Test Garmin Vivofit 3

Garmin Vivofit 3 er generasjon tre av selskapets enkleste aktivitetsmålere. (Bilde: Stein Jarle Olsen/Tek.no)

To generasjoner har gått, men hva er egentlig nytt?

Svaret: Fint lite.

Det er snart to og et halvt år siden undertegnede omtalte Garmins første aktivitetsarmbånd Vivofit på det som nå er Tek.nos søsternettsted TU.no.

Da syntes vi at det var befriende med et helt års batterilevetid, men bemerket at funksjonslisten var litt tynnere enn på enkelte av konkurrentene, samt at Garmins app heller ikke var like god. 

Generasjon tre 

Nå er vi på tredje generasjons Vivofit, ikke overraskende kalt Vivofit 3, og utenpå er det ikke veldig mye som skiller nykommeren fra de tidligere utgavene. På ett område ser det imidlertid ut til at utviklingen har gått bakover. Skjermen er nemlig blitt mindre enn før: Fra 25,5 x 10 mm på Vivofit 2 til 10 x 10 mm på treeren. 

Mekanismen som holder båndet på plass er forbedret fra tidligere modeller. Nå kan du vri den rundt for å låse.
Mekanismen som holder båndet på plass er forbedret fra tidligere modeller. Nå kan du vri den rundt for å låse. Foto: Stein Jarle Olsen/Tek.no

Selve målerenheten er fortsatt avtagbar, og du kan dermed sette den i ulike bånd for å passe akkurat din stil, selv om utvalget tilsynelatende ikke er like stort som på enkelte av Fitbits aktivitetsmålere.

Selve båndet er også ganske enkelt - myk gummi med tre gummiknotter på enden som du fester i passende stramme hull. Selve mekanismen har dessuten et lite hjul du kan vri på for å stramme festet, og da sitter båndet godt fast. Uten det ekstra skrufestet var vår erfaring at det lett falt av, spesielt med jakke og trange ermer. 

Transreflektiv skjerm 

Låsehjulet.
Låsehjulet. Foto: Stein Jarle Olsen/Tek.no

Selve skjermen er som nevnt mindre enn før, men den er i og for seg stor nok til å levere informasjonen vi trenger i det daglige.

Her kan du bytte mellom tid, dato, antall skritt i dag, skritt igjen til målet, distanse tilbakelagt, kalorier forbrent og antall minutter med intensiv aktivitet. Under trening synes vi kanskje skjermen blir i minste laget, og her hadde det vært praktisk med mer info i ett og samme skjermbilde. 

Det lille displayet er såkalt transreflektivt, altså blir skjermen lysere jo lysere det er rundt deg. Det har også innebygget baklys, som du kan aktivere ved å holde inne den lille tasten i et knapt halvsekund. 

Fortsetter du å holde den inne, kommer du først til funksjonen for å registrere aktiviteter med «stoppeklokke», og deretter til synkronisering. Det er litt spesielt å måtte aktivere synkronisering manuelt i 2016. Ifølge Garmin-appen skal den kunne synkronisere automatisk, og du kan attpåtil velge hvor ofte, men det har etter vår erfaring ikke skjedd. 

Når det er sagt har den manuelle synkroniseringen fungert problemfritt i testperioden.

Funksjonsfattig, men god til å telle skritt 

Uansett er det rimelig enkelt å betjene armbåndet, men det har heller ikke noen overveldende funksjonsliste. Her finnes ingen pulsmåler, ingen avslapningsfunksjon som på Apple Watch eller Fitbit Charge 2. Søvnmålingen krever fortsatt at du skriver inn hvilket tidsintervall du vanligvis sover, men det ser tilsynelatende ut som båndet registrerer søvn fritt uansett. 

Skjermen er transreflektiv, altså mer lyssterk jo mer lys det er rundt deg. Om det er mørkt kan du aktivere det elektroniske baklyset.
Skjermen er transreflektiv, altså mer lyssterk jo mer lys det er rundt deg. Om det er mørkt kan du aktivere det elektroniske baklyset. Foto: Stein Jarle Olsen/Tek.no

Søvnregistreringen virker å være brukbart nøyaktig, men den har bedre oversikt på innsovningstidspunkt enn når vi står opp. Det vil si - den registrerer at jeg er våken, men skjønner ikke at jeg har stått opp. Du kan gå inn og endre manuelt, men det er irriterende å måtte gjøre det stort sett hver dag. 

Vivofit 3 har en form for automatisk aktivitetsregistrering kalt MoveIQ som prøver å gjenkjenne hva det er du driver med om du gjør noe uten å registrere det på båndet først. Det fungerer helt ok, men det er litt begrenset hvor godt den klarer å skille ulike ting fra hverandre.

Løping er nok det enkleste å gjenkjenne, men ellers vil vi kanskje anbefale at du holder inne knappen på båndet for å starte registreringen. MoveIQ klarer heller ikke angi noe annet enn varighet på økten, så dataene er uansett ikke egnet for annet enn eventuelt å føre en slags dagbok over når du har trent. Du kan for øvrig koble til et pulsbelte med ANT+-støtte for å få pulsdata på øktene dine. 

Skrittregistreringen virket i starten å være en god del mer nøktern enn hva tilfellet er med notorisk optimistiske Fitbit, men vi har brukt dem side om side en god stund, og det virker som om de har nærmet seg hverandre. Forrige uke så skrittmålingene slik ut: 

  Garmin Vivofit 3 Fitbit Charge 2
Mandag 12.534 13.272
Tirsdag 2.668 3.199
Onsdag 7.179 6.873
Torsdag 6.495 6.287
Fredag 8.229 8.374

Som du sikkert ser, varierer tallene noe, men det er ikke slik at en av trackerne er langt mer optimistisk enn den andre. Siden båndene bæres på armen (side om side på den ikke-dominante venstrehånden, i mitt tilfelle) kan det være små forskjeller i hva som tolkes som skritt. 

Vi utførte en litt uhøytidelig test hvor vi rett og slett gikk 300 skritt med båndet på armen og noterte ned hvor mange skritt båndet fikk med seg. Garmin-båndet talte 297 steg ved første forsøk og 294 steg ved det andre. 

Selve tracker-enheten kan tas ut og settes inn i et annet bånd.
Selve tracker-enheten kan tas ut og settes inn i et annet bånd. Foto: Stein Jarle Olsen/Tek.no

Fitbit Charge 2 talte på sin side bare 261 og 274 steg i samme test, så vi vil påstå at det var rent bord til Garmin. Samtidig er det åpenbart at Fitbit teller ganske mye som ikke er rene steg, så det er derfor de til sist havner på et tall som ikke er så langt fra sannheten. Vi har for eksempel forsøkt å bare riste på hånda sittende foran PC-en, og disse plukker Fitbit opp som steg, mens Vivofit forholder seg helt stille. 

Garmin har til forskjell fra de andre også valgt å ha et «dynamisk» skrittmål som prøver å dytte deg fremover dag etter dag. Appen justerer nemlig målet etter aktivitetsnivået ditt, og øker det etter hvert om det skulle vise seg at du smadrer målet dag etter dag. 

Prøver å få deg til å røre på deg 

Båndet har også en aktivitetspåminner med en rød pil på skjermen som bygger seg opp etter hvert som du sitter stille. Denne er kanskje den som lider mest av den forminskede skjermen - det blir rett og slett ikke like prekært å bli kvitt den når den er så liten.

Båndet piper hvis du sitter i ro for lenge, men har uheldigvis ingen vibrasjonsmotor, så du kan ikke bruke den som stille alarm eller liknende. Enheten har fortsatt en alarmfunksjon, men den vil altså pipe, ikke vibrere. Lyden er heller ikke spesielt høy, så om du sover veldig tungt er det fint mulig at den ikke vil vekke deg. 

Garmin-appen er fortsatt ikke den aller mest brukervennlige. Det vil si: Det meste av dataene er der, men det tar gjerne litt skrolling hit og noen klikk dit for å finne frem til det du leter etter. Her synes vi Fitbit er en god del bedre - i alle fall om formålet er aktivitetsmåling, ikke å føre treningsdagbok. Som tidligere er trackeren vanntett 

Batterilevetiden er fortsatt på et år, og vi har naturlig nok ikke maktet å tømme batteriet i testperioden. På en side er det særdeles praktisk å slippe å tenke på lading av batteriet, men på den andre siden medfører det jo en liten kostnad for et nytt knappcellebatteri når det endelig går tomt. 

Garmin Connect-appen er langt fra like fargerik og oversiktlig som for eksempel Fitbit-appen.
Garmin Connect-appen er langt fra like fargerik og oversiktlig som for eksempel Fitbit-appen. Foto: Stein Jarle Olsen/Tek.no

 

Konklusjon

Vi skjønner egentlig ikke helt hva Garmin har prøvd å oppnå med dette produktet. Forbedringene fra generasjon én til to til i dag er i beste fall marginale, og når den nye generasjonen koster tre ganger så mye som generasjon én er det lett å konkludere med at det handler mer om å vri mest mulig penger ut av kundene. 

Funksjonslista er rett og slett for kort til å forsvare prisen i dag, spesielt når du bare må ut med noen få ekstra hundrelapper for å få en Fitbit Charge 2, som kan alt Garmin-båndet kan og i tillegg blant annet måler pulsen din kontinuerlig på armen og gir deg varslinger på håndleddet når noen ringer eller sender deg en SMS.

Hadde appen og økosystemet til Garmin vært fantastisk hadde de kanskje kunnet forsvare prisen bedre, men vi synes de sakker akterut også her - i alle fall for de litt mindre funksjonsrike produktene. 

Batterilevetiden - og den nøyaktige skrittellingen - er for oss de eneste grunnene til å anbefale Vivofit 3. Men om du gjerne vil ha et Garmin-produkt kan du nesten heller velge generasjon én og spare to tredjedeler av prisen - eller aller helst selskapets egen og langt mer avanserte Vivosmart HR, som faktisk også fås til et par hundrelapper mindre enn Vivofit 3 - med pulsmåling og det hele. 

Ellers er nevnte Fitbit Charge 2 kongen på aktivitetsarmbånds-haugen, og årets modell har endelig utskiftbare bånd, slik at ikke den svake byggekvaliteten er et like stort problem. Ellers er Xiaomi Mi Band 2 et svært godt aktivitetsarmbånd til en veldig lav pris - riktignok med en kjip app da vi testet det. 

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »


6.5/10
Godkjent
"Litt for funksjonsfattig aktivitetsarmbånd sammenliknet med konkurrentene"

Pluss

  • Et helt års batterilevetid
  • Mykt og behagelig bånd
  • Nøyaktig skrittelling

Minus

  • Funksjonsfattig til prisen
  • Veldig liten skjerm
  • Lite spenstig app
  • Ikke oppladbart batteri

Garmin Vivofit 3   Les mer »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen