Telenor taper på tapte anrop

Telenor har satset tungt i fattige markeder i Asia og Afrika, der kjøpekraften ikke er i nærheten av det den er i vestlige land. Tilgangen til mobiltelefoner er tilsynelatende god, men villigheten til å bruke den slik operatøren vil – nemlig å føre samtaler og sende meldinger – er noe begrenset.
Mobilbrukerne har nemlig opprettet ulike systemer som bruker tapte anrop som en form for kommunikasjon, melder Digi.no. Det betyr at Telenor sitter igjen med liten inntjening og store utgifter til utbygging av infrastruktur.
Liten betalingsvilje
I utviklingsland er sannsynligvis mobiltelefoni noe de fleste ønsker å ha, men ikke ønsker – eller har evne til – å betale for. Derfor har kloke hoder etter sigende funnet frem til systemer for tapte anrop, litt på samme måte som morsekode ble brukt før i tiden. Ett enkelt tapt anrop kan i visse kretser for eksempel bety at vedkommende skal komme hjem, to tapte anrop kan bety at de skal møtes et bestemt sted, og så videre.
- Det finnes en hel mengde forskjellige beskjeder og uttrykk som baserer seg på tapte anrop. Vi har ikke tall på hvor mange, det er bare kreativiteten som setter en stopper, sier sosialantropolog og forsker Hanne Cecilie Geirbo i Telenor til Digi.no.
Hun hevder også at teleoperatørene bygger infrastruktur ut fra beregnet trafikk, men at de taper mye penger på i fattige land. I Bangladesh er hele 70 prosent av all trafikk tapte anrop, noe som overrasker forskeren.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen