Test Logitech G933

Logitech G933 (Bilde: Kristoffer Møllevik, Tek.no)

Logitechs nye hodetelefoner er digre og lysende

Men surroundlyd i hodetelefoner, fungerer egentlig det?

G933 er Logitechs nye topp-hodetelefoner; et trådløst beist med 7.1 Dolby Surround, mikrofon og programmerbare G-knapper. Og lys, for de som ikke synes lyd er nok.

G933 følger i fotsporene til G930, som ble lansert for over 5 år siden; noe som praktisk talt gjør den til en dinosaur i en teknologisk verden der produsenter ser ut til å årlig kaste ut nye eller såvidt oppgraderte produkter slik at vi ikke skal glemme at de finnes. Men ikke Logitech. Forgjengeren, G930, er så gammel at iPhone 4 var fersk på markedet da hodetelefonene ble lansert. Nå er selvsagt ikke oppdateringsbehovet like stort med hodetelefoner, og G930 har på mange måter klart seg bra siden lanseringen; på andre måter ikke.

Digert, og moderne på grensen til futuristisk

logitech-g.
Foto: Logitech

Ett av områdene der tiden tydeligvis ikke har vært så snill med G930, er på designfronten. Der G930 hadde et forholdsvis enkelt og veldig «rent» design uten unødvendig vissvass, er G933 hodetelefonene for den moderne «gamer» som skal drive e-sport, spille på lan eller lage spillvideoer på YouTube. Det er blitt til alt annet enn en minimalistisk affære.

Én ting er størrelsen; for G933 er massive. Hodetelefonene ser i grunn ut som et par høyteknologiske hørselvern for militært bruk, sendt tilbake i tiden fra år 2030 (såfremt Skynet ikke vinner, selvsagt). Når vi tenker oss om, får de oss til å tenke på den avanserte stridsdrakten fra Crysis-spillene.

Til tross for størrelsen er vekten relativt beskjeden, og slår inn på omtrent 370 gram her hos oss. Dette er takket være utpreget bruk av lette materialer som plast, men hodetelefonene er likevel komfortable å bruke. Selve øreklokkene er store og romslige, med myke, gode puter i pustende tekstil.

Forgjengerens puter var laget av noe som antakeligvis er imitert lær, noe enkelte brukere klagde på ble klamt under lange spilløkter i varmt klima. Puten på selve bøylen er i samme, passelig myke materiale. Kjernen i bøylen er i metall, og fjærer slik at hodetelefonene holdes godt på plass, uten å føles «klemt» på.

Ulempen med bruken av plast er at festepunktet for selve øreklokkene blir et svakt punkt. Dette var et problem med forgjengeren. Undertegnedes utgave av disse har vært i aktiv bruk i to år, har falt i gulvet to ganger, og begge gangene har plastbøylen knekt på et svakt punkt i konstruksjonen.

Etter to møter med gulvet så forgjengeren slik ut; venstre side har blitt reparert med Dremel og strips.
Etter to møter med gulvet så forgjengeren slik ut. Høyre side har blitt reparert med Dremel og strips, venstre side venter på tur. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

På G933 ser denne biten ut til å være forsterket, men det er fortsatt hard, sprø plast, så vi ville sørget for å legge hodetelefonene på et trygt sted når de ikke er i bruk (Tips: bjärnum-knaggene fra IKEA er fine til hodetelefoner).

Hva skal vi med alt lyset?

Alt skal jo liksom lyse for tiden, og Logitech skal ikke være noe dårligere enn de andre. Logoen og en tykk stripe på hver øreklokke skal kunne lyse opp i omtrent akkurat de fargene du ønsker (RGB, 3 kanaler med 255 mulige lysnivåer, over 16 millioner ulike fargekombinasjoner). Du kan også velge å la hodetelefonene veksle farger automatisk, eller du kan sette på en «pusteeffekt» der lyset pulserer av og på. Du kan til og med velge hastigheten på denne effekten selv. Det store spørsmålet blir da: Kan dette brukes til noe nyttig, annet enn som trafikksikring når du spiller ute i gata?

Mange valgmuligheter. Noen nyttige?
Mange valgmuligheter. Noen nyttige? Foto: Skjermbilde
Hva med rødt lys hvis du er Darth, grønt hvis du er Luke? Ikke veldig nyttig, men det hadde jo vært litt gøy, om ikke annet.
Hva med rødt lys hvis du er Darth, grønt hvis du er Luke? Ikke veldig nyttig, men om ikke annet hadde det jo vært litt gøy. Foto: EA Games

Vi kan tenke oss til et par nyttige ting vi kunne brukt dette til, men som ikke fungerer siden det ikke er noen spill som støtter slike funksjoner; så vidt vi vet i alle fall. Men det kunne for eksempel være at hodetelefonene skiftet farge etter hvor mye liv og ammo vi hadde igjen i for eksempel Battlefield 4, slik at vennene våre kunne hjulpet oss deretter. Og hadde det ikke vært litt gøy hvis de i Star Wars Battlefront ble røde når du spiller som Darth Vader, og grønne hvis du er Luke? Men nei, da måtte nok spillutviklerne ha tilrettelagt for det. Eller de kunne rett og slett skiftet farge etter hvor mye batteri det er igjen. Men nei, fortsatt ikke.

Du kan programmere fargene til ulike profiler, slik at hvis du vil kan hodetelefonene ha forskjellige farger når du spiller ulike spill. Du kan jo bruke det slik at de rundt deg vet hvor mye du kan forstyrres eller ikke. Online multiplayer? Rød farge; ikke forstyrr! Enspiller? Blå farge; fritt fram! Og det kan kanskje være nyttig når mora di leter etter deg blant tusenvis av andre gamere på The Gathering i et mørklagt Vikingeskip. Da kan du jo skille deg ut ved å stille lyset på G933 til frenetisk blinkende sjokkrosa, slik at hun slipper å gå rundt og rope.

Ja vi elsker trådløst 

logitech08.
Den trådløse senderen kan oppbevares i selve hodetelefonene når du er på vei til LAN.. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Kabler er djevelens verk, mener i alle fall undertegnede. De tar plass, lager rot, samler støv, er i veien når du skal koble til og fra nye ting, gjør at du ikke kan bevege musa fritt og dør, lager rot, er ikke lange nok, de er sårbare for brudd, lager rot, floker seg i lomma og låser deg til skrivebordet. Ting som ikke er et problem med trådløst utstyr.

Logitechs digre, trådløse datamus er for eksempel en redaksjonell favoritt: Les hvorfor vi gir den hele 9 av 10 poeng i testen vår »

På en annen side kan trådløs teknologi noen ganger fremstå som sort magi, og det er som regel enklere å feilsøke en defekt USB-kabel eller lignende, enn å søke etter forstyrrelser i radiobølgene som den trådløse teknologien baserer seg på. Men trådløst er veldig praktisk; vi trenger for eksempel ikke sette samtalen med spillkameratene på pause når vi skal hente oss en kopp kaffe mellom kampene. Og vis meg det husarbeidet som ikke blir bedre av musikk på øret! Vi elsker trådløst, det er rett og slett herlig, så lenge det funker.

G933 er stabilt og fint på dette punktet, og vi har ikke opplevd noen tilkoblingsproblemer. G930 hadde en tendens til å falle inn og ut en gang i blant, men dette har vi altså ikke opplevd med G933. I undertegnedes leilighet på noe over 70 kvadratmeter har vi full dekning uansett hvor vi beveger oss, i etasjen under begynner det å skurre litt hvis vi ikke står stille, og i kjelleren er det mer eller mindre dødt. Men dette er i grunn veldig bra, og det viktigste er jo uansett at rekkevidden holder fra datamaskinen og til kjøleskapet.

Skulle du likevel behøve det, kan hodetelefonene kobles til hva det skulle være via mini-jack, og det følger med en egen med en håndfull knapper for å styre de viktigste funksjonene. Dette var ikke mulig på den forrige utgaven, og gjør det mulig å bruke hodetelefonene med langt flere ting enn bare datamaskinen. Det kan dessuten være helt nødvendig hvis du befinner deg på et sted med mye forstyrrelser i hodetelefonenes frekvensområde (2,4 GHz), for eksempel på et datalan, der det kan være flere med samme type hodetelefoner.

logitech13.
Så lenge senderen har strøm kan du koble til hva som helst med mini-jack; her har vi koblet til telefonen og henter strøm fra et nødbatteri. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Du kan også bruke mini-jack-inngangen samtidig som den trådløse tilkoblingen. Da blir det mulig å for eksempel ha den vanlige lyden fra datamaskinen, og for eksempel koble til telefonen via mini-jack, slik at du ikke trenger å stoppe spillet bare på grunn av at noen ringer. Eller noe som kan være enda mer nyttig: Du kan kjøre et kommunikasjonsprogram som f.eks. Skype via en tilkoblet telefon eller et nettbrett, og justere volumet på lagkameratene dine uavhengig av spillet.

Det kan for eksempel være svært nyttig i spill som DayZ, der du har stort behov for å høre omgivelsene dine når du sniker deg rundt fra bygning til bygning, mens det i bil kan være vanskelig å høre lagkammeratene på brunn av motorbråket.

Logitech oppgir batteritiden på hodesettet til tolv timer uten lyseffekter, og åtte timer med lyseffekter; målt på 50 prosent volum. En dvale-funksjon hjelper deg å spare strøm hvis du glemmer å skru hodetelefonene av når de ikke er i bruk. Dette gjør at de fleste antakeligvis ikke trenger å lade hodetelefonene oftere enn hver andre eller tredje dag, avhengig av bruken. Her brukes hodetelefonene til arbeidsmusikk på dagtid og spilling på kveldstid, og da må det lades daglig. Batteriet kan også byttes ut, men vi har hverken fått øye på ekstra batterier eller ladere på markedet, så det gjenstår å se hvor nyttig akkurat den funksjonen ender opp med å bli.

Du finner flere hodetelefontester på vår samleside »

På neste side skal vi se mer på programvaren og lydkvaliteten »

Gå til side

Logitech G933   Les mer »

Kommentarer (33)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen