Informasjonsdirektør Henning Lunde i Tele2 er fornøyd med den pågående kampanjen, men kritiserer Telenor for å kapre tilbake kundene. (Bilde: Tele2/Montasje)

–Telenor opererer i det skjulte

Siste frist for Tele2-tilbud i dag.

Elkjøp har ikke spart på superlativene når de avslutter kampanjen for Tele2 i disse dager. I én uke har Tele2 solgt XL-abonnement uten bindingstid via Elkjøp til 199 kroner. Dette er halvparten av vanlig pris.

Velger du å binde deg for ett år og kjøpe en Galaxy S4+ med det samme abonnementet, sparer du 1600 kroner på telefonen, i tillegg til det du sparer på abonnementet. Tilbudet er bare tilgjengelig i Elkjøps og Tele2s butikker.

Tilbudet varer til 19. mars, så i dag er siste frist dersom du velger å benytte deg av det. Det er det mange som har gjort, skal vi tro Tele2s kommunikasjonsdirektør Henning Lunde.

– Det har vært en jevn og grei pågang, men jeg vet ikke helt hva tallet ender på, sier Lunde.

En av årsakene til usikkerheten er at Telenor ifølge Lunde ringer opp kundene bare sekunder etter at de har inngått avtalen, og tilbyr kundene samme betingelser hvis de blir hos Telenor.

Dette er en prosess som kalles Winback, som Mobilen.no også har skrevet om tidligere. Det tar omtrent et døgn å portere en ny mobilkunde fra ett selskap til et annet. I denne perioden kan kundens nåværende selskap ta kontakt med tilbud for å få vedkommende til å bli.

Kundene vinner

For forbrukerne betyr Winback-kampanjene i realiteten at de kan bruke konkurrentens tilbud til å få en bedre pris hos sin eksisterende leverandør.

Lunde og Tele2 har også tidligere rettet skarp kritikk mot Telenor og selskapets Winback-politikk, og uttalt at Telenor er verre enn andre bransjeaktører.

– Telenor opererer i det skjulte slik dominerende aktører gjerne gjør. Tele2 bruker mindre penger på TV-reklame enn konkurrentene, og prioriterer heller synlighet i butikk og på kundeservice, sier Lunde til Mobilen.no.

Telenors kommunikasjonssjef Anders Krokan vil ikke kommentere bevegelser i kundemassen.

– Som alltid, må vi også denne gang vente til kvartalsfremleggelse med å kommentere på eventuelle kundebevegelser. Telenor-merkevaren er i godt driv, vi åpner Telenor-butikker landet over, åpner 4G på stadig nye steder, har lansert Min Sky – i det hele tatt er vi trygge på at tilbudet fra oss står godt i markedet, skriver Krokan i en e-post til Mobilen.no.

Krokan presiserer at Telenor-merkevaren ikke kjører winback i forbindelse med Tele2s siste aktivitet.

Les mer: Slik gjør du det beste mobilkjøpet

Kommentarer (46)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen