Bilde fra introduksjonsvideoen der Musk viste frem hvor raskt man faktisk kunne bytte batteri. (Bilde: Teslamotors/Skjermdump fra YouTube)

Tesla dropper batteribytte-planen sin

– Å bytte batteri gir ikke særlig mye mening, innrømmer Elon Musk selv.

Det er omtrent to år siden Tesla først annonserte at de vurderte muligheten for å tilby bytte av batterier, for å gjøre ladingen enda kjappere. For ganske nøyaktig fem måneder siden annonserte de også at de hadde lansert sin første teststasjon for bytting av batterier i California, og nå er resultatene av testen klare.

Ifølge The Verge var det særdeles laber interesse for prosjektet, og toppsjef Elon Musk forteller at konseptet høyst sannsynlig aldri vil bli bygd ut i større skala.

– Batteribytting er uattraktivt

Prøveprosjektet hadde en nokså trang fødsel i utgangspunktet, ettersom Tesla har mange fronter å kjempe på. Dessuten ser Musk selv ut til å mene at det er selskapets egne Supercharger-stasjoner som er grunnen til at batteribytting aldri vil virke særlig forlokkende. Som han selv forklarte under en konferanse for et par dager siden:

– Vi tok først en innledende invitasjonsrunde, hvor vi sendte ut 200 invitasjoner. Jeg tror det var totalt fire eller fem Tesla-eiere som ville prøve det, og disse gjorde det alle bare én gang.

Teslas Supercharger-stasjoner er godt utbygd, og Tesla Model S-eiere nyter godt av rask og gratis strøm. Det er sannsynligvis grunnen til at batteribyttet ikke slo an.
Teslas Supercharger-stasjoner er godt utbygd, og Tesla Model S-eiere nyter godt av rask og gratis strøm. Det er sannsynligvis grunnen til at batteribyttet ikke slo an. Foto: Flickr/Steve Jurvetson

Musk forteller videre at de vurderte å åpne for batteribytte ved den ene stasjonen for alle som ville, men at de skrinla det fordi det sannsynligvis ikke ville gjøre noen forskjell. Han ser dessuten ut til å ha full forståelse for hvorfor tilbudet ikke virker særlig forlokkende:

– Det er bare det at folk ikke bryr seg om batteribytting. Supercharger-stasjonene er raske nok til at hvis du for eksempel kjører fra Los Angeles til San Francisco og starter 09.00 om morgenen, så vil du innen klokka er, vel, 12.00, ha lyst til å stoppe, strekke på beina, gå på do, finne noe å spise, ta en kaffe og så kjøre videre. På den tiden er jo bilen allerede ladet opp og klar til å kjøre videre, og dessuten er det gratis å lade på en Supercharger. Så, hvorfor skulle du egentlig ha lyst til å bytte batteriet? Det gir ikke særlig mye mening, avslutter Musk.

Tesla har derimot suksesser på andre fronter:
Hjemmebatteriet deres er for eksempel utsolgt frem til neste sommer »

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen