Telenor sperrer for barn

Ifølge Statistisk Sentralbyrå eier nå 70 prosent av alle barn mellom 9 og 12 år en mobiltelefon. I tillegg til at stadig yngre barn blir utstyrt med mobiltelefoner, ser vi en hurtig økning i både funksjoner og bruksmuligheter for mobilene, og ulike tjenester som tilbys for å gjøre nytte av disse.

Av og til kan vi lese i media om foreldre som får hårreisende mobilregninger i postkassen fordi poden har benyttet seg av dyre operatørtjenester.

Om det er på etterspørsel fra bekymrede og blakke foreldre vites ikke. Uansett har Telenor nå meldt at de sitter med planer om å utvikle en tjeneste som gjør det mulig å sperre mobiltelefoner for slike tjenester.

Tjenesten går ut på at foreldre som har sett seg lei på dyre innholdstjenester kan kontakte Telenor og få det aktuelle abonnementet sperret for å motta innholdstjenester eller ringe opp numre som koster kronevis i minuttet.

Et foreløpig minus med tjenesten er at man ikke vil kunne sortere ut hvilke tjenester som skal sperres. Det betyr at man hverken vil kunne benytte seg av porno og andre aldersbegrensede tjenester, eller mer uskyldige tjenester som ringetoner og logoer.

Det må imidlertid sies at en slik tjeneste ikke er noe nytt her til lands. NetCom har allerede en liknende tjeneste, som har vært i bruk siden i vinter.

(Kilder: Dagens Næringsliv)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen