Test LG 360 VR

LG 360 VR bruker mobilen som pekeplate. Det er en veldig smart løsning som forutsetter at mobilen ikke er låst oppi VR-brillene under bruk. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

LG gir oss mobil VR på en annerledes måte

LG 360 VR har innebygde skjermer og koster flesk, men er den verdt det?

Da LG lanserte sin toppmodell G5 tidligere i år, var det sammen med et lite ras av tilbehørsprodukter. Produsenten omtalte utvalget som G5 og venner, og en av disse vennene har vi nå fått stifte bekjentskap med. Produktet heter 360 VR, og er litt forenklet LGs konkurrent til Samsungs Gear VR. Men LG  har en veldig annerledes tilnærming enn Samsung har valgt.

Der de fleste  mobile VR-løsninger baserer seg på mobilskjermene vi alt går rundt med, og en brille til å putte mobilen oppi, har LGs løsning egne skjermer, og en kabel ned til telefonen.

Dette blir altså litt som en Oculus Rift eller HTC Vive til mobiltelefonen, men sammenlikningen stopper også der. Forskjellene i spesifikasjoner og ytelse er naturlig nok store fra PC til mobil.

Hardplast er ubehagelig å ha på seg

LGs VR-hodesett har naturlig nok en rekke spesifikasjoner, og vi kommer tidsnok til dem. I første omgang må vi bare innom ergonomien.

LG 360 VR

Vekt: 134,3 gram
Oppløsning: 960 x 720 piksler per øye
Tilkobling:  USB type-C

Passer til: LG G5
Innhold: Youtube,
Tilpasning: Juster avstanden mellom linsene, fokusjustering per øye
 
Pris: Fra 2 500 kroner
Totalpris: Rundt 8000 kroner med LG G5
 
Finn laveste pris på Prisguide.no (kommersiell partner)

Produktet koster i skrivende stund hele 2500 kroner, og brillen virker foreløpig bare sammen med LGs egen toppmodell. Vi har forsøkt å koble den til flere telefoner med USB type-C-kontakt i bunnen, og G5 er den eneste som reagerer.

For et såpass spesialisert produkt til denne prisen, er det påfallende at både komfort og utesperring av lys har blitt nedprioritert. Under lanseringen gjorde LG et stort poeng av at 360 VR har lavere vekt enn konkurrerende løsninger. Dermed kan det virke som om snarveiene er tatt for å holde vekten nede.

Men, alvorlig talt, LG. Det er ingen andre enn dere på kloden som lager påkostede VR-briller utelukkende av hardplast. 360 VR har ikke ekstra polstring noen steder. En neseklype i bittelitt mykere plast er alt vi har å hjelpe oss med, og passer ikke den perfekt så er 360 VR direkte vonde å ha på seg.

Og det er før vi snakker om lyset som trenger inn fra alle kanter rundt brillen. Lystett er dingsen slett ikke. Med andre ord kan vi fastslå allerede før vi har kommet skikkelig i gang at Gear VR er vesentlig mer behagelig å ha på. Selv om de er aldri så mye tyngre enn disse her.

LGs konsept er godt, det er bare synd brillene hverken er gode å ha på, eller har særlig innhold å rutte med.
LGs konsept er godt, det er bare synd brillene hverken er gode å ha på, eller har særlig innhold å rutte med. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Hakking og utvasket bilde

Du kan justere fokus for hvert øye, og det er også mulig å velge avstand mellom de to linsene.
Du kan justere fokus for hvert øye, og det er også mulig å velge avstand mellom de to linsene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Så fort jeg går igang med selve brillen er det en opplæring som skal gås gjennom, før nedlasting av innhold i LGs apper. Allerede i opplæringen er det tydelig at 360 VR har store problemer med å henge med. På stillestående grafikk virker det tidvis som om LGs briller har bedre pikseltetthet enn Samsungs alternativ som bruker linser rett over en vanlig mobilskjerm med 1440p-oppløsning.

Men så fort jeg snur på hodet vaskes bildet ut, og det småhakker litt.

Etter å ha jaktet litt på iskrem og fjell i diverse opplæringssnutter, tas jeg inn til landingsskjermen for LGs VR-opplevelse. Det var her innholdet skulle vært.

Av tredjeparts apper til 360 VR teller vi hele tre stykker, hvorav én er en Youtube-løsning. Heldigvis har den støtte for 360-videoer fra Googles videotjeneste, og dermed har vi tilgang på en god del innhold allerede her.

Ellers er det innholdsarkivene Jaunt og Epiq VR som følger med. Kun førstnevnte fikk jeg til å virke skikkelig, mens Epiq VR stort sett viste det som tilsvarer LG G5s spinnende badeball eller timeglass.

Hvor er egentlig innholdet?

Innholdsmessig er det faktisk ganske mye morsomt i Jaunt-portalen, og en del av det er virkelig forseggjort om enn ikke alltid så eksklusivt for løsningen. En av de få tingene som fikk meg til å glemme hvor ubehagelige LG 360 VR er å ha på, er animasjonssnutten «Invasion!», som handler om to kaniner som krangler litt med romvesener.

Men noe innhold utover bilder og video i 360 er det ikke i utvalget, og for denne typen nye opplevelser er det strengt tatt bråstopp ganske fort om ikke innholdet er på plass. Til sammenlikning er Oculus Store for Samsungs Gear VR stappfull av innhold – både video, spill og applikasjoner.

Produsenten selv sier at det er støtte på vei for Googles Cardboard-løsning, men at det først er de nyeste versjonene at Googles API-er støtter eksterne skjermer. De sier også at når den tid kommer, vil appene dukke opp i LGs egne applikasjoner. Det håper vi de gjør, for selv om inneværende Cardboard-app er forbi 1.7-versjonen som skal ha fått støtte for eksterne skjermer, får vi ikke opp noe mer innhold inni brillen.

Det er enkelt nok å sette opp 360 VR-applikasjonene, men utvalget av innhold er stort sett begrenset til Youtube og det innholdet man lager selv. Apper og spillopplevelser kan man foreløpig glemme.
Det er enkelt nok å sette opp 360 VR-applikasjonene, men utvalget av innhold er stort sett begrenset til Youtube og det innholdet man lager selv. Apper og spillopplevelser kan man foreløpig glemme. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ellers kan man naturligvis lage innhold selv, enten med mobilens kamera, eller ved å bruke LGs 360 Cam.

Det er enda en irritasjon her jeg ikke har nevnt så langt. Brillene har innebygget maskinvare for å spore bevegelser, men sammenliknet med gyroskopet og akselerometeret i en mobiltelefon virker denne løsningen svært upresis. Flere ganger har jeg gått ut av en gitt VR-opplevelse bare for å måtte nullstille et perspektiv som har stått delvis på høykant. Det var horisontalt da jeg begynte.

Konklusjon

LGs konsept for VR-briller er spennende og annerledes fra det som råder på mobil-VR-fronten i dag. Men den gode idéen faller helt gjennom på gjennomføring.

For å bruke LG 360 VR må du ha produsentens toppmobil ved siden av; LG G5.
For å bruke LG 360 VR må du ha produsentens toppmobil ved siden av; LG G5. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Med en prislapp på 2500 kroner er brillene mer enn dobbelt så dyre som Samsungs Gear VR. Det koster jo litt å bygge inn skjermer, men når skjermene er så mye dårligere enn opplevelsen vi får med forstørrelse rett på en mobilskjerm er det penger ut vinduet. De er ikke bare dyre på egen hånd, men gitt at du må ha LGs G5 ved siden av, lander totalprisen på rundt 8000 kroner for mobil og brille. Avhengig av om Gear VR er inkludert med mobilen din eller kjøpes ved siden av vil den pakken koste et sted mellom 6000 og 7000 kroner.

Ser vi bort fra prisen er det uansett tilstrekkelig å melde at innholdet er nærmest fraværende, og at 360 VR er ubehagelige å ha på. Her kan det nesten virke som om LGs utviklingsavdeling har tatt ferie midtveis i utviklingsløpet.

Hvis du vil ha en virkelig god VR-opplevelse, bør du i stedet ta en kikk på disse:

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »


"Er LG 360 VR markedets dårligste VR-briller?"

Pluss

  • Bruk mobilen som pekeplate
  • Veldig lette

Minus

  • Vonde å ha på
  • Støtter bare LG G5
  • Nesten ikke innhold
  • Elendig bildekvalitet
  • Hakker
  • Upresis posisjonssporing

LG 360 VR   Les mer »

Beste priser

Forventet lagerdato 1 320,- Til butikk
På lager 1 865,- Til butikk
Forventet lagerdato 1 865,- Til butikk
På lager 1 880,- Til butikk

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen