Test Tesla Model S

(Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Elektromotoren hviner idet 2,1 tonn aluminium og batterier kastes avgårde

Vi har testet teknologien i elbilenes konge.

Det er lyden du kommer til å huske best. Lyden av 421 elektriske hestekrefter som spinner opp elektromotoren og skyter frem 2,1 tonn med batterier og aluminium, mens du moses inn i seteryggen. Lyden av elektriske krefter som virkelig slippes løs, det som kan være fremtidens drivkraft.

Første gang du hører det, er det litt som å være i kontroll over et romskip, med alle muligheter til å ta det opp til lysets hastighet. Men i motsetning til en gigantisk farkost er ikke vi på vei ut i verdensrommet: Vi ligger på E18 ut av Oslo. Og vi har ikke et mylder av knapper, spaker og brytere foran oss. Vi har et ratt. Og en 17-tommers skjerm. 

Tesla Model S har tatt Norge med storm, og er nå den desidert mest solgte bilen her til lands akkurat nå. Men den er på mange måter mer enn bare en doning på fire hjul. Lille Tesla prøver nemlig å etablere seg i en industri som bare de siste fem årene har sett giganter falle som korthus: Saab, General Motors og Chrysler. Likefullt satser Tesla som juling, og de gjør det altså med noe så utradisjonelt som elbiler.

Med mangemillionær og PayPal-grunnlegger Elon Musk i spissen, mannen som forøvrig er gal nok til å bygge romraketter og drømme om hypertog på si, er også Tesla noe annet enn den tunge Detroit-industrien man normalt forbinder med amerikanske biler. Det er et barn av selveste Silicon Valley – den ikoniske dalen utenfor San Francisco som har brødfødd den digitale revolusjonen, via selskaper og institusjoner som Intel, Parc, Apple, Facebook og mange, mange flere.

Men om det er nok til å skape en suksesshistorie, teknologibomber av noen biler, kvalitet og ikke minst profitt over tid – det gjenstår fortsatt å se. For å få et innblikk i opplevelsen som får nordmenn til å gå mann av huse for denne teknologispekkede bilen tok vi den med på en omfattende test. Over to døgn kjørte vi flere hundre kilometer på alt fra motorveier og kystveier, via grusfylte byggeområder til norske fjellveier, med et kamerateam på slep.

Det som skjer de neste 4,4 sekundene er rett og slett fenomenalt.

At Model S byr på mye teknologi skjønner du allerede første gang du går mot den med nøkkelen i lomma. Når du nærmer deg den vil en sensor i bilen oppdage nøkkelen, for så å åpne dørhåndtakene. Alle fire ligger nemlig felt inn i dørene, men så snart du nærmer deg spretter de frem. Håndtakene er heller ikke av den tradisjonelle typen – det er ingen mekanisk kobling mellom håndtaket og låsen, men det er en god porsjon elektronikk.

En liten berøring på innsiden av håndtaket og låsen frigjøres, og du kan sette deg inn. Med sikkerhetsbeltet påspent er det bare å sette bilen i «drive» og kjøre avgårde – uten en eneste lyd, eller med nøkkelen noen form for tenningslås. Så lenge nøkkelen er med, kan bilen kjøres.

Reisen vår startet onsdag før påske, på Skøyen i Oslo. I steikende sol plukket vi opp en relativt fersk Model S, av typen P85. Dette er den kraftigste av tre grunnmodeller Tesla tilbyr, og den har en startpris på 607 800 kroner. Dog, med alt tilbehøret pressebilen vi lånte var lastet med bikket prislappen 750 000 kroner. Like fullt er det småpenger sammenlignet med hva du må ut med for bensin- og dieselbiler av lignende kaliber i Norge. Andre elbiler kan ganske enkelt ikke måle seg.

Vel vitende om at dersom noe gikk skeis de to neste dagene stod vi trolig ansvarlig for denne summen, prøvde vi å sette oss komfortabelt til rette i sportssetene. 

Se også bildeserien i vårt fotoessay:
Vi tok med Tesla på langtur »

En helnorsk helgetur

Med sikkerhetsbeltet påspent er det bare å sette bilen i «drive» og kjøre avgårde – uten en eneste lyd 

Å planlegge en langtur i Norge med en bil drevet av strøm, kan første gang by på litt mer knoting enn hva som er tilfelle med en bensin- eller dieselbil. Ladestasjonene teller nemlig langt færre enn pumpene, men vi skulle snart lære at det egentlig ikke var et kjempeproblem.

Opprinnelig ønsket vi å kjøre fra Oslo til Bergen, men tanken på kjøre en bil med 2,1 tonn hvilende på sommerdekk over Hardangervidda i starten av april, slo oss raskt som lite smart. Valget falt til slutt på det som er en normal helgetur for mange nordmenn: Vi skulle komme oss fra byen og til hytta. Destinasjonen ble Hafjell via superladeren i Lillehammer, med en solid omvei lagt inn for å få opp lengden på turen.

Med fulladet bil i Oslo skulle vi ta E18 sørover til Asker, og følge fylkesvei 167 og riksvei 23 til vi kom frem til det lille tettstedet Hyggen i Røyken kommune. Derfra kjørte vi utover langs Drammensfjorden, gjennom Oslofjordtunellen, før vi pekte panseret nordover etter en rask tur gjennom boligfeltene på Nordstrand. Siden hele turen skulle filmes måtte vi kjøre litt ekstra her og der, men samlet sett er ruta vi valgte rundt 350 kilometer lang én vei, noe som ikke burde være et problem for Teslaen – men vi var lenge usikre på hvordan rekkevidden ville påvirkes i det kuperte norske terrenget. I Lillehammer skulle vi lade opp igjen, kjøre til hytta på Hafjell og dra ned til Oslo igjen den følgende morgenen.

Tur-retur må vi altså fylle den metaforiske tanken én gang for en reise på totalt rundt 600 kilometer.

Vill akselerasjon

Etter en fem minutters gjennomgang fra en av Tesla-representantene kunne vi med et lett tapp på girvelgeren bak rattet kjøre avgårde, uten en eneste lyd. Vi la oss inn på E18, og den første muligheten til å klemme pedalen til bunns bød seg.

Det som skjer de neste 4,4 sekundene er rett og slett fenomenalt. Model S er uten tvil en bil som flørter, og den vil gi deg et sug i kroppen. Med klampen i bunn tar det ikke mange millisekundene før du skjønner at du har sluppet løs et villdyr: Fra den gigantiske batteripakken har du nettopp åpnet en foss av elektroner som spys inn i elektromotoren.

De neste millisekundene er alt helt stille.

Så begynner du å høre lyden du neppe glemmer med første, fra dypt nede i bilens hjørner.

Det er lyden av en elektromotor som spinner opp: Et kraftig hvin som blir både kraftigere og bredere etterhvert som hjulene for alvor griper fast i den knusktørre asfalten. Like etter vil det slå deg som smått utrolig at det neste som skjer er at dine 2,1 tonn med metall er det som nå akselereres opp til en vanvittig fart, vanvittig raskt. 

Bilen skytes fremover og moser deg godt inn i setet – vennlig, men bestemt – alt i løpet av det første sekundet. Noen sekunder senere passerer du 80 kilometer i timen, og elektronikken i bilen klemmer den automatisk litt nærmere asfalten for å senke luftmotstanden. Derfra lever du, med lyden av dekkene mot asfalten og luften som komprimeres mot frontruta, i en liten boble de neste tre sekundene.

Og godt er det å være «alene». Det er ikke til å unngå å se ut som en idiot de første gangene du gjør dette; med tidenes største glis og øyene på vidt gap.

Det er en følelse det tar tid å bli vant med, og du blir raskt fartsblind der du suser frem i kollektivfeltet periodevis irritert over alle bussene som har forvillet seg dit.

Akselerasjonen kommer fra en trefaset vekselstrømsinduksjonsmotor med fire poler. At Tesla bruker denne motortypen, og ikke den magnetbaserte som mange andre har valgt, har en ekstra bonus utenom en hinsides akselerasjon. Det trengs nemlig ikke like mange av de sjeldne mineralene når denne produseres, som det gjør når magnetmotorene skal lages. Det gir mer stabil og rimeligere tilgang på råstoff når bilen skal skrus sammen.

Men Model S byr på mer enn solid akselerasjon. På innsiden kommer teknologien til syne »

Gå til side

Kommentarer (107)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen