skulle du trenge mer, må du starte å slette innhold eller koble til en ekstern harddisk. Det er nemlig ikke mulig å skifte ut harddisken som på PlayStation 4.

En blandet spillopplevelse

Blant lanseringsspillene vi har testet finner vi FIFA 14, Dead Rising 3 og Forza Motorsport 5. På lanseringsdagen kan du derimot velge blant hele 66 spill.

FIFA14 må vi ærlig innrømme at ser ut som FIFA-spillene har gjort de siste fem årene, muligens med noe bedre grafikk. Spillerne virker dog å være enda mer tungrodde, eller såkalt realistiske enn tidligere, uten at det er noe morsommere å løpe etter ballen av den grunn. 

Dead Rising 3 gir mye av den samme opplevelsen. Vi ser langt flere zombier enn før og de dystre byomgivelsene fortsetter så langt øyet kan se. Annet enn det slår grafikken oss mer som en evolusjon enn en revolusjon i forhold til forrige generasjons konsoller på disse spillene. 

I Forza 5, en av Microsofts største og viktigste lanseringstitler, får vi imidlertid litt av nykonsoll-følelsen tilbake. Med konstante 60 bilder i sekundet suser vi nedover de asfalterte Alpene, og vi opplever Top Gears velkjente testbane mer virkelighetstro enn noen gang tidligere. Grafikken er med andre ord steg videre i riktig retning. 

Bilene minner om rene fotografiene sett utenfra, og selv interiøret i bilene har Forza-utvikleren Turn 10 endelig fått til på en realistisk måte. Om en intetanende skulle komme snikende mens du spiller, er sjansen stor for at han tror du ser på en TV-sending – og ikke et spill.  

Uten å gå inn på selve spillopplevelsen, som vår søsterside Gamer.no har tatt seg av, virker alt med andre ord å være vel og bra der vi fyker bortover banen sammen med flere titalls spektakulært godt modellerte biler. Når vi stopper opp for å betrakte omgivelsene nærmere forstår vi imidlertid at utvikleren har måtte gjøre noen harde prioriteringer for å få til dette. 

Hmmm...er er det noe rart.
Hmmm...er er det noe rart.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Tilskuerne, som det kryr av på tribunene ved løpsbanene, består fortsatt hovedsakelig av stive pappdukker i tillegg til et fåtall levende karakterer. Andre detaljer som flagg står like stive til tross or at vi befinner oss på toppen av Alpene, samt at enkelte strukturer er lavoppløste. Alle de tusenvis av trærne som hjelper til med å avgrense banen, består dessuten av de samme to-tre bark- og barteksturene.

Den nye maskinvaren i Xbox One virker ikke er sprek nok til å gi grafikken de helt store løftene i forhold til den forrige spillkonsollen til Microsoft – som har holdt fortet de siste åtte årene. Samtidig er de lange lastetidene fortsatt noe du må holde ut med. 

Selv om konsollen snart er inne i sitt andre år på markedet, snakker vi likevel om tidlige spill. Utviklerne har fått flere nye teknologier og spillmotorer å leke seg med, og det tar naturlig nok tid å finne formen som utnytter disse til det ytterste. Det er få i dag som måler Xbox 360 på grafikken i Project Gotham Racing 3 eller Perfect Dark. Det er heller stortitler som Halo Reach og GTA 5 som forteller hvor konsollen befant seg rent kraftmessig, og vi forventer å se en lignende grafikkutvikling med Xbox One i de neste årene.

Bli med til neste side der vi ser nærmere på Kinecten »

Gå til side

Microsoft Xbox One

Microsoft Xbox One (inkl. Kinect)

Microsoft Xbox One   Les mer »

Microsoft Xbox One (inkl. Kinect)   Les mer »

Kommentarer (57)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen