TerraTec, Creative: Ingen grafikk

Ifølge kilder i bransjen som HW.no har snakket med, skyldes begge beslutningene at det er for stort prispress og for lav inntjening for de to selskapene i grafikkortbransjen. Både Creative og TerraTec har valgt å selge elektronikkprodukter med betydelig høyere fortjeneste, og bestemte seg for å gå inn i GPU-bransjen noe sent. Etter mer eller mindre korte perioder, har begge selskapene kommet frem til at marginene er for små, og har besluttet å satse på andre produkter.

Rapportene om Creative dreier seg foreløpig bare om ATI-kortene til selskapet, som har vært en av de få som har samarbeidet på begge sider av GPU-slagmarken. Men kilder vi har vært i kontakt med i bransjen mener det bare er et spørsmål om tid før selskapet trekker seg helt ut av GPU-bransjen.

For kort tid siden bestemte Hercules Guillemont seg for det samme, og trakk seg stille tilbake fra grafikkortbransjen og partnerskapet med ATI - som dermed har mistet tre profilerte produsenter på kort tid.

Grafikkortbransjen har vært svært presset i det siste, og ettersom mange av kortene som selges i bunn og grunn er bygget på nøyaktig samme design, ser forbrukerne først og fremst på prisen - der det er intens konkurranse fra veldig mange aktører, ikke minst i Norge.

Krigen mellom NVIDIA og ATI oppgis også som en mulig grunn av analyseselskapet Meko, som har snakket med The Inquirer. Kampen mellom grafikkjempene oppleves som et stort press fra produsentene, som ofte synes at markedsføringen fra ATI og NVIDIA dreier seg mest om å bygge opp merkevaren til de respektive selskapene, og lite om å hjelpe produsentene med å selge kort.

Verken ATI eller NVIDIA lager sine egne grafikkort for massemarkedet, og har i stedet lagt inn på en strategi der de selger lisenser og GPU-er til et røkkel av "frittstående" produsenter. Disse må så sloss med nebb og klør - i konkurranse med hverandre - for å selge ofte nøyaktig like produkter for stadg lavere fortjeneste.

Mange mener derfor at det er for mange aktører på produsentsiden i grafikkort-bransjen, og forventer at markedet etterhvert vil "modnes" til et mer håndterlig antall produsenter etterhvert som flere trekker seg fra markedet.

Creative har lovet en mer detaljert forklaring av hvorfor de trekker seg på mandag.

(Kilder: The Inquirer (TerraTec), The Inquirer (Creative))

Kommentarer (24)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen