Telenor skuffet børsen

Telenor fikk et resultat før skatt på 2,82 milliarder kroner i første kvartal, ned fra 5,03 milliarder samme kvartal i fjor.

Ser lys i tunnelen
Omsetningen gikk opp fra 14,2 milliarder i 2004 til 15,3 milliarder kroner første kvartal i år. Men Telenor er optimistisk for utviklingen i resten av dette året, og regner med å ha en positiv vekst når året sees på under ett.

En av de viktigste årsakene til det svake resultatet er at Telenors gamle melkeku, fasttelefonen svikter nå. Flere og flere nordmenn velger bort fasttelefoni og dette er dårlige nyheter for Telenor. Omsetningen på dette området falt med 4,5 prosent fra samme kvartal i fjor, og overskuddet falt markant. Uten at det betyr at Telenor ikke fortsatt tjener godt på fasttelefoner.

- Reduksjonen i telefoni- og datainntekter ble bare delvis kompensert av veksten i ADSL/Internett, grossist- og øvrige inntekter, skriver Telenor i sin kvartalsmelding.

Når resultatet ble kjent sank verdien på Telenor aksjen med mellom 7 og 8 prosent. Dette betyr at telegiganten sank med syv milliarder kroner i markedsverdi i løpet av dagen.

Sterk på mobilsiden
Antallet mobilabonnenter i konsernet økte med 2,4 millioner første kvartal til 21,4 millioner. Men markedsandelen av mobilbrukere i Norge ligger på samme nivå som i slutten av 2004, nemlig på 56 prosent.

- Vi ser fortsatt at en stadig større andel av Telenors driftsinntekter og resultater kommer fra mobilvirksomhetene utenfor Norge, og vi forventer at denne utviklingen fortsetter. Vi ser en tydelig trend i markedet for telefonitjenester der mobil- og bredbåndstelefoni øker på bekostning av tradisjonell fasttelefoni. sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

I Sverige økte Telenor sine inntekter fra sin mobilvirksomhet. Der har antallet abonnement gått opp med 27 prosent.

Telenors virksomhet i Pakistan, som de lanserte den 15. mars hadde ved utgangen av første kvartal en markedsandel på 4 prosent og en kundebase på 344.000 abonnenter.

Danske Sonofons markedsandel falt fra 27 prosent i desember til 26 prosent i mars, og antallet abonnenter falt samtidig med 43.000 til 1.232.000. Fallet i første kvartal forklares blant annet med den økte konkurransen på det danske markedet.

- Resultatet avspeiler en økt lønnsomhet i vår kundebase. Vi er tilfredse med å kunne konstatere vekst i omsetningen sett i lys av det betydelige prisfallet vi opplevde i 2004. Jeg forventer en fortsatt positiv utvikling i resten av 2005, sier Jan Edvard Thygesen, styreformann og daglig leder i Sonofon.

Russiske VimpelCom fortsetter veksten. Kundetallet passerte nylig 31 millioner og markedsandelen er stabil på 34,6 prosent.

I andre markeder Telenor er representert, som for eksempel Ukraina, Montenegro, Malaysia, Bangladesh, og Ungarn, meldes det også om en meget positiv utvikling.

Det dårlige resultatet Telenor hadde innen fasttelefoni vil resultere i nye kutt. Det er ventet kutt i størrelsesorden av 1,5 milliarder kroner med effekt fra 2007. Om dette er store nok kutt er det delte meninger om.

– Det bør gå en alarm hos Telenor. Kundefrafallet på fasttelefoni ser ut til å gå en vei, og dette må få kostnadsmessige konsekvenser. Jeg tror det er viktig å få frem billigere fasttelefoniprodukter, sier Tore Aarønes, daglig leder i Norsk Telecom, til TDN Finans.

Telenor ser ikke ut til å bekymre seg særlig mye for det som skjer i det norske markedet, for det er internasjonalt Telenor ønsker den største veksten. I følge DN.no håper Telenor på å ha 100 millioner mobilkunder verden over i 2008.

(Kilder: DN.no, Telenor og Teleavisen)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen